Pokaż kategorie abcZdrowie.pl
Pokaż kategorie

Co jeść przed snem?

Spokojny sen – to pytanie zadaje sobie wiele osób. Spokojny sen sprawia, że jesteśmy wypoczęci i pełni energii do podjęcia nowych działań. Niestety coraz więcej ludzi narzeka na problemy ze snem. Najczęstsze przyczyny bezsenności to stres, choroby oraz jedzenie przed snem. Warto wiedzieć, że dieta na sen pomaga w zasypianiu. Zatem należy ograniczyć dania smażone, obfite i ciężkostrawne, a na zdrowy sen wypić szklankę mleka.

1. Spokojny sen

Niektórzy ludzie bagatelizują kłopoty ze snem. Nasze ciało potrzebuje właściwej ilości snu, podczas którego regeneruje się. W trakcie snu hormon wzrostu pobudza białka do budowy nowych komórek oraz naprawia ich różne uszkodzenia, jakie powstały w ciągu dnia. Hormon wzrostu wydziela się tylko podczas snu, właśnie dlatego nocny wypoczynek jest tak istotny dla naszego zdrowia.

Nieprzespana noc powoduje, że odczuwamy wiele dolegliwości, zakłócających nasze codzienne funkcjonowanie. Należą do nich: ból głowy, trudność z koncentracją, złe samopoczucie i rozdrażnienie. Przewlekła bezsenność prowadzi do poważnych chorób, jak nadciśnienie tętnicze, miażdżyca, zawał serca. Pierwsze objawy bezsenności można leczyć uregulowaniem diety, późniejsze zwalcza się leczeniem farmakologicznym. Sen jest niezbędny dla prawidłowego funkcjonowania ludzkiego organizmu. Dobry i zdrowy sendziała jak kosmetyk, pozwala nabrać dystansu do wielu spraw, odpocząć, zregenerować siły i być lekarstwem na codzienne bolączki.

2. Jedzenie przed snem

Oto zasady – jak jeść przed snem:

  • Ostatni posiłek – należy go spożyć na 2-3 godziny przed snem. To czas, jaki nasz organizm potrzebuje na przetworzenie tego pokarmu. Poza tym wcześniejsza kolacja wydłuża przerwę między tym posiłkiem a śniadaniem, dzięki czemu łatwiej jest utrzymać szczupłą sylwetkę.
  • Dania lekkostrawne – kolacja nie może składać się z dań smażonych, marynowanych, pieczonych z dodatkiem tłuszczu czy spieczonych na ruszcie, ponieważ układ pokarmowy będzie potrzebował wielu godzin na strawienie ich. Na kolację można spożywać dania gotowane na wodzie lub parze, pieczone w folii. Ostatni posiłek powinien być ciepły, gdyż to korzystnie wpłynie na spokojny sen. Poza tym dania mogą być bogate w węglowodany, które uspokoją mózg.
  • Produkty zakazane na noc – przed snem nie warto jeść produktów, które zawierają nasycone kwasy tłuszczowe. Niewskazane są również: ser żółty, czerwone mięso, podroby i kiełbasy, a także tłuste produkty mleczne. Trzeba unikać tyraminy, która pobudza wydzielanie adrenaliny. Składnik ten znajduje się w czekoladzie, marynowanych, wędzonych i solonych rybach, sosie sojowym i niektórych gatunkach win. Na noc nie warto pić kofeiny, która przyśpiesza akcję serca. Kofeina znajduje się nie tylko w kawie, ale również w czekoladzie, mocnej czarnej herbacie, napojach typu cola.

Po zjedzeniu lekkostrawnej kolacji, można wypić kubek ziołowej herbaty. Zioła na sen to przede wszystkim:

  • mięta – ułatwia trawienie,
  • rumianek – uspokaja,
  • melisa – wycisza,
  • lawenda – uspokaja i wycisza,
  • szyszki chmielu – łagodzą napięcia, nerwice,
  • owoc głogu – wspomaga leczenie nadciśnienia tętniczego,
  • ziele owsa – wzmacnia system nerwowy.

Kiedyś uważano, że mleko to dobry sposób na sen. Obecnie nie poleca się picia tłustego mleka, ponieważ może to spowodować trudności ze snem.

Małgorzata Kazbieruk,
Komentarze (3)
~Reszel
~Reszel

dokładnie iu dodam że co jak przychodzę po pracy w nocy i niejadłem już ze 3 godziny??

Odpowiedz
~beatamycha62@gmail.com
~beatamycha62@gmail.com

Mam pytanie mąż śpi i co godzine budzi sie żeby cos zjesc i np pracuje w nocy to moze nie jesc czyli jest aktywny nie je a idzie spac wstaje co mniej wiecej godzine i je co z to zaproblem ?

Odpowiedz

zapytaj lekarza

za darmo

  • Odpowiedź w 24 godziny
  • Bez żadnych opłat
  • Lekarze, psychologowie, dietetycy

lekarzy jest teraz online

0/500

Diety od A do Z - najnowsze pytania

Dyskusje na forum

Artykuły Dieta na dobry sen
Dieta na dobry sen

Zioła na sen

Sen jest to czas bardzo potrzebny dla każdego organizmu. Podczas niego organizm regeneruje się i odpoczywa. Następuje zwiększone wydzielanie niektórych hormonów czy neuroprzekaźników, a układ nerwowy działa sprawniej. Czasem jednak...

Dieta na dobry sen

Mleko na sen

Zaburzenia snu to dosyć częsty problem u ludzi w dzisiejszych czasach. Kłopoty ze snem mogą objawiać się w różny sposób. Zalicza się do nich m.in.: problemy z zasypianiem, bezsenność, nadmierną senność, częste wybudzanie się w nocy, koszmary...

Zaburzenia snu

Strach przed snem

Coraz więcej osób ma problem ze snem. Najczęściej jest to bezsenność lub zaburzenia snu. Te problemy to poważna sprawa. Ciągłe zmęczenie i mało efektywny odpoczynek w nocy m

Leczenie bezsenności

Relaks przed snem

Relaks przed snem znacznie poprawia jakość snu. Zdolność wyciszenia się i ukojenia nerwów to jedna z zasad higieny snu, której przestrzeganie umożliwia sprawniejszą i

Bilansowanie zdrowej diety

Co jeść na kolację?

Kolacja, czyli ostatni posiłek spożywany w ciągu dnia, powinna być lekkostrawna i zawierać małą ilość kalorii, by nie zaburzać snu. Kolacja powinna dostarczać wszystkie składniki o

Bilansowanie zdrowej diety

Co jeść na śniadanie?

Śniadanie to bardzo ważny posiłek, gdyż pozwala dobrze i w pełni zdrowia rozpocząć dzień. Na śniadanie najlepiej spożywać produkty bogato białkowe, gdyż dłużej dają uczucie sytości

Dieta na przybór masy

Co jeść, aby przytyć

Niedowaga zaburza funkcjonowanie organizmu, dlatego też należy stosować odpowiednią dietę, aby przytyć i czuć się zdrowo. Dieta na przytycie charakteryzuje się zwiększoną kaloryczn

Zasady zdrowego odchudzania

Jak jeść i nie tyć?

Kilka kilogramów mniej bez wielkich wyrzeczeń: to możliwe! Jeżeli chcesz schudnąć, nie rezygnując ze smacznych posiłków, rozpocznij od dziś nowy program odchudzania.

Sen niemowlęcia

Problemy ze snem u niemowląt

Problemy ze snem u niemowląt to dokuczliwa przypadłość, która odbija się zwłaszcza na rodzicach. Kiedy niemowlę nie chce spać, jego mama i tato również nie mogą spać. I tak rodzic

Noworodek

Gdy noworodek nie chce jeść

Noworodek w domu to wiele radości, ale i wiele nowych obowiązków. Maleństwo trzeba przewijać, uspokajać, kiedy płacze (a płacze często!) i karmić co 2-3 godziny. Przez pierwsze ty

lekarzy jest teraz online

Zapytaj lekarza
zapytaj lekarza

za darmo

  • Odpowiedź w 24 godziny
  • Bez żadnych opłat
  • Lekarze, psychologowie, dietetycy

lekarzy jest teraz online

0/500