Pytania do specjalistów
Pomoc W tym miejscu publikowane będą pytania wraz z odpowiedziami lekarzy i specjalistów.
X

Na Twoje pytanie czekają setki specjalistów!

Pytanie zadane:

Prawidłowa dieta: co jeść, żeby schudnąć?

Witam serdecznie. Jestem kobietą. Mam158 cm wzrostu i ważę 63 kg. Mam duży brzuszek, staram się być aktywna. Nie próbowałam schudnąć. 

Odpowiedź udzielona:

Witam!
Pamiętaj, że w odchudzaniu ważna jest zmiana trybu odżywiania i wprowadzenie pewnych zasad na całe życie, bo jeżeli po diecie wrócisz do złych nawyków żywieniowych, to duża szansa, że kilogramy wrócą z nawiązką.
Jeżeli chodzi o dietę, to proponuję zmniejszyć ilość kalorii do ok. 1200-1300/dobę. Powinnaś jeść regularnie, najlepiej 4-5 posiłków dziennie, z czego śniadanie do godziny po przebudzeniu, a kolację na ok. 3 h przed snem. Na kolację warto spożywać produkty czystobiałkowe. Pij co najmniej 1,5 litra płynów/dobę (najlepiej woda, zielona/czerwona herbata). Z diety należy wykluczyć nadmiar cukrów prostych (głownie słodycze) oraz tłuszczów. W żadnym wypadku nie można drastycznie ograniczać produktów mięsnych oraz ryb. Mięso jest źródłem żelaza, którego niedobór może doprowadzić do anemii, natomiast ryby zawierają duże ilość nienasyconych kwasów tłuszczowych. Do tego jak najbardziej polecam warzywa oraz owoce- jako źródło witamin. Należy ograniczyć produkty mączne- pieczywo oraz makarony, muesli, ziemniaki oraz cukry proste i alkohol.
Bardzo dobrze byłoby postawić na aktywność fizyczną w postaci ćwiczeń aerobowych lub treningu interwałowego. Poniżej kilka słów na temat obu schematów:
-trening aerobowy, czyli wykorzystujący energię z procesów tlenowych, kolejno spalając glikogen mięśniowy i później wątrobowy . Glikogenu w organizmie przeciętnego człowieka wystarcza na około 20-30 minut treningu aerobowego. Gdy zaczyna go brakować, organizm zaczyna sięgać po kolejne źródło energii, czyli tłuszcze. Dlatego, aby spalać tłuszcz, trzeba ćwiczyć aerobowo i to dłużej niż 20 min a najlepiej min. 40
-trening interwałowy, polega na przeplataniu ćwiczeń na wysokim poziomie intensywności (ok. 90% tętna maxymalnego) z treningiem o niskiej intensywności (55-65% tętna maxymalnego), gdzie tetno maxymalne =220-wiek.
Trening interwałowy powinien trwać od 5-25 minut.
Dodatkowo oczywiście ćwiczenia na poszczególne partie ciała (brzuch, nogi, ramiona).
pozdrawiam

Podziękuj 1

Podobne pytania