Alkohol powoduje raka jelita!
Alkohol a rak jelita grubego
Nowotwór jelita grubego jest najczęstszą przyczyną zgonów spośród chorób nowotworowych. Do czynników ryzyka powodujących raka jelita należą: brak błonnika w diecie, częste spożywanie pokarmów smażonych oraz grillowanych, a także palenie tytoniu, które zwiększa ryzyko śmierci z powodu raka jelita grubego u kobiet o 40%, a u mężczyzn o 30%. Ponadto do występowania nowotworu predysponują skłonności genetyczne, występowanie zaparć oraz brak aktywności fizycznej. Na podstawie najnowszej analizy badań epidemiologicznych przeprowadzonych w 61 krajach wykazano, że spożycie alkoholu powoduje raka jelita grubego. Osoby, które spożywają 1 drinka dziennie (50 g alkoholu), mają zwiększone ryzyko zachorowania o 21%, z kolei konsumowanie powyżej 50 g alkoholu zwiększa ryzyko zachorowania aż o 52%, w porównaniu do osób niespożywających alkoholu.50 g czystego alkoholu znajduje się w:
- 100 g wódki,
- 400 ml wina,
- 1 litrze piwa (w 2 puszkach).
Alkohol jako czynnik kancerogenny
Wiele dotychczas przeprowadzonych badań wskazuje na związek pomiędzy spożywaniem alkoholu a zwiększonym ryzykiem zachorowania na choroby nowotworowe. Alkohol uważany jest za jedną z przyczyn wystąpienia raka wątroby. Konsumpcja napojów alkoholowych stanowi bezpośrednią przyczynę wystąpienia nowotworów wątroby u 20% nowo zdiagnozowanych przypadków tej choroby. Nowotwory jamy ustnej oraz gardła najczęściej kojarzone są z paleniem papierosów. Jednakże wykazano, że spośród wszystkich przypadków tej choroby około 35% jest następstwem picia alkoholu. Ponadto u osób, które spożywają codziennie alkohol, częściej występują zakażenia wirusem HPV, zwiększające ryzyko zachorowania na nowotwory. Podobnie jak w przypadku nowotworów jamy ustnej i gardła, rozwój raka przełyku jest związany z konsumpcją napojów alkoholowych, przy czym wzrost ryzyka zachorowania jest wyższy dla napojów wysokoprocentowych niż niskoprocentowych (piwo, wino). Nadużywanie alkoholu jest jednym z czynników predysponujących do rozwoju raka krtani. Liczne publikacje naukowe wskazują, że równoczesne spożywanie alkoholu oraz palenie tytoniu znacznie zwiększa ryzyko zachorowania na raka w porównaniu do osób niepalących tytoniu i niepijących.Artykuły Alkohole
Jak twierdzą naukowcy, czerwone wino ma bardzo korzystny wpływ na nasz organizm. Czemu zawdzięcza swój fenomen? Warto przyjrzeć się bliżej temu trunkowi i poznać jego właściwości.

Wino ma wiele właściwości prozdrowotnych, pod warunkiem, że jest spożywane w niewielkich ilościach. Trunek ten można zrobić we własnym zakresie i nie jest to, wbrew pozorom, trudne.

Domowe nalewki uchodzą za nieszkodliwe dla organizmu, i tak właśnie jest, ale tylko wtedy, gdy spożywamy umiarkowane ich ilości. Jakie korzyści płyną z picia niewielkich ilości nalewek?

Badania opublikowane w magazynie „FASEB Journal” sugerują, że składnik czerwonego wina, resweratrol, może przeciwdziałać negatywnym efektom pracy na stacjach kosmicznych, a także skutkom ...

Alkohole uchodzą za używki i działają jak środki odurzające. Częste picie alkoholu, szczególnie w dużych ilościach, może prowadzić do uzależnienia. Wiele osób twierdzi jednak, że niewielka ilość ...



