Czy jesteś empatyczny?

Empatia umożliwia spojrzenie na daną sytuację z perspektywy innego człowieka. Empatia to cecha ułatwiająca nawiązywanie i utrzymywanie głębokich relacji międzyludzkich. To umiejętność współodczuwania i rozumienia drugiej osoby – jej zachowań, jej uczuć, jej intencji. Empatia jest jedną ze składowych inteligencji emocjonalnej. Im bardziej jesteśmy empatyczni, tym łatwiej znaleźć nam kompromis i porozumieć się w konfliktowych sytuacjach. Sprawdź, w jakim stopniu jesteś empatyczny!

Spis treści:
  1. 1. Poziom empatii
  2. 2. Interpretacja wyników testu

1. Poziom empatii

Wypełnij poniższy quiz. Odpowiadając na pytania, możesz wybrać tylko jedną odpowiedź.

Pytanie 1. Jedną z bliskich ci osób dotyka poważna choroba. Na wiadomość o tym wydarzeniu reagujesz:

a) To straszne. Jak ona sobie z tym poradzi? (1 punkt)
b) Muszę ją jakoś wesprzeć. Wybieram się w odwiedziny na rozmowę. (2 punkty)
c) Pomyślę o tym później, na razie mam ważniejsze sprawy na głowie. (0 punktów)
d) Mam swoje, równie ważne problemy. (0 punktów)
e) Wszyscy na coś chorujemy i wszyscy kiedyś umrzemy. Musimy z tym jakoś żyć. (0 punktów)

Pytanie 2. Czy często masz wrażenie, że trudno przekazać ci innym ludziom swoje przemyślenia i odczucia na jakiś temat?

a) Tak, dosyć często mi się to zdarza. (0 punktów)
b) Raczej rzadko. (1 punkt)
c) Nie, prawie nigdy. (2 punkty)

Pytanie 3. Czy masz wrażenie, że ludzie obdarzają cię zaufaniem i często stajesz się ich powiernikiem?

a) Zdecydowanie tak. (2 punkty)
b) Raczej nie. (1 punkt)
c) Nie, moje rozmowy z innymi są raczej powierzchowne. (0 punktów)

Pytanie 4. Czy oglądając film, często zdarza ci się tak wejść w życie bohaterów, że trudno ci „powrócić do rzeczywistości”?

a) Zdecydowanie tak. (2 punkty)
b) Dosyć często mi się to zdarza. (2 punkty)
c) Raczej rzadko. (1 punkt)
d) Nie, nigdy. (0 punktów)

Pytanie 5. Czy słuchając zwierzeń osoby, która doświadczyła czegoś trudnego, często trudno ci pohamować łzy?

a) Tak. (2 punkty)
b) Czasami. (1 punkt)
c) Nie. (0 punktów)

Pytanie 6. Czy bliska i szczera rozmowa z drugim człowiekiem sprawia ci przyjemność?

a) Tak, bardzo. (2 punkty)
b) Trudno stwierdzić. (1 punkt)
c) Nie, wolę rozmawiać bardziej swobodnie, bez zbytniego okazywania uczuć. (0 punktów)

Pytanie 7. Czy potrafisz zrozumieć intencje innych ludzi, nawet jeśli odbiegają od twoich zasad?

a) Tak. (2 punkty)
b) Raczej tak. (1 punkt)
c) Z trudem. (0 punktów)
d) Nie. (0 punktów)

Pytanie 8. Jeśli ktoś zaczyna ci się zwierzać…

a) staram się zakończyć temat. (0 punktów)
b) słucham, starając się jak najszybciej pocieszyć tę osobę i przejść na mniej „emocjonalne” tory rozmowy. (1 punkt)
c) słucham ze szczerą uwagą. (2 punkty)

Pytanie 9. Kiedy twój rozmówca ziewa…

a) prawie zawsze ziewam razem z nim. (2 punkty)
b) czasem zdarza mi się ziewnąć. (1 punkt)
c) myślę sobie: „Jak może się tak zachowywać!”. Absolutnie nie mam odruchu, aby „odziewnąć”. (0 punktów)

Pytanie 10. Czy często wyobrażasz sobie, jak czuje się twój rozmówca?

a) Tak, prawie zawsze. (2 punkty)
b) Tak, dosyć często. (2 punkty)
c) Sporadycznie. (1 punkt)
d) Raczej nigdy. (0 punktów)

Pytanie 11. Jeśli ktoś opowiada ci o jakimś przyjemnym doświadczeniu, którego doświadczył (np. o tym, że się zakochał), czy zdarza ci się, że przepełnia cię radość i optymizm, tak jakbyś sam(-a) tego doświadczył(-a)?

a) Tak, bardzo często. (2 punkty)
b) Czasami tak mi się zdarza. (1 punkt)
c) Nie, raczej trudno mi sobie wyobrazić, co taka osoba może przeżywać. (0 punktów)

Pytanie 12. Jakie słowa przychodzą ci na myśl, widząc, że ktoś się bardzo martwi…

a) „Wszystko będzie dobrze”. (1 punkt)
b) „Jak mogę ci pomóc?”. (2 punkty)
c) „Nie potrafię pocieszać”. (0 punktów)

Pytanie 13. Czy zdarza ci się powiedzieć coś, co właśnie zamierzał powiedzieć twój przedmówca?

a) Tak, bardzo często! (2 punkty)
b) Dość często mi się to zdarza. (2 punkty)
c) Raczej rzadko. (1 punkt)
d) Nie zdarza mi się. (0 punktów)

Pytanie 14. Emocje człowieka poznajesz, gdy…

a) o nich opowie. (0 punktów)
b) widzę jego sylwetkę i wyraz twarzy. (2 punkty)

Pytanie 15. Czy łatwo ci rozwiązywać konflikty z innymi?

a) Tak, nie mam z tym trudności. (2 punkty)
b) Raczej tak. (1 punkt)
c) Zdecydowanie nie. (0 punktów)

2. Interpretacja wyników testu

Podlicz wszystkie punkty przy odpowiedziach, jakie zaznaczyłeś(-aś). Suma punktów wskaże, na ile jesteś osobą empatyczną. Sprawdź, co oznacza twój wynik!

  • 30-19 punktów – bardzo mocna empatia

Jesteś osobą silnie empatyczną. Twoje relacje z innymi są bliskie i ciepłe. Ludzie znajdują u ciebie wsparcie. Jesteś spolegliwy(-a), potrafisz załagadzać konflikty i wysłuchać nawet takie osoby, które bardzo cierpią i potrzebują wsparcia. Nie masz trudności w nawiązywaniu kontaktu z innymi i łatwo ci zrozumieć postępowanie innych.

  • 18-10 punktów – mocna empatia

Empatia jest twoją mocną stroną. Często zdarza ci się współodczuwać i nie stanowi dla ciebie problemu zrozumienie zachowania kogoś, kto działa w niezgodzie z twoimi zasadami. Empatia pomaga ci dobrze komunikować się z innymi i wiesz, jak ją wykorzystać. Potrafisz nawiązywać bliskie i głębokie relacje z innymi.

  • 9-5 punktów – umiarkowana empatia

Posiadasz empatię w umiarkowanym nasileniu. Często potrafisz wczuć się w sytuację drugiego człowieka, ale nie zawsze jest to łatwe. W sytuacjach konfliktowych często trudno ci zrozumieć intencje drugiej strony. Miewasz też trudności z przekonaniem osób do swojego zdania. Spróbuj ćwiczyć siłę swojej empatii. Dobrym ćwiczeniem jest próba zrozumienia tego, co ktoś czuł w konkretnej sytuacji i dlaczego postąpił właśnie tak, a nie inaczej. Spróbuj wyobrazić sobie, co czuje twój rozmówca, a później zapytaj go, czy dobrze odczytałeś jego emocje.

  • 4-0 punktów – słaba empatia

Empatia nie jest twoją mocną stroną. Nie posiadasz tej cechy w zadowalającym stopniu. Według niektórych jednak, empatii można się nauczyć. Spróbuj od prostych ćwiczeń, takich jak wyobrażanie sobie, co może odczuwać w danym momencie twój rozmówca lub co chce za moment powiedzieć. Warto rozwijać empatię, gdyż bardzo ułatwia kontakt z ludźmi.

Bibliografia

  • Albrecht K., Inteligencja społeczna. Nowa nauka sukcesu, „Helion”, Gliwice 2007, ISBN 978-83-246-0792-1.
  • Goleman D., Inteligencja emocjonalna, Media Rodzina, Poznań 2007, ISBN 978-83-7278-217-5.
  • Goleman D., Inteligencja społeczna, „Rebis”, Poznań 2007, ISBN 978-83-7301-939-3.
Porozmawiaj o tym na Forum Psychologia »
Lubię to!
0

Komentarze (1)

Pytania do specjalistów

pokaż 5 następnych

Artykuły Komunikacja

Komunikacja Asertywność

(...) Od asertywności do dojrzałości. Inspiracja optymalnym, Wyd. Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków 1999, ISBN 83-7230-017-8.(Komunikacja interpersonalna, Komunikacja językowa, Komunikacja w...

Komunikacja Mówienie nie

(...) dla kobiet, „Difin”, Warszawa 2008, ISBN 978-83-7251-958-0.(Relacje międzyludzkie, Komunikacja interpersonalna, Komunikacja językowa, Komunikacja w...

Komunikacja niewerbalna
Komunikacja Komunikacja niewerbalna

Komunikacja niewerbalna jest często utożsamiana z mową ciała. Jednak mowa ciała to w psychologii społecznej nieco węższe pojęcie, które obejmuje mimikę, pantomimikę, postawy i ukierunkowanie ciała, ruchy oczu, odruch źreniczny oraz spos ... i irytację. Są one elementem parajęzyka.Domachowski W., Kowalik S., Miluska J., Komunikacja niewerbalna [w:] Z zagadnień psychologii ... ., Komunikowanie niewerbalne [w:] Komunikacja międzyludzka, Wyd. Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków 1996, ISBN...

Język ciała
Komunikacja Język ciała

(...) ? Jak trafnie interpretować sygnały niewerbalne? Komunikacja niewerbalna Komunikacja niewerbalna to ukryty i często nieuświadomiony ... w jednym kanale towarzyszy negatywna informacja w innym, wówczas mamy do czynienia z komunikacją niesp ... . Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków 1994, ISBN 83-85441-31-X.Nęcki Z., Komunikowanie niewerbalne [w:] Komunikacja międzyludzka, Wyd. Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków 1996, ISBN 83-85441-45-X.(Komunikacja...

Komunikacja Kłamstwo

(...) Moderator, Tomaszów 2006, ISBN 83-920207-4-X.(Komunikacja interpersonalna, Komunikacja językowa, Komunikacja w...

Komunikacja Etykietowanie

(...) 83-01-16396-9.(Choroby psychiczne, Zaburzenia psychiczne, Komunikacja interpersonalna, Komunikacja...

Komunikacja Czy jesteś ugodowy?

(...) osoby. Niekiedy brak ci bowiem odwagi i/lub siły, aby dążyć do osiągnięcia celu, nawet kosztem drobnej sprzeczki.(Komunikacja interpersonalna, Komunikacja w związku, kłótnie w małżeństwie, kłótnie z mężem, Problemy w...

Nieśmiałość Odtwórz wideo
Komunikacja Nieśmiałość

Czym tak naprawdę jest nieśmiałość? Czy można zaszufladkować ją jako  wycofanie, lęk i unikanie sytuacji, w których byłoby się narażonym na ocenę innych osób? Jak wpływa taka cecha charakteru na kontakty społeczne danej jednostki i jej...

Diagnozowanie alkoholizmu Czy jesteś alkoholikiem?

Kiedy można mówić o uzależnieniu od alkoholu? Co świadczy o chorobie alkoholowej? Kiedy człowiek powinien się niepokoić, czy przypadkiem nie wpadł w sidła nałogu?

pokaż 10 następnych