Czy warto brać witaminy w cukrzycy?

Wielu ludzi decyduje się wzbogacić dietę poprzez regularne zażywanie witamin i różnorodnych suplementów. Problem w tym, że brak jest naukowych badań popierających zasadność ich użycia. Bardzo długo sądzono, że właściwa suplementacja diety może przeciwdziałać rozwojowi cukrzycy typu 2. Ostatnie badania opublikowane w magazynie dla diabetyków „Diabetes Care” dowodzą jednak, że zażywanie witamin wcale nie obniża prawdopodobieństwa zachorowania na tę chorobę.

Badania nad skutecznością suplementów

Międzynarodowy zespół badaczy ze Stanów Zjednoczonych oraz Chin zdecydował się przeanalizować potencjalne korzyści regularnego zażywania witamin i innych suplementów diety dla zmniejszenia prawdopodobieństwa rozwoju cukrzycy. Wcześniejsze badania sugerowały, że antyoksydacyjne witaminy i minerały mogą zahamować niektóre mechanizmy biologiczne, odpowiedzialne za rozwój chorób serca i cukrzycy.

Aby sprawdzić, czy witaminy mogą chronić przed cukrzycą typu 2, badacze z Harwardu w połączeniu z naukowcami chińskimi przeanalizowali dane dotyczące 232 tysięcy uczestników ogólnokrajowego badania związanego z dietą i zdrowiem (NIH-AARP Diet and Health Study). Dane te zostały zebrane w okresie 1995–1996, a kontynuowane były w roku 2000. Uczestnikami badanej grupy byli Amerykanie w wieku od 50 do 71 lat, niecierpiący z powodu cukrzycy na początku testów. Osoby te wypełniły ankiety zawierające pytania dotyczące regularnego zażywania witamin i innych suplementów, ogólnego stanu zdrowia, wagi, rasy, wieku, płci, wykształcenia, stanu cywilnego, a także stylu życia, a więc ćwiczeń, diety i palenia papierosów.

Czy suplementy diety zmniejszają prawdopodobieństwo cukrzycy typu 2?

W wyniku ankiety wykazano, że ponad połowa uczestników zażywała regularnie witaminy i/lub suplementy diety oraz że większość z nich sięgała codziennie po te tabletki. Przy końcu badań (a więc w 2000 roku) wśród uczestników badania zdiagnozowano ponad 14 tys. przypadków cukrzycy.
Wziąwszy pod uwagę wszystkie tradycyjne czynniki ryzyka cukrzycy, jak np. genetyka, waga czy wiek, naukowcy porównali liczbę przypadków zachorowań wśród osób zażywających suplementy oraz tych, którzy nie wzbogacali o nie codziennej diety. Okazało się, że multiwitaminy nie przyczyniają się ani do zwiększenia, ani do zmniejszenia ryzyka zachorowania na cukrzycę. Są jednak suplementy, które rzeczywiście mogą obniżać prawdopodobieństwo rozwoju tej choroby. Tymi cennymi składnikami diety są witamina C i wapń. Naukowcy podkreślają jednak, że potrzeba dokładniejszych badań nad właściwościami tych suplementów.

W wyniku analizy wykazano, że zażywanie multiwitamin ma obojętny wpływ na rozwój cukrzycy typu 2. Nie znaczy to jednak, że suplementacja diety jest bezsensowna. Witaminy i minerały dostarczane w tabletkach wpływają bowiem pozytywnie na inne aspekty zdrowotne, jak np. zwiększanie odporności czy poprawę wyglądu cery. Warto więc wzbogacić dietę o związki, których nie jesteśmy w stanie dostarczyć organizmowi, spożywając naturalne produkty żywnościowe.

Artykuły Dieta dla cukrzyków

Osoby chore na cukrzycę muszą odmawiać sobie wielu smakołyków. Nie oznacza to jednak, że nie mogą spożywać żadnych ciast. Wypieki są dozwolone, jeśli spełniają pewne kryteria.

Osoby chorujące na cukrzycę powinny zwracać szczególną uwagę na obecność w diecie witamin o działaniu antyoksydacyjnym, czyli A, C i E.

Witaminy dla cukrzyków

Dieta chorych z cukrzycą słynie ze swojej złożoności i wyrzeczeń. Specjaliści przekonują jednak, że wiele z opinii na temat żywienia cukrzyków to tylko mity, które nie mają dużo wspólnego z prawdą.

Mity o diecie cukrzyków

Gdy tylko nadchodzi lato, wszyscy nabieramy ochoty na świeże owoce – ale które z nich są bezpieczne dla diabetyków? Niestety nie wszystkie owoce mogą byc spożywane przez cukrzyków, ze względu na ...

Leczenie cukrzycy typu II polega na wprowadzeniu odpowiedniej diety i zwiększeniu aktywności fizycznej. Oczywiście głównym sposobem walki z cukrzycą są leki. Jednak nie można zapomnieć o diecie, która wpływa na obniżenie poziomu cukru we krwi.<br />
<br />
Podstawą diety cukrzycowej jest obliczanie kaloryczności posiłków każdego dnia. W przypadku osób z nadwagą i otyłością, należy zredukować masę ciała poprzez dawkowanie mniej kalorycznych dań. Przy lekach doustnych, dozwolone jest przyjmowanie posiłków trzy razy na dobę, a przy insulinie – minimum pięć posiłków.<br />
<br />
Węglowodany proste wchłaniają się bardzo szybko, więc powodują zwiększenie poposiłkowej glikemii. Istotną sprawą w leczeniu dietetycznym jest ograniczenie alkoholu. Spożywanie dużej ilości owoców i warzyw może spowodować wzrost poziomu glukozy we krwi.

Cukrzyca jest obecnie jedną z najczęściej występujących chorób przewlekłych XXI wieku. Najczęstszą przyczyną wystąpienia tej choroby jest otyłość, która jest wynikiem nieprawidłowego odżywiania. ...

Cukrzyca to choroba, z którą należy nauczyć się żyć. Właściwie można normalnie funkcjonować, pod warunkiem, że zmieni się styl życia, nawyki żywieniowe i podejmie się aktywność fizyczną.&nbsp; Zaburzenia poziomu insuliny we krwi powodują wzrost cukru w organizmie. W zależności od tego czy ma się do czynienia z cukrzycą insulinozależną czy insulinoniezależną, leczenie przebiega w odrębny sposób. W cukrzycy typu 1 przyjmuje się insulinę, zaś w cukrzycy typu 2 można się bez niej obyć. Początkowo wprowadza się odpowiednią dietę, która pomaga w obniżaniu poziomu glukozy we krwi oraz zmniejsza cholesterol i obniża ciśnienie tętnicze.<br />
<br />
Dieta cukrzyka powinna składać się z białek (15-20%), tłuszczów (30%) i węglowodanów złożonych (50-60%). Cukry proste powinny być wyeliminowane z diety, ponieważ mają wysoki indeks glikemiczny. Im wartość IG niższa, tym lepiej dla zdrowia diabetyka. Produkty o niskim indeksie glikemicznym to m.in.: kasze, makarony pełnoziarniste oraz pieczywo żytnie.<br />
<br />
Zasady diety cukrzyka opierają się na dawkowaniu pokarmów, zbliżonych kalorycznością&nbsp; w regularnych odstępach czasu. Liczba posiłków leczonych dietą nie może być większa niż 3 w ciągu 24 godzin, zaś osoby przyjmujące insulinę powinny jeść 5 dań dziennie.

Pytania do eksperta

Ile kalorii spożywać, by schudnąć bez efektu jojo?

Jestem mężczyzną w wieku 54 lat. Choruję na nadciśnienie i cukrzycę insulinozależną. Ile powinienem jeść kalorii, aby bezpiecznie schudnąć bez efektu jojo. Ile białka, tłuszczu i węglowodanów? Jestem całkowicie nieaktywny, tylko chodzę po domu i to w większości jeszcze o kuli. (Dieta dla cukrzyków)
Odpowiada: mgr Aneta Kościołek

Dieta w profilaktyce cukrzycy

Odpowiada: mgr Aleksandra Kilen-Zasieczna
Odpowiadamy średnio od 4 do 24 godzin

Konsultanci działu Żywienie

Mgr Aneta Kościołek

dietetyk, biotechnolog, specjalista ds. zdrowia publicznego. Doktorantka

Mgr Aneta Kościołek
Wszyscy konsultanci »