Pytania do specjalistów
Pomoc W tym miejscu publikowane będą pytania wraz z odpowiedziami lekarzy i specjalistów.
X

Na Twoje pytanie czekają setki specjalistów!

Pytanie zadane:

Czy epizod powróci?

Witam. Chłopak rok temu, we wrześniu, dziwnie się zachowywal. Trwało to kilka godzin, był w szpitalu 4 dni. Stwierdzono F23.O - ostre i wielopostaciowe zaburzenia psychotyczne bez objawów schizofrenii. Bierze atypowy neuroleptyk, cały czas czuje się dobrze, od wyjścia ze szpitala epizodu nie było. Jest pod opieką lekarską. Ma 27 lat. Czy jest szansa, że się to nie powtórzy? Co jest przyczyną tego epizodu? I co oznacza to F23.O? Czy ma tę chorobę dalej, czy to było ropoznanie, które miał na wypisie ze szpitala? Czy trzeba się martwic? I czy leki na stałe się bierze?

Odpowiedź udzielona:

Witam serdecznie.

F23.0 to kod w międzynarodowej klasyfikacji chorób i problemów zdrowotnych (ICD-10) oznaczający ostre, wielopostaciowe zaburzenia psychotyczne bez objawów schizofrenii. Charakteryzuje się występowaniem urojeń (nieprawidłowych sądów, które nie podlegają korekcji) oraz halucynacji, które pojawiają się w sposób nagły. Towarzyszy im odpowiedni do treści urojeń i omamów nastrój, np. ekstazy lub przygnębienia, lęku lub rozdrażnienia. Zachowanie chorego może być gwałtowne, niespokojne lub wręcz przeciwnie: chory może być spowolniały, zastygać w bezruchu.

Zaburzenie charakteryzuje się dużą zmiennością objawów - dotyczy to ich charakteru i nasilenia, zmiany dokonują się w ciągu dni lub godzin. Objawy zaburzenia zazwyczaj ustępują w ciągu kilku dni.

Przyczyny nie są znane. Jak w przypadku innych zaburzeń psychicznych, uwzględnia się rolę czynników natury biologicznej i psychospołecznej.

Pani narzeczony powinien pozostawać obecnie w regularnym kontakcie z lekarzem psychiatrą. Decyzję o odstawieniu leków powinien podjąć we współpracy z lekarzem. Istnieje duża szansa na to, że objawy epizodu nie powrócą. Bardzo ważne jest utrzymywanie całkowitej abstynencji od alkoholu i narkotyków i uregulowany tryb życia.

Z pozdrowieniami

Podziękuj 0

Podobne pytania