Algi - pożywienie, właściwości prozdrowotne

Algi (glony) to grupa organizmów plechowych, żyjących w środowisku wodnym lub miejscach wilgotnych. W diecie stanowią doskonałe źródło białka, witaminy E, beta-karotenu oraz jodu.

Zalecane są dla osób niedożywionych, czynnie uprawiających sport oraz wegetarian.

spis treści

1. Algi - charakterystyka

Algi to organizmy żyjące w środowisku wodnym, w wodach słonych, słodkich, stanowiąc pożywienie dla ryb i wodnych ssaków. Najliczniej występują w wodach półkuli północnej.

Najczęściej wyławianymi algami są:

  • zielenice, których plecha może zawierać barwnik zielony – chlorofil, żółty ksantofil oraz pomarańczowy karoten,
  • krasnorosty – mają barwę czerwoną (fikoerytryna), niebieską (fikocyjanina) lub zieloną (chlorofil),
  • brunatnice – ich plecha ma barwę zieloną, żółtą lub brunatną.

2. Algi - wykorzystanie

Ze względu na fakt, że algi zawierają wiele cennych składników są wykorzystywane w wielu krajach jako pożywienie dla ludzi i pasza dla zwierząt oraz naturalny nawóz w rolnictwie. Ponadto algi znalazły zastosowanie w przemyśle kosmetycznym do produkcji kremów, maseczek, toników, szamponów oraz w kąpielach wyszczuplających.

Najbardziej znaną i wykorzystywaną algą jest spirulina. Ta mikroalga jest spożywana w wielu krajach, gdyż posiada unikalne właściwości odżywcze. Spirulina jest bogatym źródłem pełnowartościowego (uboga w metioninę, lizynę) białka, stanowiącego 55-70% masy alg.

Spożywanie alg zalecane jest osobom niespożywającym mięsa (wegetarianie) oraz wychudzonym lub rekonwalescentom. Białko w organizmie pełni wiele ważnych funkcji – buduje tkanki, wzmacnia odporność, reguluje pracę całego organizmu (hormony, enzymy).

Algi zawierają również niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3 i omega-6, które w organizmie człowieka budują błony komórkowe, w tym komórek układu nerwowego i mięśniowego. Nienasycone kwasy tłuszczowe przeciwdziałają rozwojowi wielu chorób autoimmunologicznych (toczeń, łuszczyca), układu krążenia (zawał mięśnia sercowego, miażdżyca) oraz alergii.

Zdrowotne właściwości spiruliny
Zdrowotne właściwości spiruliny [7 zdjęć]

Czy kiedykolwiek słyszałeś o spirulinie? To szmaragdowo-zielona alga, która ma kształt spirali. Z uwagi...

zobacz galerię

Algi są doskonałym źródłem witamin rozpuszczalnych zarówno w tłuszczach, jak i wodzie. Barwnik beta-karoten, będący prowitaminą A, zapobiega wystąpieniu choroby wzroku - kurzej ślepoty - oraz jest niezbędny do prawidłowego stanu skóry i nabłonków układu pokarmowego, oddechowego, rozrodczego.

Z kolei witamina E (tokoferol) usuwa z organizmu wolne rodniki oraz wspomaga procesy rozrodcze: u mężczyzn wytwarzanie plemników, a u kobiet niezbędna jest do prawidłowego rozwoju łożyska.

Spirulina oraz inne algi są bogatym źródłem składników mineralnych: wapnia, potasu, selenu, chromu, manganu. Ze względu na dużą zawartość żelaza zaleca się jej spożywanie przez osoby chorujące na anemię.

3. Algi - właściwości prozdrowotne

Algi są bogatym źródłem zarówno składników odżywczych, jak i bioaktywnych, przez co wykazują zróżnicowane właściwości prozdrowotne i lecznicze.

Zobacz także:

Regularne spożywanie alg:

Powyższe właściwości prozdrowotne alg sprawiają, iż zaleca się spożywanie chociaż raz w tygodniu suplementów diety lub posiłków zawierających algi, szczególnie przez sportowców, wegetarian oraz przewlekle chorych w celu wzmocnienia organizmu.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Ważne tematy