Pokaż kategorie abcZdrowie.pl
Kobieta , 20 lat

Od momentu, gdy rozpoczęłam kochać się z partnerem bez prezerwatywy, z mojej pochwy mimo dokładnego umycia rano pojawiały się dosyć obfite ilości kleistego śluzu w kolorze żółtym, o brzydkim zapachu, jednak po kolejnym umyciu znikały. Gdy minęło kilka dni od początku praktykowania stosunków bez prezerwatywy, z mojej pochwy zaczęła wydobywać się wydzielina w obfitych ilościach, na początku gęsty biały mleczny śluz, wyglądający bardzo podobnie do obfitych dni płodnych. Tak też myślałam, ponieważ było to zaraz po miesiączce (biorę Yaz od 3 lat), jednak kolor wydzieliny się zmienił na żółty i zapach po stosunku wydzielin mojej i partnera był dosyć intensywny i wyczuwalny bez specjalnego zwąchiwania się.

Jako że poradziłam się swojej mamy, powiedziała, że to są upławy, bardzo się wystraszyłam, ponieważ dbam o higienę bardzo mocno, mam jednego partnera, który również jest bardzo czysty, nie używam tamponów itd. Poradzono mi używać gruszki gumowej dla dzieci w celu irygacji z lekiem Tantum-rosa, oraz klotrimazol i oprócz tego do podmywania używam lactacyd. Irygację wykonuję już drugi dzień. Kilka godzin po irygacji nie ma upławów, jednak później pojawiają się, a najbardziej obfite są po nocy. Bardzo proszę o poradę, co stosować, ponieważ nie stać mnie ze względu na trudną sytuację rodzinną na ginekologa prywatnego, a że mieszkam w małej miejscowości, to na ginekologa z NFZ muszę czekać przynajmniej 1 miesiąc. Dodatkowo jeszcze w miejscu mniejszych warg sromowych na dole patrząc od strony klatki piersiowej odczuwam uczucie, może nie bólu, ale takiego jakby podrażnienia, może naderwania lub obtarcia. Z jednej strony wydaje mi się, że może to być podrażnienie po stosunku, ponieważ mój jedyny partner jest moim pierwszym partnerem i gdy mamy kilkudniowy odstęp miedzy stosunkami odczuwam na początku stosunku dyskomfort, w lekkim stopniu podobny do pierwszego stosunku. Proszę o pilną odpowiedź, co robić w takich sytuacjach i czy może zmienić moje leczenie upławów i może przyjmować jakiś lek?

Odpowiedź na pytanie znajduje się poniżej.
Lek. Aneta Zwierzchowska 77
Lek. Aneta Zwierzchowska Stażysta/Rezydent, Warszawa Ochota

Witam!

Nadmierna higiena nie zapobiega niestety, ale wręcz sprzyja infekcjom grzybiczym, gdyż wypłukaniu ulegają dobre: bakterie naturalnie rezydujące w pochwie i chroniące ją przed grzybami.Trudno ocenić jednoznacznie na podstawie samego opisu, czy cierpi Pani na infekcję pochwy, czy też obserwowane upławy są po prostu obfitym, ale fizjologicznym śluzem szyjkowym. Śluz ten w trakcie stosowania antykoncepcji hormonalnej jest raczej bardziej skąpy, a nie obfitszy niż w czasie naturalnego cyklu, co przemawiałoby na korzyść infekcji. Podobnie fakt, że odczuwa Pani dyskomfort podczas stosunku. Ale niestety, jak wspomniałam wyżej, nie można postawić rozpoznania bez badania. Co więcej, nie wiadomo, czy ewentualne zakażenie ma charakter grzybiczy (na to stosuje Pani Clotrimazolum), czy bakteryjny. Powinna Pani udać się do ginekologa- jeśli nie jest Pani w stanie zapisać się na wizytę w najbliższym terminie, to nawet za kilka tygodni. Może nawet być konieczne leczenie zarówno Pani, jak i Pani partnera.
Do czasu wizyty, może Pani ewentualnie zrezygnować z irygacji, kupić bez recepty globulki Albothyl i stosować jedną na noc do końca opakowania. Lepiej jednaj byłoby, gdyby najpierw obejrzał Panią ginekolog. Leczenie na własną rękę zawsze jest bowiem ryzykowne.

Pozdrawiam serdecznie!