Pokaż kategorie abcZdrowie.pl
Osoba , 46 lat Witam! Mam 46 lat. Od 6 lat ma mięśniaka macicy (1,5 cm). Przez to miałam obfite miesiączki i problemy z żelazem, ale największe z Feritin. O operacji nie chciałam słyszeć. Moja lekarka przepisywała mi przez te lata tabletki hormonalne antykoncepcyjne (mieszkam w Niemczech). Od 2008 inne, bez 7-dniowych przerw, żeby nie tracić żelaza. Po roku przestały działać. Teraz biorę od 6 miesięcy kolejny środek, ale i tak zaczęłam krwawić. Lekarka stwierdziła, że mięśniak jest większy (3,9 cm) i operacja jest nieunikniona. Do tej pory musi jednak zatrzymać krwawienia. Mam brać nadal lek antykoncepcyjny dwuskładnikowy i progesteron (4 dni po 2 tabletki, jak zmniejszy się krwawienie, to przez 10 dni po jednej). Potem się miałam zgłosić i lekarka zdecyduje co dalej. Dziś jest 8 dzień - nadal krwawię. Mam napady głodu i chęć na różne smaki. Słodycze przede wszystkim. Postanowiłam pójść do drugiej lekarki, żeby TYLKO potwierdziła konieczność wycięcia macicy. Ta lekarka była zaskoczona, że mam brać razem TE DWA leki. Stwierdziła, że nie będą działać, tak się ich nie stosuje. Dała mi od razu skierowanie do szpitala, żeby jak najszybciej zrobić tę operację. Była zdziwiona, że tego nie zrobiłam 6 lat temu. Zaleciła odstawić dotychczasowe leki. Zrobić 7 dni przerwy i w ósmym dniu mam brać leki hormonalne do czasu operacji - 17 marca. Kiedy zapytalam, czy po hormonach nie przytyję, odpowiedziała, że przytyję TYLKO od jedzenia. Teraz naprawdę nie wiem, kto ma rację, kogo słuchać? Słyszałam, że przed przyjmowaniem hormonów, powinno się zbadać poziom hormonów we krwi. Myślałam, żeby już do operacji nie brać nic, ale mam obawy, czy znowu nie będę mieć krwawienie? Już wiem, że muszę wyciąć macicę i nie ma innego wyjścia. Proszę mi opisać coś więcej na temat tych leków, które mam zażywać. Czy nie zrobią mi rewolucji hormonalnej w moim organizmie? Czy mogę się inaczej czuć ogólnie? Czy leki będą zatrzymywać krwawienia, czy mają inne skutki uboczne? Jakie? Dziękuję i pozdrawiam.
Odpowiedź na pytanie znajduje się poniżej.
 Redakcja abcZdrowie 79
Redakcja abcZdrowie Stażysta/Rezydent, Warszawa Śródmieście

Droga Pani!

Objawowy mięśniak macicy, tzn. powodujący krwawienia doprowadzające do niedokrwistości opornej na leczenie, jest zawsze bezwzględnym wskazaniem do operacyjnego jego usunięcia. Usunięcie mięśniaka nie zawsze oznacza usunięcie macicy, ale w Pani przypadku, w związku z tendencją do ich tworzenia się oraz wiekiem bliskim menopauzalnemu, zalecane jest usunięcie trzonu macicy wraz z mięśniakiem.

Leki hormonalne, które Pani przepisał ostatni lekarz, są to zwiększone dawki środków antykoncepcyjnych. Mają więc te same działania niepożądane i przeciwwskazania co leki antykoncepcyjne przepisywane przez wcześniejszych lekarzy. Tak więc, jeśli Pani nie przytyła, czego się teraz najbardziej obawia, przy przyjmowaniu poprzednich leków, w przypadku tych leków nie powinno być inaczej. Informacja jakoby przed przyjmowaniem leków hormonalnych należało wykonywać badania hormonalne jest nieprawdziwa. Nie wykonuje się ich przecież przed przyjmowaniem antykoncepcji. Zalecam przyjmowanie tych leków według zaleceń lekarza i przygotowanie się do operacji, która przyniesie tak długo oczekiwaną przez Panią ulgę i brak dokuczliwych objawów.

Pozdrawiam i życzę powodzenia.

Podobne pytania

lekarzy jest teraz online

Zapytaj lekarza
zapytaj lekarza

za darmo

  • Odpowiedź w 24 godziny
  • Bez żadnych opłat
  • Lekarze, psychologowie, dietetycy

lekarzy jest teraz online

0/500