Trwa ładowanie...

Jaki sposób nauki preferują starsi?

Avatar placeholder
05.09.2013 14:04
Jaki sposób nauki preferują starsi?
Jaki sposób nauki preferują starsi?

Mózg osób starszych pracuje inaczej, dlatego potrzebują oni odmiennych technik uczenia się. Do tej pory twierdzono, że seniorzy nie powinni wykonywać błędów w czasie nauki, gdyż mogłoby to wpłynąć negatywnie na ich stan pamięci. Badania przeprowadzone przez naukowców australijskich udowodniły jednak, że siedemdziesięciolatkowie uczą się najefektywniej właśnie dzięki wykorzystaniu metody prób i błędów.

1. Badania nad skutecznością metod uczenia się

Badania, których celem było wskazanie najefektywniejszej metody nauki dla osób starszych przeprowadzono w Toronto. Uczestnikami badania były osoby dorosłe w wieku 20 lat i seniorzy będący około siedemdziesiątki. W dwóch niezależnych testach naukowcy porównali korzyści płynące z uczenia się metodą prób i błędów oraz techniki, która nie zezwalała na pomyłki w czasie nauki. Uczenie się metodą prób i błędów jest trudniejszym procesem zapamiętywania informacji. Mózg w tej metodzie wskazuje na różnorodne skojarzenia i powiązania po to, aby zidentyfikować właściwą formę. Nauka bez błędów jest natomiast pasywnym procesem, który wymaga zapamiętania właściwej formy już w czasie uczenia się.

W czasie badań naukowcy zaprezentowali badanym przedmiot (np. rodzaj zęba). Pożądana odpowiedź w tym wypadku - „ząb mleczny” została wyjawiona osobom w grupie nauki bez błędu. Badani z grypy prób i błędów nie otrzymali poprawnej odpowiedzi, dlatego w czasie „burzy mózgów” wymienili różne typy zębów, jak np. siekacz, kieł i właśnie ząb trzonowy. Po krótkim czasie wykonano testy na pamięć, które wymagały od badanych wskazania kontekstu w jakim zapamiętali dane słowo.

2. Metoda prób i błędów w nauczaniu osób starszych

Zobacz film: "Rozpoznaj stan zdrowia psychicznego on-line"

W obu badaniach wykazano, że nauka metodą prób i błędów jest skuteczniejsza w zapamiętaniu kontekstu niż metoda nie zezwalająca na pomyłki. Dotyczyło to w największej mierze osób starszych, u których zastosowanie tej techniki zaskutkowało wzrostem poprawności nawet o 250%.

Wyniki badań podważają powszechne mniemanie, iż pomyłki w czasie nauki wpływają negatywnie na stan pamięci osób starszych, a uczenie się bez błędów jest dla nich najskuteczniejszą metodą nauki. Badania przeprowadzone w Toronto jasno ukazały, iż osoby starsze potrafią znaleźć związek między pomyłkami i właściwymi formami, zwiększając przy tym efektywność nauki. Nowe odkrycie może wskazać na skuteczne sposoby nauczania osób starszych w placówkach oświatowych oraz w centrach rehabilitacji, gdzie w oparciu o wiedzę dotyczącą starzenia się mózgu, dokonuje się prób opóźnienia pogorszenia funkcji poznawczych.

Naukowcy sugerują, że potrzebne są dodatkowe badania pozwalające na wykazanie, które rekwizyty i ćwiczenia są najefektywniejsze w nauczaniu metodą prób i błędów. Takie działanie pozwoli na wskazanie kontekstów, w których powinno się unikać i zapobiegać wystąpieniu błędów.

Nie czekaj na wizytę u lekarza. Skorzystaj z konsultacji u specjalistów z całej Polski już dziś na abcZdrowie Znajdź lekarza.

Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze