Nie podawaj dziecku soli!

Mgr Monika Łapczyńska - położna, fizjoterapeuta, instruktorka szkoły rodzenia, masażystka I stopnia, instruktor rekreacji ruchowej, absolwentka Warszawskiego...
Za dużo soli w diecie dziecka!
Naukowcy z University of Bristol wykonali bardzo interesującą analizę dotyczącą prawie 1200 dzieci urodzonych w latach 90. Rodziców pytano między innymi o to, jaką dietę stosowali w pierwszym roku życia swoich pociech, kiedy wprowadzono pierwsze stałe pokarmy oraz jakie konkretnie produkty spożywcze i dania maluchy wówczas jadły.
Sól a organizm dziecka
Produkty przeznaczone dla niemowląt powinny być specjalnie przygotowane – tak, aby dostarczyć odpowiednie ilości wszystkich niezbędnych składników odżywczych. Jest to bardzo ważne, ponieważ w pierwszym roku życia dziecka nadal trwa intensywny rozwój organizmu i kształtowanie się zachodzących w nim procesów – od tego, czy przebiegnie to sprawnie, zależy późniejsze zdrowie malucha.Tymczasem aż 70% angielskich dzieci spożywa już w wieku 8 miesięcy dwukrotnie więcej soli niż zalecają lekarze i dietetycy. Może to powodować uszkodzenia rozwijających się jeszcze nerek, a w późniejszym okresie utrwalić nieprawidłowe nawyki – i w efekcie znacznie zwiększać ryzyko między innymi chorób serca, nadciśnienia tętniczego czy też niewydolności nerek.
Skąd tyle soli w diecie niemowląt?
Badane dzieci już w wieku około 3-4 miesięcy dostawały pierwsze stałe pokarmy. Zazwyczaj były one podobne do tych, które jedzą ich rodzice, tylko oczywiście odpowiednio przygotowane. Były to więc produkty drożdżowe, różnego rodzaju sosy czy zupy z przemielonymi warzywami. Wszystko, niestety, doprawione tak samo jak dla dorosłych – a więc z dużą ilością soli.Drugim istotnym czynnikiem zwiększającym spożycie soli było stosowanie, wbrew zaleceniom, mleka krowiego jako uzupełnienie diety. Zawiera ono prawie czterokrotnie więcej chlorku sodu niż mleko matki, toteż jeśli dziecko spożywa podobne jego ilości, już samo to wystarcza całkowicie do przekroczenia dziennej dawki.
Smacznie, zdrowo i bez soli
Naukowcy wskazują, że skoro prawie trzy czwarte soli w diecie pochodzi z przetworzonych produktów kierowanych do osób dorosłych, jedyną szansą jest współpraca przemysłu spożywczego. Jeśli firmy produkcyjne zmniejszą ogólną zawartość chlorku sodu w wypuszczanej na rynek żywności, automatycznie spadnie też jego spożycie wśród dzieci, także tych najmłodszych. Rodzice ze swojej strony mogą zrobić znacznie więcej: od niemowlęctwa utrwalać u malucha prawidłowe nawyki.Nie jest prawdą, że niesolone potrawy są mniej smaczne. Takie wrażenie jest wywołane po prostu naszymi przyzwyczajeniami, wyniesionymi zwykle już z domu rodzinnego. Osoby, które z przyczyn zdrowotnych – na przykład z polecenia kardiologa – przeszły na dietę niskosodową, w absolutnej większości twierdzą, że szybko się do niej przyzwyczaiły. Już po kilku tygodniach ze zdziwieniem zauważają, że „normalne” potrawy wydają im się zdecydowanie zbyt słone.
Artykuły Karmienie niemowlęcia
Karmienie niemowlęcia jest dla młodej mamy dużym wyzwaniem. Najczęściej wybieraną formą karmienia jest karmienie piersią . Takie rozwiązanie jest najkorzystniejsze i dla kobiety, i dla dziecka. ...

Pakowane drugie śniadanie może wydawać się zdrową alternatywą. Okazuje się jednak, że może ono stwarzać zagrożenie dla zdrowia dziecka w związku ze zbyt wysoką temperaturą pokarmu.

Wielu rodziców zastanawia się, jak sprawić, by niejadek zaczął jeść. Na szczęście istnieją proste, wypróbowane sposoby na zachęcenie dziecka do normalnego uczestniczenia w posiłkach w gronie rodziny.

Jeśli twoje dziecko czuje się źle z nadwagą, a ty chcesz mu pomóc schudnąć, przyda ci się kilka wskazówek, jak pomóc dziecku zgubić zbędne kilogramy.

Wielu rodziców zastanawia się, jak pomóc dzieciom, które mają problemy z wypróżnianiem się. Zatwardzenie to częsta dolegliwość, którą można zwalczać na kilka prostych sposobów.

Prawidłowe karmienie dzieci może być wyzwaniem, w szczególności dla świeżo upieczonych rodziców. Wiele osób zastanawia się, jakie produkty podawać maluchowi i w jakiej formie. Obecnie specjaliści ...

Coraz więcej dzieci ma niedobory witaminy D, wapnia, błonnika oraz potasu. Braki w diecie mają ogromne znaczenie w przypadku dzieci, które są przecież w fazie wzrostu. Niedobory składników ...





