Pytania do specjalistów
Pomoc W tym miejscu publikowane będą pytania wraz z odpowiedziami lekarzy i specjalistów.
X

Na Twoje pytanie czekają setki specjalistów!

Pytanie zadane:

Okres okołomenopauzalny a hormonalna terapia zastępcza

Witam, w zeszłym roku miałam oznaczane hormony FSH i LH (ponieważ miałam problemy z okresem a obecnie mam 42 lata) i interpretacja była, że jest to wczesna menopauza. Niestety nie pamiętam wyników. Pani doktor przepisała mi cilest (wcześniej nie brałam żadnych tabletek antykoncepcyjnych) i wszystko byłoby ok, gdyby nie comiesięczne migreny trwające 2 do 3 dni. Ponieważ wypadały one przez weekend, więc spędzałam co 4. piątek, sobotę i niedzielę w łóżku. Dwa miesiące temu zdecydowałam zmienić tabletki, ale okazało się, że pani doktor też się zmieniła i nowa lekarka przepisała mi cerazette i zaleciła powtórne badanie krwi. Zrobiłam badania krwi w zeszłym tygodniu i dzisiaj właśnie lekarz stwierdził, że te dwa hormony (FSH i LH) są na właściwym poziomie i skoro nie mam żadnych dodatkowych objawów menopauzy (bo nie mam ani uderzeń gorąca, ani się nie oblewam potem) to chyba to poprzednie badanie było pomyłką. Moje pytanie brzmi: czy powinnam odstawić na jakiś czas (jaki?) tabletki i dopiero zrobić badanie, czy tabletki nie mają wpływu na poziom hormonów? Gwoli wyjaśnienia mieszkam w Anglii i lekarz nie potrafił (właśnie wróciłam od następnego do którego zwróciłam się z tym pytaniem) mi odpowiedzieć. Dodam, że po cerazette nie mam migren, ale też nie czuję się najlepiej, mam coś jakby niekończący się okres (3 tyg.) bóle piersi, jestem senna i rozkojarzona. Z wyjaśnień pierwszej lekarki wynikało, że powinnam przyjmować tabletki, żeby utrzymać poziom hormonów na odpowiednim poziomie (dokładnie to nie wiem, których hormonów). Wiem, że moja mama, która przeszła menopauzę w wieku 40 lat i nie miała żadnej terapii uzupełniającej, miała i ma poważne problemy z sercem i jest to łączone właśnie z wczesną menopauzą. I tu kolejne pytanie: czy cerazette zapewnia utrzymanie właściwego poziomu tych hormonów, których mam za mało, czy też działa tylko jako antykoncepcja. I jak mają się do tego implanty? Będąc w Polsce spotkałam się z moją byłą lekarką, ale ona beż żadnych badań nie była w stanie mi pomóc (a wg niej badania w trakcie przyjmowania tabletek są bez sensu). Będę wdzięczna za wyjaśnienia.

Odpowiedź udzielona:

Witam! Jeśli lekarz na podstawie badań FSH i LH oraz zaburzeń miesiączkowania przed stosowaniem hormonalnej antykoncepcji stwierdził, że rozpoczyna się u Pani menopauza to znaczy, że poziom tych hormonów musiał być podwyższony. Jeśli nie miała Pani wtedy żadnych objawów menopauzy jak na przykład uderzenia gorąca, a dodatkowo chciała Pani być zabezpieczona przed ciążą to oczywiście w tym okresie okołomenopauzalnym można było zastosować antykoncepcję hormonalną. Natomiast późniejsze badania LH i FSH wykonywane w trakcie stosowania antykoncepcji są zupełnie niemiarodajne, bo stosuje Pani egzogenne hormony, które oddziałują na poziom FSH i LH. Teraz musi się Pani zastanowić czy chce nadal stosować preparaty antykoncepcyjne (po to aby być zabezpieczoną przed ciążą) czy też wolałaby Pani odstawić tabletki i stosować inne zabezpieczania. W pierwszym przypadku trzeba po prostu wypróbować jeszcze inny preparat, jeśli te dwa wywoływały u Pani złe samopoczucie, w końcu trafi się na ten właściwy. Natomiast w drugim przypadku trzeba odstawić tabletki i po około 2 miesiącach wykonać badania FSH i LH i na podstawie tych wyników jeszcze raz ocenić, czy jest Pani rzeczywiście w okresie okołomenopauzalnym. Jeśli okaże się że tak to można zamiast antykoncepcji stosować same gestageny w drugiej połowie cyklu, które również uregulują krwawienia bez działania antykoncepcyjnego i pewnie też bez ich działań ubocznych. Gdyby natomiast w tym czasie oprócz zaburzeń miesiączkowania dołączyły się inne objawy menopauzy (uderzenia gorąca, huśtawki nastroju) to wtedy można przejść na hormonalną terapię zastępczą (ona również nie ma działania antykoncepcyjnego). Oczywiście to wszystko powinno się odbyć pod kontrolą lekarza ginekologa, a wybór będzie należał do Pani. Pozdrawiam

Podziękuj 0

Podobne pytania