Pytania do specjalistów
Pomoc W tym miejscu publikowane będą pytania wraz z odpowiedziami lekarzy i specjalistów.
X

Na Twoje pytanie czekają setki specjalistów!

Pytanie zadane:

Żylaki a antykoncepcja hormonalna - czy coś mi może grozić?

Witam, niedawno zaczęłam brać tabletki antykoncepcyjne - Y***, ale po przeczytaniu ulotki wystraszyłam się ryzyka zakrzepicy żylnej. Pani ginekolog przepisując mi je, przeprowadziła ze mną wywiad, ale niepokój mnie nie opuszcza. Mam 23 i na łydkach lewej i prawej nogi widoczne żylaki, przyjmuję D***, ponieważ lekarz nie chciał mi jeszcze przepisywać D***. I co pewien czas mam bóle, nieraz silne, łydek i niewielkie opuchlizny. Kilka lat temu miałam też robione badanie Dopplera i przepływ w jednej nodze był zmniejszony od 10 do 8, a w drugiej do 6. Czy w związku z tym powinnam zaprzestać zażywania tabletek antykoncepcyjnych ze względu na ryzyko zakrzepicy? Czy też cały czas stosować leczenie profilaktyczne (nie mam nadwagi, nie palę, dużo chodzę, nie noszę butów na obcasie, mam podkolanówki przeciwżylakowe, choć wiele godzin codziennie spędzam przy biurku) i w dalszym ciągu mogę stosować antykoncepcję hormonalną? Czy też powinnam ją zmienić na mechaniczną, czy naturalną? Dziękuję.

Odpowiedź udzielona:

Witam serdecznie!
Występowania żylaków nie jest bezwzględnym przeciwwskazaniem do stosowania doustnej antykoncepcji hormonalnej. Należy zdawać sobie jednak sprawę, że preparaty te zwiększają ryzyko wystąpienia choroby zakrzepowo-zatorowej. Dodatkowo, zawarty w tabletkach progestagen będzie rozluźniał mięśniówkę naczyń krwionośnych, prowadząc do nadmiernego ich rozszerzenia. To z kolei przyczyniać się będzie do zaostrzenia rozpoznanej u Pani niewydolności żylnej. 
Tak jak wspomniałam wcześniej można stosować tabletki antykoncepcyjne nawet przy współistniejących żylakach. Warunek jest jeden - powinny być bezobjawowe. Pani natomiast uskarża się na bóle łydek i obrzęk nóg. W zaistniałej sytuacji raz jeszcze zastanowiłabym się nad stosowaniem antykoncepcji hormonalnej lub skonsultowała się z chirurgiem naczyniowym.
Pozdrawiam

 

Podziękuj 0

Podobne pytania