Pokaż kategorie abcZdrowie.pl
Osoba Jestem łakomy i choć wiem, czym to grozi, nie mogę oprzeć się słodyczom. W moim rodzinnym domu jadło się tłusto – schabowe, golonka były na porządku dziennym, bo, wiadomo, jak chłop się dobrze nie naje, to nie nada się ani do roboty, ani do baby. Jak przyjechałem do Wrocławia, to żywiłem się w fast foodach. Od czasu gdy wykryto u mnie cukrzycę typu 1, nie mogę jeść pizzy, hamburgerów, pić coli. Żyję na warzywach, ciemnym pieczywie, rybach. Co to za życie? Jak patrzę na ludzi pożerających pizzę, ciasta, to przez usta nie mogą mi przejść te moje zielska. Nie jestem i nigdy nie byłem grubasem. Czy muszę tak się katować? Czy dieta jest naprawdę taka ważna?
Odpowiedź na pytanie znajduje się poniżej.
Lek. Agata Kasica 17
Lek. Agata Kasica Internista, Morąg 17 poziom zaufania
Zaufany specjalista Umów wizytę

Osoby chore na ten typ cukrzycy nie są otyłe. Najczęściej mają prawidłową wagę ciała, a nawet niedowagę. Dlatego dieta nie ma na celu redukcji masy ciała, ale jest nieodzownym elementem leczenia choroby. Powinna być indywidualnie dobierana do potrzeb pacjenta. Trzeba więc uwzględnić w niej wiek, płeć, stan fizjologiczny i aktywność fizyczną. Jednak przede wszystkim należy pamiętać o najistotniejszej sprawie, czyli o dopasowaniu diety do czasu podawania insuliny oraz właściwych jej dawek. Posiłki muszą być spożywane regularnie, co zapobiega zbyt dużym wahaniom cukru we krwi.
Podstawowe zasady diety w cukrzycy typu 1:

 Regularne spożywanie posiłków
W dwóch – trzech  głównych posiłkach muszą się znaleźć produkty dostarczające białko pochodzenia zwierzęcego – mleko, przetwory mleczne, chude mięso i wędliny, jaja, ryby.

 Wybieraj mięsa o małej zawartości tłuszczu i cholesterolu, co pozwoli Ci zapobiec miażdżycy, na którą cukrzycy są narażeni w znacznie większym stopniu niż osoby zdrowe. Co najmniej dwa razy w tygodniu zastąp obiady mięsne rybnymi. Najlepiej, żeby to były ryby morskie.

 Pamiętaj o węglowodanach złożonych, które pomagają w regulacji poziomu glukozy i dostarczają powyżej 50% energii diety (białka 15–20%, tłuszcze mniej niż 30%). Znajdują się one w: kaszach, płatkach, makaronach, pełnoziarnistym pieczywie, warzywach strączkowych, ziemniakach.
W Twojej diecie muszą się znaleźć produkty zbożowe, warzywa, owoce – źródło błonnika pokarmowego. Należy wystrzegać się jedzenia zbyt dużych ilości winogron, mango, bananów, które zawierają sporo cukrów prostych. Nie jedz owoców konserwowanych oraz suszonych, ponieważ dostarczają dużej ilości cukrów.

Zrezygnuj ze słodyczy i słodkich napojów
, bo powodują gwałtowny wzrost poziomu glukozy we krwi. W przypadku cukrzycy wyrównanej można jeść niewielkie ilości słodyczy wraz z produktami spożywczymi, bo wtedy nie mają tak dużego wpływu na glikemię poposiłkową.

Ogranicz spożycie soli
i produktów z dużą jej zawartością, na przykład wszelkiego typu fast foodów, konserw, przetworów wędzonych.

Zrezygnuj z alkoholu 

Podobne pytania

lekarzy jest teraz online

Zapytaj lekarza
zapytaj lekarza

za darmo

  • Odpowiedź w 24 godziny
  • Bez żadnych opłat
  • Lekarze, psychologowie, dietetycy

lekarzy jest teraz online

0/500