10 faktów na temat kettlebell

Kettlebell to przyrząd do ćwiczeń wzmacniających, który jest coraz częściej używany przez osoby dbające o sylwetkę. Ten odważnik kulowy z uchwytem może urozmaicić trening z wykorzystaniem sztangi i hantli. Niekiedy stosowany jest jako ich zamiennik. Przedstawiamy kilka faktów na temat kettlebell.

1. Istota działania

Odważnik ma przesunięty środek ciężkości, przez co zmusza mięśnie do nieco innej pracy. Dzięki temu możliwy jest wszechstronny rozwój i kompleksowy trening.

2. Kompleksowy trening

Korzystając z kettlebell, możemy zaangażować do pracy całe ciało: mięśnie posturalne, mięśnie nóg, ramion, klatki piersiowej, barków, pleców, pośladków i brzucha.

Zobacz film: "Wysiłek fizyczny - codzienna aktywność"

3. Wieloaspektowe korzyści

Kettlebell, oprócz wzmacniania siły mięśni, może wypływać również na ich rzeźbę, a także rozwijać dynamikę i równowagę ćwiczącej osoby.

4. Jak dobrać kettlebell?

Prawidłowo dobrana masa odważnika to taka, przy której nie jesteśmy w stanie go unieść oburącz przed siebie na wysokość klatki piersiowej bez pomocy innych mięśni niż mięśnie kończyn górnych i obręczy barkowej. Musimy wówczas dodatkowo użyć siły wychodzącej z bioder (ćwiczenie: swing). Należy jednak pamiętać, że do różnych ćwiczeń może być nam potrzebny także odważnik cięższy lub lżejszy.

5. Od jakiego obciążęnia zacząć?

Kobiety najczęściej zaczynają od obciążenia 8 lub 12 kg a mężczyźni – 16 i 20 kg. Oczywiście jest to kwestia indywidualna i w dużej mierze zależy od treningowych doświadczeń.

6. Zapoznaj się z techniką

Istnieje szereg opracowanych ćwiczeń z kettlebell. Być może, do niektórych będziesz potrzebować kettli o różnej masie. Niektóre z nich zakładają użycie dwóch obciążników jednocześnie. Dużo zależy od twojego treningowego zaawansowania. Ćwiczenia zaleca się zarówno kobietom, jak i mężczyznom.

7. Zrób to sam

Kettlebell można wykonać samemu, odrestaurowując stare odważniki.

8. Starożytny przyrząd

Kettlebell znany był już w starożytności. Ciężarków używali Grecy, dla których atletyczna sylwetka była oznaką zdrowia i pracy nad sobą. Tamtejszy ideał był bardzo zbliżony do współczesnych standardów piękna.

9. Radziecka popularność

W rosyjskim słowniku słowo girya, opisujące ten przyrząd, występuje już od 1704 roku. Pierwotnie odważniki służyły handlarzom do odmierzania wagi produktów. Następnie zaczęli ich używać wojskowi do ćwiczeń. Taką popularność zyskały również wśród cywili. Od połowy XX wieku zaczęto organizować na terenie Związku Radzieckiego oficjalne zawody sportowe w tej dziedzinie.

10. Kettlebell w Polsce

Do Polski trend ten przywędrował z Zachodu. Ta droga wyglądała więc następująco: Związek Radziecki – Stany Zjednoczone – Europa Zachodnia a nieco później m.in. Polska. Takie ćwiczenia niektórym Polakom mogły być znane już wcześniej. Jednak w szerokiej świadomości zaczynają być popularne dopiero teraz.

Systematyczny trening z kettlebell jest bardzo skuteczny. Ten prosty przyrząd angażuje wiele mięśni i zmusza je do współpracy ze sobą. To pomaga również w codziennym funkcjonowaniu. Dlatego warto wypróbować go w praktyce.

spis treści
rozwiń

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!