Awokado – właściwości, kalorie

Ze względu na swoje właściwości, awokado polecane jest przez dietetyków i lekarzy. Zdrowotne właściwości awokado związane są między innymi z zawartością kwasu oleinowego, którego głównym zadaniem jest obniżenie poziomu cholesterolu. Z jakich właściwości słynie jeszcze awokado?

1. Awokado właściwości

Awokado bogate jest w antyoksydant glutation wspierający wątrobę oraz system nerwowy. Antyoksydanty znane są ze swoich właściwości przeciwstarzeniowych. Właściwości awokado polegają w tym kontekście na uzupełnianiu innych przeciwutleniaczy w ciele. Awokado wpływa również na poprawne działanie układu odpornościowego.

Właściwości awokado powodują, że jest idealnym składnikiem sałatek
Właściwości awokado powodują, że jest idealnym składnikiem sałatek

Zobacz film: "Jak ograniczyć węglowodany w diecie?"

Właściwości awokado to także działanie przeciwzapalne. Stan chorobowy likwidowany jest bardzo szybko przez obecność fitozwiązków (fitoskładników). Fitoskładniki to polifenole oraz flawonoidy.

Składniki awokado zmniejszają stany zapalne w żołądku. Wpływa to pozytywnie na procesy trawienne. Ponadto właściwości awokado poprawiają zdolność organizmu do wchłaniania karotenoidów oraz substancji odżywczych. Inną właściwością awokado jest działanie antynowotworowe. Awokado chroni szczególnie przed rakiem piersi oraz rakiem prostaty.

To też warto wiedzieć

Wspomniane powyżej jednonienasycone kwasy tłuszczowe zapobiegają lub odwracają oporność insulinową, która stanowi jedną z głównych przyczyn cukrzycy typu 2. Inne właściwości awokado to bogactwo błonnika chroni przed nagłymi skokami poziomu cukru we krwi. Ze względu na właściwości awokado polecane jest szczególnie paniom w ciąży. A wszystko to przez obecność kwasu foliowego. Priorytetową rolą kwasu foliowego jest wspomaganie rozwoju mózgu płodu oraz innych organów.

Czy wiesz, które owoce zawierają najwięcej cukru, a które najmniej?
Czy wiesz, które owoce zawierają najwięcej cukru, a które najmniej? [7 zdjęć]

Mówi się, że „cukier odżywia mózg”. I rzeczywiście, jest niezbędny do jego prawidłowego funkcjonowania....

zobacz galerię

Żeby cieszyć się smakiem awokado, musimy wybrać owoc dojrzały. Oznacza to, że po naciśnięciu skórka będzie lekko się uginać. Owoc kroimy wzdłuż. Niech nóż zatrzyma się na pestce. Następnie chwytamy awokado po obu stronach i przekręcamy każdą połowę w innym kierunku. Kiedy owoc ukaże swoje wnętrze, można usunąć pestkę. Awokado sprawdza się idealnie, jako dodatek do sałatek. Wówczas kroimy owoc w kostkę. Aby miąższ nie ściemniał, trzeba skropić go sokiem z cytryny. Właściwości awokado umożliwiają wiele potraw np. można jeszcze przyrządzić pastę, która nadaje się idealnie do kanapek.

2. Awokado - kalorie

W 100 gramach awokado znajdziemy aż 160 kalorie. Oznacza to, iż przeciętnej wielkości owoc zawiera tych kalorii około 440. Jest to bardzo dużo. Nie martwmy się jednak! Właściwości awokado to pełnowartościowe tłuszcze – jak najbardziej zdrowe dla serca. Nie trudno się domyślić, że są to tłuszcze jednonienasycone oraz omega-3. Dzięki nim organizm o wiele precyzyjniej przyswaja antyrakowy likopen znajdujący się w pomidorach (pomidor i awokado idealnie komponują się w sałatce). Dobroczynne właściwości awokado to również wystarczająca zawartość potasu. Podstawowym zadaniem tego składnika jest regulowanie ciśnienia krwi oraz monitorowanie właściwej pracy serca. Potas oddziałuje pozytywnie również na układ nerwowy.

spis treści
rozwiń

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Ważne tematy