Jak dziecko z niedosłuchem słyszy dźwięki?

Moja corka (4 lata) ma niedosluch- prawe ucho bez odzewu a lewe 80dB- nosi od niedawna aparaty na oba uszy! Jest zakwalifikowana na implant slimakowy... Moje pytanie brzmi- jak z nia cwiczyc ???jak ona rozumie, slyszy dzwieki???czy moze rozwijac sie jak rowiesnicy???
KOBIETA, 28 LAT ponad rok temu

Zagrożenia zabiegu balonikowania

Balonikowanie to jedna z metod leczenia zapalania zatok. Czy istnieją jakieś zagrożenia dla zdrowia po wykonaniu tego zabiegu? Obejrzyj film i dowiedz się więcej na ten temat.

Lek. Paweł Baljon
77 poziom zaufania

Witam serdecznie. Rozwój dziecka ze znacznym niedosłuchem może być utrudniony . Rehabilitacja małego dziecka z wadą słuchu to proces długofalowy i o różnorodnych uwarunkowaniach. Może on przypominać proces rozwoju mowy dziecka słyszącego, pod warunkiem wczesnej diagnozy zaopatrzenia we właściwie dobrane protezy słuchowe (aparaty słuchowe lub implant śłimakowy) i podjęcia działań rewalidacyjnych, zwanych inaczej wychowaniem słuchowo-werbalnym.

W wychowaniu słuchowo-werbalnym można wyróżnić kilka faz:

faza pierwsza - recepcja dźwięku
faza druga - odbiór różnic i podobieństw, czyli tzw. różnicowanie
faza trzecia - identyfikacja, czyli łączenie dźwięku z jego znaczeniem
faza czwarta - rozumienie mowy
A więc do tego, aby nauczyć się mówić niezbędne jest, by mowa mogła być odbierana, a następnie rozumiana. Sama "czynność" mówienia jest wiec zależna od poprzedzających ją "biernych" umiejętności słuchowych.
Dla dziecka z wadą słuchu proces nauki mowy i języka rozpoczyna się w momencie zastosowania aparatu słuchowego, który jest środkiem koniecznym, ale niewystarczającym. Aby proces ten był najbardziej efektywny, dziecko wyposażone w aparat słuchowy lub implant ślimakowy powinno być prowadzone według wskazań wychowania słuchowo-werbalnego przez świadomych rodziców pod kierunkiem terapeuty słuchu i mowy, np. surdologopedy lub surdopedagoga. Realizacja celów wychowania słuchowego w znacznej mierze zależy od postaw rodzicielskich. Bardzo ważny jest udział rodziców dziecka zarówno w prowadzeniu codziennych ćwiczeń, jak i zapewnienie dziecku komfortu emocjonalnego.
Wczesna diagnoza, wczesne zastosowanie odpowiedniej do wady słuchu protezy słuchu oraz fachowa rehabilitacja, a także sprzyjająca atmosfera rodzinna to czynniki, które zwiększają szansę dziecka z uszkodzonym narządem słuchu na nauczenie się mowy i pełną integracę ze środowiskiem.

0
redakcja abczdrowie Odpowiedź udzielona automatycznie

Nasi lekarze odpowiedzieli już na kilka podobnych pytań innych użytkowników.
Poniżej znajdziesz do nich odnośniki:

Patronaty