Pokaż kategorie abcZdrowie.pl
Pokaż kategorie

Ćwiczenia na rozciąganie mięśni

Stretching  to świadome rozciąganie mięśni w celu zwiększenia ich elastyczności, a także poprawienia kondycji stawów i zakresu ruchu. Ćwiczenia rozciągające są ważnym elementem w każdej dyscyplinie sportu, a także niezbędnym elementem rehabilitacji. Pomagają one rozgrzać ciało przed ćwiczeniami obniżając tym samym ryzyko kontuzji i bólu mięśni. Jeżeli planujesz jakiś większy wysiłek fizyczny, powinieneś pomyśleć o ćwiczeniach rozciągających, które sprawią, że będzie on mniej forsujący.

Korzyści wynikające z rozciągania są liczne i zostały sprawdzone w różnych badaniach.  Stretching przynosi korzyści ludziom w każdym wieku i jest przeznaczony dla młodych, jak i osób starszych.

  • Zwiększenie elastyczności i zakresu ruchów w stawach. Elastyczne mięśnie mogą poprawić swoje codzienne działanie. Zadania takie jak noszenie toreb z zakupami, zgięcie przy zakładaniu butów  lub pośpieszny bieg do autobusu stają się łatwiejsze i mniej męczące. Elastyczność zmniejsza się wraz z wiekiem, ale można ją odzyskać i utrzymywać na odpowiednim poziomie.
  • Poprawa obiegu krwi. Ćwiczenia rozciągające zwiększają przepływ krwi do mięśni. Przepływ ten pomaga przenoszeniu przekazywanych przez pokarm witamin i pozbywaniu się szkodliwych produktów przemiany materii. Poprawa obiegu może pomóc skrócić czas rehabilitacji, jeśli miałeś jakiekolwiek urazy mięśni.
  • Lepsza postawa. Częste rozciąganie może pomóc zachować mocne mięśnie, co pozwala na utrzymanie prawidłowej postawy. Dobra postawa może zminimalizować dyskomfort i zminimalizować bóle mięśni.
  • Relaksacja: Rozciąganie rozluźnia napięte mięśnie, których sprawcą jest najczęściej stres.
  • Udoskonalenie koordynacji: Utrzymanie pełnego zakresu ruchu utrzymuje ciało w lepszej kondycji.

Istotne jest, aby praktykować prawidłowe techniki rozciągania. Może to pozwolić ci uniknąć niepotrzebnych kontuzji. Pięć minut ćwiczeń bądź marszu powinno wystarczyć, aby rozgrzać mięśnie. W takcie rozciągania:

  • oddychaj swobodnie,
  • nie wstrzymuj oddechu, kiedy się rozciągasz,
  • pamiętaj o wcześniejszej rozgrzewce.

Jeżeli chcesz zacząć regularnie ćwiczyć, powinnaś rozpocząć od ćwiczeń rozciągających, gdyż ćwiczenia takie wzmacniają mięśnie i pozwalają uniknąć niebezpiecznych kontuzji.


Bibliografia

Doutreloux J.P., Masseglisa M., Robert P. Muskulatura i rozciąganie, Aha, Łódź 2007, ISBN 978-83-7229-166-0
Austin D. Pilates dla każdego, ZYSK I SK-A, Poznań 2003, ISBN 83-7298-490-5
Corbin C.B., Corbin W.R., Welk K.A., Welk G.J. Fitness i Wellness, Kondycja, sprawność, zdrowie, ZYSK I SK-A, Poznań 2007, ISBN 978-83-7506-153-6
Wolek N. Jak poprawić kondycję i zdrowie, Bellona, Warszawa 2008, ISBN 978-83-11-10884-4

Konsensus Rady Redakcyjnej PFP dotyczący aktywności fizycznej

Redakcja abcZdrowie.pl,
Komentarze

Dyskusje na forum

zapytaj lekarza

za darmo

  • Odpowiedź w 24 godziny
  • Bez żadnych opłat
  • Lekarze, psychologowie, dietetycy

lekarzy jest teraz online

0/500

Stretching - najnowsze pytania

Artykuły Stretching
Stretching

Rozciąganie kręgosłupa

Rozciąganie kręgosłupa

Kręgosłup to bardzo ważna część naszego szkieletu. Dzięki niemu utrzymujemy wyprostowaną postawę ciała. Istotne jest więc dbanie o kręgosłup. Zalicza się tutaj rozciąganie kręgosłupa czyli mięśni przykręgosłupowych i odcinka lędźwiowego. Ćwiczenia...

Stretching

Rozciąganie ramion

Rozciąganie ramion

Stretching to tzw. rozciąganie mięśni. Takie ćwiczenia mięśni powinny stanowić element każdej rozgrzewki przed właściwymi ćwiczeniami. Przed ćwiczeniami mięśni klatki piersiowej, jak np. wyciskanie na klatkę, wyciskanie na ławeczce, ćwiczenia na ramiona i inne, obowiązkowe są ćwiczenia rozciągające ramiona. Rozciąganie ramion pozwoli na uniknięcie kontuzji, naciągnięć ... czy ćwiczenia na ręce. Stretching pozwala bowiem nie tylko na rozciągnięcie mięśni, ale także na ich wzmocnienie, jak również...

Przygotowanie do porodu

Ćwiczenia mięśni Kegla w ciąży

Mięśnie Kegla to cały zespół mięśni i więzadeł wchodzących w skład dna miednicy. Podtrzymują one narządy rodne kobiety, a także pęcherz moczowy. Największą próbą dla tych mięśni je

Plastyka ramion

Implanty mięśni

Współcześnie już nikogo nie dziwi operacja plastyczna ramion. Jak operować, aby zmniejszyć ból pooperacyjny? używane są do korekty wad wrodzonych lub do rekonstrukcji kształtu rami

Powikłania grypy

Zapalenie mięśni

Przyczyny zapalenia mięśni nie jest dokładnie poznana. Główną rolę w patogenezie choroby odgrywa proces autoimmunologiczny (układ odpornościowy atakuje tkanki własnego organizmu),

Kontuzje i urazy

Naciągnięcie mięśni

Naciągnięcie mięśni

Ból mięśni może oznaczać, że doszło do ich naciągnięcia lub nawet naderwania. Jest to bardzo częsta kontuzja, zwłaszcza wśród sportowców. Zazwyczaj dochodzi do niej w wyniku nadmie

Ćwiczenia na ramiona

Ćwiczenia na triceps

Triceps jest mięśniem trójgłowym ramienia. Przyrost jego masy sprawia, że zwiększa się obwód twoich ramion, następuje wzrost masy mięśniowej, przez co masz więcej siły, a mięśnie

Jak sobie pomóc w walce z nerwicą

Ćwiczenia w nerwicy

Leczenie nerwicy najczęściej prowadzone jest za pomocą psychoterapii wspomaganej farmakoterapią. Jednak w wielu przypadkach dla lepszego samopoczucia chorego warto jest wprowadzać

Cellulit

Ćwiczenia na cellulit

Jak pozbyć się cellulitu? To najczęściej zadawane pytanie przez kobiety. Walka z cellulitem nie jest łatwa. Na pomarańczową skórkę narzekają też osoby szczupłe. Faktem jest jednak,

Ćwiczenia odchudzające

Ćwiczenia na pośladki

Ćwiczenia na pośladki

Ćwiczenia na pośladki to doskonała metoda na spełnienie marzeń kobiety o zgrabnej pupie. Większość pań pragnie skutecznie odchudzić swoje ciało. Jeżeli przybywa ci centymetrów w ok

lekarzy jest teraz online

Zapytaj lekarza
zapytaj lekarza

za darmo

  • Odpowiedź w 24 godziny
  • Bez żadnych opłat
  • Lekarze, psychologowie, dietetycy

lekarzy jest teraz online

0/500