5 jesiennych wskazówek, by nie przeziębić się po fitnessie

Ponieważ jesień to pora roku, kiedy łatwo o przeziębienie, a stali bywalcy klubów fitness nie rezygnują z ćwiczeń przez cały rok, przypominamy kilka praktycznych wskazówek jak ustrzec się niepotrzebnej choroby.

1. Bierz ubrania na zmianę

Brzmi to jak oczywista oczywistość, ale praktyka jest taka, że wielu ćwiczących przebiera się dopiero w domu lub zmienia tylko koszulkę, żeby nie tracić zbyt dużo czasu.

Czasami wydaje się, że droga do samochodu czy 5 minut spacerem do miejsca zamieszkania to zbyt mało, żeby fundować sobie dodatkowy zachód. Tym bardziej, jeśli po powrocie planujesz od razu porządny prysznic lub kąpiel. Zdarza się jednak, że to wystarcza, by zachorować. Zwłaszcza jeśli czyjaś odporność jest już z jakiegoś powodu osłabiona.

Zobacz film: "Dieta śródziemnomorska a serce"

2. Pamiętaj o właściwej regeneracji

Nie ćwicz codziennie. Pamiętaj, że równie ważna co ćwiczenia, jest odpowiednia regeneracja. Jeśli zalecenia co do treningów mówią, że tego dnia już wystarczy (np. po mocnych interwałach), daruj sobie kolejne 40 minut na bieżni.

Przemęczenie a później choroba mogą w ten sposób wyłączyć cię z fitnessowego życia na dłużej. Jeśli czujesz, że łapie cię przeziębienie, być może warto odpuścić jeden trening. Oceń to samodzielnie.

3. Ochłoń

Po zakończonym treningu, nawet jeśli ćwiczysz w klimatyzowanym pomieszczeniu, masz prawo być spoconym. Tym bardziej jeśli dajesz z siebie wszystko. Pozwól więc swojemu ciału ochłonąć zanim pobiegniesz załatwiać inne sprawy. Poczekaj też aż wyschną ci włosy. Wysusz je.

Podwyższona temperatura może sprawić, że przez jakiś czas nie poczujesz chłodu, który panuje na dworze, a w ten sposób łatwo o problemy zdrowotne.

4. Zachowuj higienę

W klubie fitness i na siłowni jesteś wśród ludzi, którzy na co dzień przebywają w różnych środowiskach. **Jeśli czujesz, że masz do czynienia z wirusem, możesz zaszkodzić nie tylko sobie. Tym bardziej, że podczas intensywnego wysiłku fizycznego** ćwiczący chcieliby skupić się na nieco innych rzeczach niż unikanie wszelkich zarazków.

Podstawowe zasady higieny (nie kichamy w otwartą dłoń, myjemy ręce itp.) obowiązują wszędzie. To samo dotyczy czyszczenia sprzętu przed i po zakończonym treningu.

5. Odżywiaj się zdrowo

Zdrowa, zbilansowana dieta to podstawa. Powinna obowiązywać każdego. Jeśli jesteś aktywny fizycznie, zwracaj szczególną uwagę na uzupełnianie odpowiednich składników odżywczych i wybieraj produkty, które naturalnie wzmacniają twoją odporność.

Tak, by twój organizm nie był zanadto osłabiony i byś mógł ćwiczyć cały czas na tym samym poziomie. Warto pomyśleć o odpowiedniej suplementacji.  

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza