Kawa powoduje niepłodność!

Kawa wpisała się już na stałe w nasze życie. Wielu z nas w ogóle nie wyobraża sobie pierwszych 2-3 godzin dnia bez wypicia chociaż jednej filiżanki „małej czarnej”. Zawarta w kawie kofeina pozwala nam się rozbudzić, nabrać energii do działania, a także poprawić sobie nieco nastrój przed czekającym nas długim i ciężkim dniem pracy. Wszystko jednak zwykle ma dwie strony. Jeśli potwierdzą się wnioski naukowców z Nevada School of Medicine, do picia kawy trzeba będzie zacząć podchodzić znacznie bardziej ostrożnie. Dotyczy to zwłaszcza kobiet, które planują zostać w najbliższym czasie matkami – szczególnie dla nich nadmiar kofeiny może się okazać dużym problemem.

Picie kawy zmniejsza płodność

Opublikowane w „British Journal of Pharmacology” studium dotyczące działania kofeiny na funkcje organizmu mające wpływ na zapłodnienie i ciążę, sugeruje zastanowić się nad tym, czy kawę nie należy odstawić już na dłuższy czas przed planowanym poczęciem dziecka. Obecnie najczęściej panie ograniczają ją dopiero w ciąży, nie kojarząc zupełnie długiego oczekiwania na pozytywny wynik testu ciążowego z wypijaniem codziennie kilku filiżanek kawy.

Prowadzący badania Sean Ward – profesor fizjologii i biologii komórkowej na Uniwersytecie Nevada School of Medicine – twierdzi, że taki związek istnieje. Przeprowadzone na myszach testy wykazały bowiem hamujące działanie kofeiny na skurcze mięśni w jajowodach, które przenoszą komórki jajowe z jajników kobiety do macicy.

Kofeina utrudnia zajście w ciążę

Ludzka komórka jajowa jest niewielka, ale ma do przebycia długą drogę z jajnika do macicy, gdzie dopiero może bezpiecznie się zagnieździć i rozwinąć. W przebyciu tej trasy pomagają jej rzęski znajdujące się w jajowodach, wspomagane przez skurcze mięśni ich ścian. Komórka jajowa jest w ten sposób przepychana w dół, aż w końcu trafia do macicy.

Jeśli proces ten ulega zakłóceniu, komórka nie może przesuwać się w jajowodach, przez co zachwiana zostaje także płodność kobiety. W niektórych przypadkach blokada taka skończyć się może nawet rozwinięciem się ciąży pozamacicznej – zapłodnione jajeczko zaczyna się wówczas rozwijać nie w macicy, ale w samym jajowodzie. Stanowi to poważne zagrożenie dla kobiety, ponieważ jajowód nieprzystosowany do tak znacznego rozciągnięcia może pęknąć, powodując stan zapalny.

Badania nad mechanizmami płodności

Informacja, w jaki sposób kofeina wpływa na skurcze mięśni jajowodów u myszy, jest istotna także dla człowieka. Pod wieloma względami nasze organizmy są łudząco podobne do innych ssaków, co oznacza, że podobny proces zachodzi też najprawdopodobniej u kobiet, które piją codziennie dużo kawy.

Zdaniem badaczy, odkrycie tego związku przyczyni się w krótkim czasie do powstania nowych metod leczenia i zapobiegania problemom z zajściem w ciążę u par, które nie mogą doczekać się dziecka. Być może uda się także dzięki temu zapobiegać przynajmniej niektórym przypadkom ciąż pozamacicznych, będących często olbrzymią tragedią dla kobiety starającej się o dziecko.

Artykuły Kawa

Nadmierne spożywanie kawy niekorzystnie wpływa na rozwój płodu oraz przebieg ciąży. Ponadto zaburza gospodarkę wapnia w organizmie, przyczyniając się do pogorszenia stanu kości i zębów u ciężarnych.

Kawa w ciąży

Kawa nie tylko wykazuje działanie pobudzające, ale również przeciwdziała wystąpieniu depresji. Ponadto chroni przed nowotworami oraz zmiata wolne rodniki.

Uwielbiasz colę? Tylko filiżanka espresso jest w stanie postawić cię na nogi? Zastnawiałaś się kiedyś, jaki wpływ na twój organizm ma kofeina?

Kawa zbożowa korzystnie wpływa na zdrowie, gdyż zawiera wiele cennych związków. Ponadto reguluje przemianę materii, dlatego powinna być spożywana przez osoby odchudzające się.

Kto powinien pić kawę zbożową?

Gronkowiec złocisty może wywołać zakażenie organizmu. Wyższa temperatura zwalcza infekcję, dlatego należy pić jak największe ilości gorącej kawy i herbaty, które mają właściwości bakteriobójcze.

Nowe badania wykazały, że prawdopodobieństwo wystąpienia gronkowca w jamie nosowo-gardłowej znacznie zmniejsza się dzięki piciu gorącej herbaty i kawy, które wykazują właściwości antybakteryjne.

Znana i ceniona na całym świecie kawa dzięki dużej zawartości kofeiny posiada wiele cennych właściwości. Espresso, latte, z cukrem lub bez, na śniadanie lub po obiedzie, kawę można pić w każdym ...

Wiele osób uwielbia kofeinę w coli, kawie, a nawet alkoholu. Niestety, mieszanka alkoholu i kofeiny może być bardzo niebezpieczna dla zdrowia, a w dużych dawkach jest przyczyną śmierci. Badania dowodzą, że kofeina nie wpływa na zmniejszenie poziomu alkoholu we krwi, prowadzi do zjawiska „toxic jock syndrome”. Oczywiście picie kawy działa stymulująco na organizm, tj. zwiększa ciśnienie krwi i puls, lecz w niektórych sytuacjach może prowadzić do zaburzeń rytmu serca.<br />
<br />
Osoby, które łączą kofeinowe napoje energetyczne z alkoholem pragną szybciej wytrzeźwieć, aby siąść za kierownicą. Jednak kofeina w organizmie takiego człowieka może czynić więcej złego niż dobrego. Z pewnością opóźnia procesy decyzyjne i czas reakcji, zaburza koncentrację i prowadzi do złych, nieprzemyślanych decyzji.

Rodzaj kawy, jaką pijemy zależy od naszych upodobań. Wyróżniamy kawy kofeinowe (rozpuszczalne i parzone), bezkofeinowe i zbożowe. Kawa zbożowa jest najzdrowszą wśród nich. Dzięki zawartości wielu ...

Kawa jest napojem, który na całym świecie cieszy się ogromną popularnością. Zawarta w kawie kofeina pobudza nasz organizm i naszą sprawność psychiczną, dlatego wiele osób pije ją rano aby z siłą i ...

Wbrew wielu opiniom picie kawy ma wiele zalet - oprócz najważniejszej, czyli pobudzania myślenia - zawiera spore ilości antyoksydantów, które obniżają ryzyko zachorowania na raka wątroby.