Trwa ładowanie...

Anatomia, pamięć, kultura, nauka języka - co je łączy?

Lek. Mateusz Nawrocki
30.01.2017 12:23
Anatomia, pamięć, kultura, nauka języka - co je łączy?
Anatomia, pamięć, kultura, nauka języka - co je łączy?

Zdolności do nauki języków, szczególnie w dzisiejszych czasach są bardzo ważne. Wiąże się to z lepszymi kwalifikacjami, możliwościami znalezienia atrakcyjnej pracy – jest także przepustką w wyjazdach zagranicznych, ułatwia również komunikację z innymi ludźmi. Człowiek posiada niesamowitą zdolność do wyrażania swoich myśli za pomocą języka w nieskończonej ilości kombinacji.

To prawdopodobnie dzięki frazom istnieje możliwość komponowania nieskończonej ilości wyrażeń. Naukowcy postanowili sprawdzić, jaki mechanizm działania jest odpowiedzialny za zdolność do komponowania zdań w zrozumiały sposób.

Na to pytanie badacze postanowili odpowiedzieć, publikując swoje rozważania w magazynie „Plos one” – w najnowszym artkule, który ukazał się pod kierownictwem profesora psychologii Morten H. Chrisiansena. Postanowiono zbadać system językowy, który jest odpowiedzialny za formowanie odpowiedniego przekazu – do tego celu wykorzystano popularną rozrywkową grę – głuchy telefon.

Czy istnieją granice w możliwości nauki języków?
Czy istnieją granice w możliwości nauki języków?
Zobacz film: "Ile zrobisz pompek? Prosty test pozwala określić ryzyko chorób serca"

Pewną modyfikacją tej zabawy był fakt, że uczestnicy byli zobowiązani do zapisania przekazanych im fraz na komputerze. Chociaż początkowo zapisane słowa nie tworzyły spójnej całości, to powtórzone wielokrotnie przez wszystkich uczestników po kolei, sprawiały, że stają się łatwiejsze do zapamiętania.

Wielokrotne powtarzanie fraz przez kolejnych uczestników pozwala na zbudowanie całkowicie nowych form. Przedstawione badania odnoszą się także do obrazu, w jaki sposób powstaje nasz język, jak wpływa na niego kultura oraz „wzmocnienie”, które występuje na skutek wielokrotnego powtarzania różnych słów przez ludzi.

Chociaż przedstawione badania odnoszą się bezpośrednio do formy ewolucji języka, to warto także spojrzeć na funkcję, jaką spełnia mózg w generowaniu mowy. Obszarem odpowiedzialnym za to zjawisko jest tak zwany ośrodek Broki, który zlokalizowany jest w zakręcie czołowym dolnym.

Zaburzenie, które powstaje na przykład na skutek urazu czy też udaru, nazywane jest afazją Broki. Jest to ośrodek, który bierze także udział w rozumieniu procesu mowy.

Jak rozmawiać z nastolatkiem? - wskazówki dla rodziców
Jak rozmawiać z nastolatkiem? - wskazówki dla rodziców [10 zdjęć]

Rodzice często rozmawiają z nastoletnim dzieckiem, pouczając je, co zazwyczaj odnosi odwrotny skutek

zobacz galerię

Oczywiście, to nie jedyny rodzaj afazji i zaburzenia – pozostałymi są na przykład afazja Wernickiego czy też mieszana – to tylko niektóre rodzaje. Każde z tych zaburzeń charakteryzuje się innym rodzajem nieprawidłowości dotyczących mowy.

Chociaż teorii mówiących o powstaniu mowy jest wiele, to pewne jest, że proces ten jest złożony i za jego powodzenie odpowiada wiele czynników – zaczynając od tych, które typowo związane są tylko z ewolucją, przez konieczność adaptacji mózgu do nowych warunków środowiskowych, wpływy kulturowe oraz te związane z bezpośrednimi zdolnościami adaptacyjnymi zależnymi od poszczególnych jednostek.

Badania z pogranicza fizjologii, psychologii oraz neurologii stanowią ważny element, zwiększający wiedzę na temat poszczególnych zjawisk zachodzących w naszym organizmie. Kolejne badania być może będą miały znaczenie w opracowaniu całkowicie odmiennych metod diagnostycznych, a co za tym idzie terapeutycznych dla pacjentów dotkniętych najcięższymi chorobami, które w znaczący sposób obniżają jakość życia chorych osób.

Skorzystaj z usług medycznych bez kolejek. Umów wizytę u specjalisty z e-receptą i e-zwolnieniem lub badanie na abcZdrowie Znajdź lekarza.

Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze