Trwa ładowanie...

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (874 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (403 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.

Artykuł zweryfikowany przez eksperta: Mgr Kamila Drozd

Dyrektywność

Avatar placeholder
12.07.2013 13:37
Dyrektywność
Dyrektywność

Dyrektywność wydaje się cechą niezbędną do skutecznego przewodzenia innym. Charyzmatyczny przywódca, dobry kierownik czy manager powinni umieć kierować innymi i określać cele zespołowe, do których grupa będzie wspólnie zmierzała pod okiem swojego mentora. Poziom dyrektywności decyduje w znacznej mierze o stylu kierowania, a więc sposobie zarządzania personelem, np. w strukturach organizacyjnych firmy. Co to jest tak naprawdę dyrektywność? Jaki jest związek dyrektywności z osobowością autorytarną i dogmatyzmem?

spis treści

1. Co to jest dyrektywność?

W psychologii pracy wyróżnia się całą masę różnych stylów przywództwa, m.in. styl autokratyczny, styl demokratyczny oraz nieintegrujący, styl konsultacyjny albo partycypacyjny. Niestety, bardzo mało psychologów interesuje się zagadnieniami osobowości autorytarnej i dyrektywności. Autorytaryzm stanowi przedmiot naukowych dociekań w sumie tylko trzech australijskich psychologów na świecie – Johna J. Raya, Kena Rigby’ego i Patricka Heavena. Ich poglądy są czasem sprzeczne, różnią się między sobą, a w niektórych miejscach uzupełniają się wzajemnie.

Według Johna Raya, dyrektywność wiąże się z autorytaryzmem. Jest to cecha osobowości sprowadzająca się do narzucania innym własnej woli i prowadząca do agresywnej dominacji. Zdaje się jednak, że dyrektywność stanowi coś więcej niż tylko autorytaryzm, bowiem koresponduje z takimi cechami, jak: agresywność, motywacja osiągnięć, asertywność, dyskryminacja, uprzedzenia i władza. Dyrektywność przydaje się „łowcom głów” (ang. headhunter) w ramach selekcji kandydatów na stanowiska kierownicze. Bardzo prawdopodobne, że osoby dyrektywne są efektywnymi managerami.

2. Dyrektywność a koncepcje osobowości autorytarnej

By móc lepiej zrozumieć istotę dyrektywności, warto przyjrzeć się wcześniejszym koncepcjom osobowości autorytarnej i dogmatyzmowi. Skrót różnych ujęć teoretycznych związanych z dyrektywnością prezentuje tabela niżej.

TEORIACHARAKTERYSTYKA TEORII
Charakter autorytarny według Ericha FrommaCharakter autorytarny, inaczej sadomasochistyczny, kształtuje się u osób ze słabym ego. Towarzyszy im poczucie niższości, samooskarżanie się, a z drugiej strony żądza władzy i chęć sprawowania kontroli nad innymi. Prezentują postawę ambiwalentną wobec autorytetów – identyfikują się z nimi, podporządkowują się, podziwiają, ale też tłumią uczucie nienawiści.
Osobowość autorytarna według Theodora AdornoDo rozwoju osobowości autorytarnej przyczyniają się rodzice i ostre środki dyscyplinarne jako metody wychowawcze. Na osobowość autorytarną składają się następujące cechy: konwencjonalizm, posłuszeństwo, idealizacja autorytetu, autorytarna agresja, niechęć do autoanalizy, myślenie stereotypami, zainteresowanie siłą, cynizm, podporządkowywanie sobie słabszych.
Koncepcja osobowości dogmatycznej według Miltona RokeachaDogmatyzm wynika z głęboko osadzonego w osobowości lęku, powstałego wskutek surowego procesu wychowania. Osobowość dogmatyczna to rodzaj mechanizmu obronnego przed lękiem. Dogmatyzm to stan umysłu, a nie cecha osobowości. Cechy osób dogmatycznych, to: koncentracja na autorytetach, zaufanie do autorytetów pozytywnych, niechęć wobec obcych przekonań i nowych sytuacji.
Koncepcja autorytaryzmu według Hansa EysenckaZ ideologią, polityką i przekonaniami społecznymi wiążą się dwie zmienne na kontinuum: sztywne – elastyczne myślenie oraz radykalizm – konserwatyzm. Cechy te decydują o poziomie zdolności modyfikacji własnych przekonań w sytuacji istnienia dowodów alternatywnych.

Koncepcja osobowości dyrektywnej według Johna J. Raya stanowi niejako krytykę teorii osobowości autorytarnej T. Adorno. Według Raya, należy odróżnić autorytarne postawy od autorytarnej osobowości. Szacunek wobec autorytetów sygnalizuje obecność autorytaryzmu postaw, natomiast skłonność do dominowania nad innymi jest cechą osobowości nazywaną autorytaryzmem osobowości albo dyrektywnością. Autorytarna osobowość i autorytarne postawy stanowią zatem odrębne wymiary. Istotą dyrektywności jest pragnienie, by swoją wolę narzucać innym. Pojęcie dyrektywności łączy się z dominowaniem. Wyróżnia się dwa rodzaje dominacji:

  • dominacja agresywna – charakterystyczna dla dyrektywności;
  • dominacja nieagresywna – charakterystyczna dla asertywności (stanowczości).

Na dyrektywność składa się zatem diada dominacja + agresywność. Z badań przeprowadzonych Skalą Dyrektywności Johna J. Raya wynika, że osoby dyrektywne to przede wszystkim mężczyźni, osoby wykształcone, o wyższym statusie zawodowym. Jak widać na podstawie powyższych danych, nie ma zgodności co do rozumienia pojęcia dyrektywności. Trzeba pamiętać jednak, że efekty pracy zespołu nie zależą jedynie od stylu kierowania, ale także od charakteru podwładnych i czynników sytuacyjnych.

Oceń jakość naszego artykułu: Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
12345
Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze