Pokaż kategorie abcZdrowie.pl
Mężczyzna , 22 lata

Witam! Zwracam się z prośbą, o poświęcenie kilka minut Pana/Pani zasobów czasu i z góry dziękuję za odpowiedź. Na wstępie zaznaczę, że jestem dorosłym, pracującym i poważnym człowiekiem. Mój problem polega na tym, że mam wysokie ciśnienie odkąd pamiętam (pierwszy raz dokonywałem pomiarów w wieku ok. 16 lat), ale jakoś mi to szczególnie nie przeszkadza, co nie oznacza, że czasem jest uciążliwe. Złe samopoczucie, napady paniki, praca fizyczna i stres dodatkowo podnoszą to i tak wysokie ciśnienie tętnicze (czasami dochodzi do 170/120). Nie biorę żadnych leków poza neuroleptykami (perazyna) doraźnie kiedy nie mogę zasnąć, gdy zdarzy mi się wypić zbyt dużą ilość alkoholu. Do całej tej sytuacji zdarza mi się czasami używać stymulantów (wiem, że to nieodpowiedzialne i grozi wylewem), oczywiście legalnych środków. Czy gdy ciśnienie sięga zenitu (210/140 tętno 120) mogę zmniejszyć je jakimś lekiem na ciśnienie? W mojej apteczce mogę znaleźć takie leki jak Polpril (Ramiprilum). Z tego, co wiem, nie można brać beta blokerów i najlepiej się uspokoić ale człowiek wpada w panikę i to jeszcze gorzej wpływa na serce. Jeśli się nie mylę, alkohol etylowy skutecznie zmniejsza ciśnienie, ale na krótki czas; po 30 minutach żyły jeszcze bardziej się zaciskają. Musiałbym pić alkohol cały czas a to nie zawsze jest możliwe i z własnych odczuć taka mieszanka jest bardzo niezdrowa. Jeżeli się mylę, proszę o poprawienie błędnych informacji, ponieważ nie jestem lekarzem i nie mam odpowiedniego wykształcenia ani wiedzy. Większość wniosków to moje odczucia i informacje z forum internetowego, żadnych informacji od lekarzy. Nie zwracam się z tym pytaniem do lekarza rodzinnego, ani do psychiatry, ponieważ istnieje ryzyko, że nie dotrzyma tajemnicy lekarskiej, która go obowiązuje. Proszę wybaczyć obszerność mojego pytania; staram się naświetlić całą sytuację, która jest dość skomplikowana. Dodam, że nie mam problemu z alkoholem ani z innymi używkami poza nikotyną. Nie mógłbym sobie pozwolić na uzależnienie od używek, ze względów zdrowia psychicznego, problemów z tym związanych i wielu innych powodów. Naprawdę proszę o odpowiedź na moje pytanie i jeszcze raz przepraszam za obszerność tekstu i brak akapitów. Dziękuje i pozdrawiam!

Odpowiedź na pytanie znajduje się poniżej.
Lek. Karol Kaziród-Wolski 74
Lek. Karol Kaziród-Wolski Stażysta/Rezydent, Kielce Czarnów

Witam! Przedstawiona sytuacja sugeruje kilka problemów, jednakże skupię się na głównym czyli nadciśnieniu tętniczym. Na początku proponuję podejść poważnie do oceny ciśnienia tętnicze w Pana przypadku. Opisywane wysokie wartości ciśnienia tętniczego mogą stanowić zagrożenie dla zdrowia, a nawet życia (przełom nadciśnieniowy). Obecne wartości stanowią wynik stylu życia, używek, leków oraz stanu psychicznego. Należy zaprzestać stosowania wszystkich używek (alkohol, kawa, stymulanty), jednocześnie stosować leki zalecone przez psychiatrę. Po paru dniach należy rozpocząć regularne samodzielne pomiary ciśnienia tętniczego. Najlepiej 2x dziennie, rano (przed śniadaniem) i wieczorem (po krótkim odpoczynku). Po 1-2 tygodniowym okresie regularnych pomiarów można będzie obiektywnie ocenić ciśnienie tętnicze krwi i w razie wskazań rozpocząć stosowanie leków przeciwnadciśnieniowych. Doraźne stosowanie leków obniżających ciśnienie tętnicze krwi jest bezsensowne w sytuacji gdy "skoki ciśnienia" są efektem stosowania używek. Rozpoznanie nadciśnienia tętniczego w tak młodym wieku skłania ku wykluczeniu jego wtórnego charakteru. Obecnie obiektywną ocenę sytuacji utrudniają używki. Stymulanty i alkohol (szczególnie w dużych, częstych dawkach) podnoszą ciśnienie tętnicze krwi, ich eliminacja może wyjaśnić sytuację. Jeśli na podstawie Pana pomiarów lekarz rodzinny stwierdzi nadciśnienie wówczas wskazane będzie wykonanie takich badań jak: morfologia krwi, badanie ogólne moczu, OB, CRP, mocznik, kreatynina, USG jamy brzusznej, RTG klatki piersiowej, TSH, EKG. Posłuży to wykluczeniu wtórnych przyczyn nadciśnienia. Podsumowując, proponuję potraktować poważnie problem nadciśnienia i zaprzestać stosowania używek. Problem nadciśnienia tętniczego powinien zostać skonsultowany z lekarzem rodzinnym. Pozdrawiam serdecznie!

Podobne pytania