Pokaż kategorie abcZdrowie.pl
Kobieta, 31 lat

Witam.
Z uwagi na powtarzające się plamienia na 4-5 dni przed miesiączką udałam się do ginekologa (w 13 dc) czego efektem było przepisanie luteiny (2 tabletki podjęzykowo od 14 dc przez 10 dni). W tym cyklu zaczęłam ją przyjmować od 16 dc (z powodu głupiej omyłki w liczeniu:/). Dzień wcześniej lub tego samego dnia najprawdopodobniej miałam owulację (tak przynajmniej wynikałoby z testu owulacyjnego). Dzień przed tą prawdopodobną owulacją odczuwałam ból jajnika prawego. Zrzuciłam to na karb bólu okołoowulacyjnego. Dziś jest 19 dc (4 dni po owu), a nadal od czasu do czasu odczuwam uporczywe kłucie w jajniku (przede wszystkim prawym, ale czasem wydaje mi się, że czuję również lewy).

O czym może to świadczyć i co może być przyczyną tego bólu? Czy ból może być efektem badania ginekologicznego sprzed 6 dni? Czy może jest on związany z przyjmowaniem luteiny?
Dodam, że nigdy wcześniej ból jajników mi nie dokuczał!! Jednocześnie mam pytanie czy luteina może zablokować owulację? W bieżącym cyklu w terminie, w którym powinna przypadać owulacja (jak już wcześniej pisałam obliczona w oparciu o wyniki testu owu) praktycznie nie miałam "dobrego" śluzu. A zazwyczaj mogłam go obserwować przez 2-3 dni. Uprzejmie proszę o rozwianie moich wątpliwości.
Pozdrawiam.

Lek. Magdalena Kowalska 57
Lek. Magdalena Kowalska Stażysta/Rezydent, Warszawa Mokotów

Droga Pani!

Działanie luteiny, czyli naturalnej postaci progesteronu - hormonu drugiej fazy, polega na zwiększeniu jego hormonu we krwi, w sytuacjach gdy podejrzewany jest jego brak (np. niewydolność ciałka żółtego). Tak jak napisałem jest to hormon, którego duży poziom w cyklu występuje w drugiej fazie, czyli poowulacyjnej - co za tym idzie to on odpowiada za suchość pochwy, nieprzepuszczalność szyjki macicy dla nasienia i przeciwdziałanie zagnieżdżenia. Jeśli jest go w nadmiarze w pierwszej fazie cyklu blokuje owulację. Możliwe jest, że zaczęła Pani przyjmować luteinę przed owulacją, która rzeczywiście nie nastąpiła w tym cyklu.

Bóle okolicy jajników nie są normalnym zjawiskiem przy przyjmowaniu tego leku. Warto byłoby się udać powtórnie do ginekologa w celu oceny narządu rodnego i weryfikacji leczenia.

Pozdrawiam i życzę powodzenia.

Podobne pytania

lekarzy jest teraz online

Zapytaj lekarza
zapytaj lekarza

za darmo

  • Odpowiedź w 24 godziny
  • Bez żadnych opłat
  • Lekarze, psychologowie, dietetycy

lekarzy jest teraz online

0/500