6 najważniejszych zasad skutecznego detoksu

Termin "dieta oczyszczająca" jest dziś zdecydowanie nadużywany. Stosuje się go do opisu najróżniejszych, często restrykcyjnych działań, których końcowym efektem nie zawsze jest detoks. Tymczasem siła oczyszczania tkwi w spożywaniu produktów pełnowartościowych, które dostarczają organizmowi naturalnych składników odżywczych i innych ważnych związków wspierających pracę każdej znajdującej się w naszym organizmie komórki. Przedstawiamy 6 zasad, dzięki którym stworzysz oczyszczający jadłospis.

1. Zadbaj o jakość mięsa

Składnikiem diety zwierząt hodowlanych są często antybiotyki i hormony, które mogą być im podawane nie w celach leczniczych, ale jako środki przyspieszające przyrost wagi. Skażone nimi mięso, które niejednokrotnie ląduje na naszym talerzu, z pewnością nie służy zachowaniu dobrej kondycji zdrowotnej. Zamiast niego postarajmy się zatem sięgać po mięso pochodzące z ekologicznych ubojni, w których zwierzęta karmione są w sposób naturalny. Udowodniono, że w mięsie krów karmionych trawą znajduje się większa ilość cennych kwasów tłuszczowych omega-3 i  mikroelementów niż w wołowinie dostępnej w większosci hipermarketów. Podobna zasada dotyczy owoców morza. Zamiast ryb hodowlanych, bezpieczniej będzie wybierać te poławiane w morzu.

Zobacz film: "10 urodowych trików, które musisz znać"

2. Doceń zapomniane zboża

Ziarna i produkty pełnoziarniste usprawnią pracę układu trawiennego – zawarty w nich błonnik pomoże oczyścić jelita i pozbyć się zalegających w nich toksyn
Ziarna i produkty pełnoziarniste usprawnią pracę układu trawiennego – zawarty w nich błonnik pomoże oczyścić jelita i pozbyć się zalegających w nich toksyn (Zdjęcie ziaren / Shutterstock)

Chleb, makaron, krakersy i inne produkty z przetworzonych ziaren zbóż mogą sabotować naszą dietę oczyszczającą – w czasie procesu rafinowania nasiona tracą wiele składników odżywczych, enzymów, naturalnych olejów i błonnika. Komponując codziennie zdrowy jadłospis, warto uwzględnić zatem ziarna orkiszu, amarantusa czy gryki, z którymi układ trawienny poradzi sobie bez większego problemu. Aby móc w pełni korzystać z ich nietuzinkowych właściwości, warto przygotowywać je samodzielnie, gotując w wodzie, na parze lub dodając do przyrządzanych potraw.

3. Unikaj kolorowych drinków

Sednem diety oczyszczającej jest zminimalizowanie dostarczanych do organizmu toksyn, dlatego picie dużych ilości alkoholu w ogóle nie wchodzi w grę. Szkodzą nam nie tylko mocne trunki, ale i kolorowe drinki po brzegi wypełnione barwnikami i konserwantami. Jeżeli nie chcemy całkowicie rezygnować z napojów tego typu, zamiast tych sztucznie wytwarzanych, zaserwujmy sobie domowej roboty nalewki przygotowane z organicznych owoców.

4. Traktuj kofeinę z rezerwą

Nadmiar dostarczanej do organizmu kofeiny może upośledzać zachodzące w nim procesy, także detoksykacyjne
Nadmiar dostarczanej do organizmu kofeiny może upośledzać zachodzące w nim procesy, także detoksykacyjne (Zdjęcie kawy / Shutterstock)

Nie wszyscy zdają sobie sprawę z tego, że kofeina trafia do naszego organizmu nie tylko razem z kawą czy herbatą. Znajdziemy ją także w popularnych słodkich napojach, zwłaszcza tych energetyzujących, które zawierają przy okazji ogromne ilości szkodliwego cukru. Aby uniknąć nieprzyjemnych dolegliwości związanych    z przedawkowaniem kofeiny, postarajmy się nie przyjmować jej więcej niż 300 miligramów w ciągu dnia, co stanowi równowartość dwóch filiżanek kawy. Spożywana w racjonalnych dawkach może mieć pozytywny wpływ na organizm, jednak jej nadmiar prowadzi do zatrucia i uniemożliwia optymalne przyswajanie witamin i mikroelementów.

5. Postaw na mleko DIY

U osób z niedoborem enzymu laktazy, u których występują wzdęcia po spożyciu mleka krowiego, w trakcie diety oczyszczającej należy wprowadzić mleko bezlaktozowe oraz mleko z nerkowców. Jak je przygotować? Szklankę orzechów należy zalać trzema szklankami wody, a następnie odstawić je na noc. Po wymoczeniu zblendować z odrobiną miodu i, według uznania, cynamonu lub wanilii. Prostszym rozwiązaniem jest zakup gotowych niesłodzonych, organicznych produktów mlecznych, np. jogurtu naturalnego, którego smak urozmaicić można, dodając ulubione owoce.

6. Wybierz wartościowe białka

Znalezienie wartościowego białka jest niezwykle trudne, gdyż zawierające je produkty charakteryzują się zwykle wysokim stopniem przetworzenia. Najlepiej szukać go w takich produktach jak: jogurt grecki, kefir, nasiona chia, dyni, orzechy czy rośliny strączkowe. Jeżeli zależy nam na białku odzwierzęcym, wybierzmy mięso drobiowe, najlepiej indycze.

Chcesz wiedzieć, jak sprawdził się detoks u innych? Dołącz do dyskusji naszych użytkowników i podziel się własnymi doświadczeniami.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza