5 powodów, dla których warto biegać. Zobacz, jak dobrać buty sportowe

Bieganie to ceniony przez wiele osób sport, który możemy uprawiać przez cały rok – jeśli nie na powietrzu, to na domowej bieżni lub na siłowni. Podpowiadamy, dlaczego warto biegać i jak wybrać odpowiednie buty sportowe.

Zobacz film: "O zaletach biegania mówi Robert Korzeniowski"

1. Bieganie poprawia nastrój

Nawet osoby, które nie są miłośnikami aktywności fizycznej, mogą zaskakująco szybko przekonać się do biegania. Jeżeli zdarzyło nam się usłyszeć od kogoś, że bieganie wciąga, czy nawet uzależnia, ma to swoje uzasadnienie. Poranny lub wieczorny jogging wpływa korzystnie na samopoczucie, ponieważ w ten sposób dotleniamy organizm i oczyszczamy umysł. Obniżenie poziomu stresu, lepszy nastrój i poprawienie koncentracji, jak również jakości snu, skutecznie zachęcają do uprawiania tego sporu. Jeśli często dokuczają nam takie symptomy, jak obniżony nastrój czy zmęczenie, to właśnie bieganie pobudzi nasz organizm do produkcji endorfin i może się okazać świetną profilaktyką.

2. Bieganie korzystnie wpływa na zdrowie

Aktywność fizyczna jest ważnym aspektem zdrowego trybu życia. Regularne bieganie ma korzystny wpływ na ruchliwość stawów, a do tego wzmacnia mięśnie całego ciała i układ kostny. Jest to również sport poprawiający naszą wydolność krążeniowo-oddechową, wzmacnia serce i zmniejsza ryzyko wystąpienia cukrzycy.

Nie należy jednak zapominać, że otyłość oraz niektóre choroby serca i problemy ze stawami mogą stanowić przeciwwskazania do biegania. W przypadku otyłości możemy nadmiernie obciążać stawy i doprowadzić do nieprzyjemnych kontuzji. Również ze względu na stawy i w celu uniknięcia przeciążeń każdy biegacz powinien starannie dobrać odpowiednie buty do biegania – nie mogą być za ciasne ani zbyt sztywne.

3. Bieganie – dobra kondycja i spalanie kalorii

Bieganie to świetny sposób na odchudzanie, jednak skuteczne będą długie i miarowe treningi, które wcale nie muszą być bardzo intensywne. Jeśli dobrze przygotujemy się do każdego biegu i będziemy podejmować się tej formy ćwiczeń regularnie, mamy szansę poprawić naszą kondycję. Dzięki bieganiu zwiększymy metabolizm, który będzie działał na zwiększonych obrotach przez wiele godzin od zakończenia treningu. Podczas godzinnego biegu możemy spalić od 600 do nawet 1200 kcal - wszystko uzależnione jest od naszej masy ciała oraz tempa treningu.

4. Bieganie to okazja do wyjścia z domu

Jeśli chcemy zacząć przygodę z bieganiem w sezonie wiosenno-letnim, może to być świetna okazja do aktywności na świeżym powietrzu. W zależności od miejsca zamieszkania możemy biegać leśnymi szlakami lub parkowymi alejami, najlepiej za to unikać ruchliwych ulic, gdzie stężenie spalin jest wysokie, a hałas uciążliwy. Jeżeli biegamy po twardych nawierzchniach takich jak asfalt i beton, ważne są buty z odpowiednią amortyzacją.

Bieganie to sport, który możemy uprawiać zarówno w pojedynkę, jak i w grupie. Jeśli potrzebujemy chwili spokoju, chcemy się wyciszyć i zdystansować, bieganie indywidualne będzie świetnym rozwiązaniem. Dla osób, które potrzebują dodatkowej motywacji lub preferują towarzystwo, dobrą opcją będzie trenowanie z innymi osobami.

5. Bieganie to niedrogi sport dla każdego

Zamiast biegania możemy zdecydować się na inną aktywność, taką jak jazda na rowerze, jednak bieganie to uniwersalny sport ze względu na jego prostotę i możliwość ćwiczenia niemal w każdych warunkach. Nie potrzebujemy dodatkowego sprzętu – wystarczą dobre buty sportowe i wygodne ubrania. Zastanawiacie się, jakie buty do biegania wybrać?

Klasyczne buty codzienne przystosowane są do chodzenia, podczas którego ciężar ciała opieramy głównie na pięcie. Buty do biegania różnią się nie tylko od obuwia codziennego, ale też od większości butów sportowych. Producenci dostosowują obuwie biegowe do specyficznego dla tej aktywności zużycia i sięgają po różne technologie, które mają zapewnić komfort i zmniejszyć ryzyko kontuzji. Zakup butów to najważniejsza inwestycja, z którą musi się liczyć biegacz. Dobre buty do biegania możemy kupić już w przedziale 100-200 zł, ale na rynku znajdziemy obuwie nawet kilka razy droższe. Jeśli mamy odpowiednie fundusze, możemy zdecydować się na droższe modele butów, jednak warto zapoznać się najpierw z opiniami innych użytkowników.

6. Buty do biegania – na co zwrócić uwagę?

Przede wszystkim buty do biegania musimy dopasować do sposobu użytkowania. Do biegania po twardych nawierzchniach, chodnikach czy asfalcie najlepsze będą lekkie i elastyczne buty. Jeśli chcemy biegać w terenie, przyda się podeszwa zapewniająca dobrą ochronę i stabilizację na nierównych nawierzchniach. Obuwie powinno być dobrane również pod kątem rodzaju podbicia, które określa sposób, w jaki stawiamy stopę.

Do stopy o wysokim podbiciu wybierzmy miękkie buty z amortyzacją – to również dobry wybór dla osób cięższych lub z nadwagą. W przypadku niskiego podbicia sprawdzą się za to buty sztywne i proste, które będą stabilizowały ruch stopy. Jeśli mamy podbicie normalne, możemy zdecydować się na obuwie do biegania z systemem stabilizującym. Może ono mieć lekko zakrzywiony kształt, powinno podtrzymywać stopę i tłumić wstrząsy.

spis treści
rozwiń

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.