5 napojów, których nigdy nie powinieneś pić przed treningiem

Odwodnienie przyczynia się do braku właściwej siły mięśniowej, dokładności i równowagi – czyli wszystkich elementów udanego treningu. Dla prawidłowej pracy ciała powinniśmy przyjmować ok. 1.5 litra płynów dziennie. Ale to nie oznacza, że wszystkie napoje są odpowiednie, aby przyjmować je tuż przed treningiem.

1. Odpowiednie nawodnienie

Badania naukowców z Uniwersytetu w Kolumbii wykazały, że na 2 godziny przed treningiem powinniśmy wypijać ponad 0,5 litra płynów. Kolejne 220 ml przyjąć podczas rozgrzewki i następne 220 ml podczas ćwiczeń.

Wydawać by się mogło, że jest to duża ilość, jednak większość z nich wydalana jest wraz z potem. Niestety, niektóre napoje zawierają składniki, które nie wpłyną pozytywnie na kondycję.

Zobacz film: "Domowe metody na piękną skórę. Lepsze niż drogie kosmetyki"

2. 1. Napoje mleczne

Napoje mleczne najlepiej przyjmować po treningu. Zawierają one białka, węglowodany oraz tłuszcz. Wszystkie te składniki potrzebują czasu, aby organizm mógł je strawić.

Wypicie takich napojów przed ćwiczeniami może skutkować bólami żołądka, a nawet biegunką. Ze względu na swoją kaloryczność nie są one wskazane osobom, które ćwiczą, by schudnąć.

3. 2. Słodkie napoje owocowe

Większość napojów owocowych posiada w składzie syrop kukurydziany o wysokiej zawartości fruktozy. Stosowanie tego słodzika ma wiele skutków ubocznych. Zaburza on pracę wątroby oraz negatywnie wpływa na metabolizm. Przyczynia się również do wzrostu masy ciała.

Lepszym rozwiązaniem jest wrzucenie do butelki z wodą mineralną kilku świeżych owoców. Mogą to być jagody, plastry cytryny czy pomarańczy. Możemy dodać także listki mięty lub bazylii.

Dobrym rozwiązaniem jest również woda kokosowa, która pomaga uzupełnić elektrolity.

Warto czytać jednak skład każdego gotowego napoju. Większość z nich zawiera bowiem duże ilości cukru lub innych niezdrowych substancji słodzących.

4. 3. Alkohol

Większość osób aktywnych fizycznie zdaje sobie sprawę, że podczas systematycznych ćwiczeń na siłowni warto całkowicie zrezygnować z alkoholu.

Picie piwa lub drinków przed treningiem odwadnia organizm, wywołuje stany zapalne oraz wpływa negatywnie na podejmowane przez nas decyzje. Jeżeli potrzebujesz „energetycznego kopa”, napij się kawy. Kofeina, którą zawiera, przyspieszy metabolizm oraz zwiększy wydolność organizmu.

123rf
123rf

5. 4. Napoje gazowane

Napoje gazowane mogą powodować wzdęcia, bóle brzucha oraz gazy. W ich składzie występuje sód, który czerpiąc wodę z komórek przyczynia się do odwodnienia organizmu.

Tego rodzaju napoje zawierają często aspartam – sztuczny zamiennik cukru, który wywołuje wiele niepożądanych skutków ubocznych. Są to m.in.: migreny, zawroty głowy, zaburzenia pamięci oraz wahania nastroju.

Przed treningiem lepiej napić się mrożonej zielonej herbaty. Przygotowanie jej w domu da nam pewność, że nie zawiera żadnych niepotrzebnych dodatków chemicznych.

6. 5. Izotoniki – na pewno dla sportowców?

Napoje dedykowane sportowcom, które możemy znaleźć na półkach w sklepie, tak naprawdę nie mają nic wspólnego ze zdrowiem. Oprócz niewielkiej ilości witamin i elektrolitów zawierają bardzo dużo cukru.

Lepsze od izotoników są np. soki pomidorowe. To źródło potasu oraz naturalnych cukrów. Dzięki swoim właściwościom utrzymują także ciśnienie krwi na optymalnym poziomie, a to pomaga przeprowadzić bardziej efektywny trening.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!