5 pokarmów, które sprawiają, że stajesz się głupszy

Naukowcy odkryli, że nowe formy tłuszczów trans bardzo skutecznie pogarszają funkcje poznawcze naszego mózgu. W dodatku bardzo ciężko jest pozbyć się ich z organizmu, ponieważ zaczynają zalegać w naczyniach krwionośnych, także tych w mózgu, upośledzając przy tym naszą pamięć. Jednak tłuszcze trans to nie jedyne zagrożenie dla naszej bystrości. Naukowcy zidentyfikowali kilka innych produktów, których unikanie pomoże utrzymać mózg w zdrowiu na dłużej. Oto one.

1. Popcorn z mikrofalówki

Prażone ziarna kukurydzy, czyli popcorn, nie są tak szkodliwe dla naszego organizmu, jak opakowanie, w którym są przygotowywane w mikrofalówce. Znacznie zdrowiej jest przygotowywać tę przekąskę na patelni
Prażone ziarna kukurydzy, czyli popcorn, nie są tak szkodliwe dla naszego organizmu, jak opakowanie, w którym są przygotowywane w mikrofalówce. Znacznie zdrowiej jest przygotowywać tę przekąskę na patelni (Zdjęcie popcornu / Shutterstock)
10 produktów, dzięki którym będziesz mądrzejsza
10 produktów, dzięki którym będziesz mądrzejsza [11 zdjęć]

Zdrowe odżywianie ma znaczący wpływ nie tylko na fizyczną wydajność, ale poprawia też wydajność mózgu....

zobacz galerię

Zobacz film: "Jak nie dać się oszukać i kupić dobrą żywność?"

Nie wyobrażasz sobie domowego seansu filmowego bez paczki popcornu przygotowanego w mikrofalówce? Możliwe, że następnym razem zamiast po ambitne kino sięgniesz po głupkowatą komedię. Problemem jednak nie są same ziarna kukurydzy, a papierowa torebka, w której się znajdują. W opakowaniach wielu producentów znajdziemy kwas perfluorooktanowy, znany jako PFOA, który wykorzystywany jest także w nieprzywierających powłokach na garnkach i patelniach. W niektórych badaniach kwas ten został powiązany z problemem niepłodności, szybkiego przyrostu masy ciała oraz zaburzeń koncentracji i pamięci.

W dodatku wybierając popcorn o smaku masła, narażasz swój organizm na przyjęcie sporej dawki diacetylu, substancji, która rozbija warstwę komórek chroniących nasz mózg. Zamiast wersji z mikrofalówki lepiej więc przygotować domowy popcorn na patelni.

2. Napoje gazowane z BVO

Olej roślinny znany także jako BVO przez niektórych producentów napoju dodawany jest do tych cytrynowych, aby podkreślić ich smak
Olej roślinny znany także jako BVO przez niektórych producentów napoju dodawany jest do tych cytrynowych, aby podkreślić ich smak (Zdjęcie napojów gazowanych / Shutterstock)

Co prawda niektóre kraje zakazały już dystrybucji napojów gazowanych, w których składzie znajdziemy toksyczny olej roślinny znany też jako BVO. Warto jednak sprawdzać, czy w wybranym przez nas napoju o smaku cytrusowym nie znajdziemy tego szkodliwego składnika. BVO początkowo stworzone było jako środek niepalny, jednak z czasem znalazło zastosowanie w napojach do utrzymania substancji aromatyzujących. Choć niskie poziomy BVO nie są bardzo szkodliwe, to większe mogą powodować brak równowagi gospodarki hormonalnej, pojawienie się wyprysków na skórze, zaburzenia nerwowe i utratę pamięci. Dla własnego bezpieczeństwa zamiast po napoje gazowane, sięgajmy po herbaty, napary z ziół i wodę niegazowaną.

3. Tuńczyk

Chociaż tuńczyk uznawany jest za zdrową rybę pełną korzystnych kwasów tłuszczowych, to jedzenie go w nadmiernej ilości może doprowadzić do magazynowania się w organizmie szkodliwej rtęci
Chociaż tuńczyk uznawany jest za zdrową rybę pełną korzystnych kwasów tłuszczowych, to jedzenie go w nadmiernej ilości może doprowadzić do magazynowania się w organizmie szkodliwej rtęci (Zdjęcie kanapki / Shutterstock)

Dietetycy zalecają jedzenie tłustych ryb, takich jak tuńczyk, przynajmniej 2 razy w tygodniu. Jeśli będziemy się trzymać tych zaleceń, zrobimy przysługę naszemu sercu i mózgowi. Jeśli jednak zaczniemy sięgać po tuńczyka zbyt często, to zrobimy sobie więcej szkody niż pożytku. Dlaczego? Tuńczyk należy do ryb bogatych w rtęć, a nadmierne stężenie tego pierwiastka chemicznego może spowodować spadek zdolności poznawczych. Aby cieszyć się zdrowiem, nie należy spożywać ryb częściej niż 2 razy w tygodniu.

4. Sos sojowy

Sos sojowy podawany jest najczęściej do sushi, ponieważ doskonale podkreśla smak tej japońskiej potrawy. Warto jednak ograniczyć jego spożywanie, ponieważ zawiera duże ilości szkodliwej soli
Sos sojowy podawany jest najczęściej do sushi, ponieważ doskonale podkreśla smak tej japońskiej potrawy. Warto jednak ograniczyć jego spożywanie, ponieważ zawiera duże ilości szkodliwej soli (Zdjęcie sushi / Shutterstock)

Wykorzystanie niewielkiej ilości sosu sojowego do sushi lub do innego dalekowschodniego dania może wydawać się nieszkodliwe, jednak jedna łyżka tego sosu to prawie 40% dziennego zapotrzebowania na sól. Co jednak słone jedzenie ma wspólnego z zaburzeniami pracy mózgu? O dziwo, bardzo wiele. Według badania przeprowadzonego w 2014 roku, częste spożywanie jedzenia zawierającego duże ilości soli może zaburzyć przepływ krwi do mózgu, a przez to pogorszyć koncentrację i pamięć. Wysokie spożycie soli może także powodować zaburzenia elektrolitowe i łagodne odwodnienie, które zazwyczaj objawia się bólem głowy i zaburzeniami koncentracji.

5. Muffiny

Paczkowane muffinki zawierają dużo substancji, które nie wpływają korzystnie na nasz organizm. Znacznie lepiej przygotować je w domu, wykorzystując naturalne składniki
Paczkowane muffinki zawierają dużo substancji, które nie wpływają korzystnie na nasz organizm. Znacznie lepiej przygotować je w domu, wykorzystując naturalne składniki (Zdjęcie muffinek / Shutterstock)

Oczywiście nie mówimy tu o babeczkach wypiekanych we własnym domu, ale o tych paczkowanych, które kupujemy w sklepach. Aż 1/3 takiej babeczki mogą stanowić tłuszcze nasycone, a nawet 74 g w babeczce średniej wielkości mogą stanowić węglowodany. Oprócz tego, że regularne jedzenie takich wypieków może prowadzić do szybkiego przyrostu masy ciała, to może także powodować zaburzenia poznawcze.

Badania Physiology&Behavior wykazały, że spożywanie tłuszczów nasyconych i węglowodanów jest związane z rozwojem choroby Alzheimera i może mieć negatywny wpływ na funkcje poznawcze. Dlatego lepiej skończyć z kupowaniem muffinek w sklepie i zadać sobie trochę trudu, przygotowując je w domu.

Źródło: yahoo.com/health

spis treści
rozwiń
Następny artykuł: Słodycze

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!