Banan – witaminy, minerały, błonnik

Banan jest owocem, bardzo lubianym ale też niezwykle zdrowym. Bogactwo witamin A, C czy błonnika czynią go jedną z najpożywniejszych a zarazem najzdrowszych przekąsek. Jako, że jest niezwykle łagodny dla przewodu pokarmowego i nie ma właściwości alergizujących to mogą go jeść nawet najmniejsze dzieci. Ponadto zjadając banany można bardzo szybko zgubić zbędne kilogramy.

1. Banan – witaminy

Banan jest owocem, który zawiera całą gamę witamin tak bardzo ważnych dla prawidłowego funkcjonowania organizmu. Wśród witamin wzbogacających właściwości odżywcze banana można wymienić:

  • witaminę A, która dobrze wpływa na wzrok oraz wygląd skóry,
  • witaminę C, wspomagającą odporność organizmu a także mającą działanie przeciwbakteryjne i przeciwzapalne. Ponadto jest doskonałym przeciwutleniaczem i hamuje procesy starzenia się skóry. Poprawia pracę układu krążenia oraz działa przeciwnowotworowo,
  • witaminy z grupy B, które korzystnie działają na układ nerwowy i zapobiegają stresowi. Regulują także poziom serotoniny we krwi. Dodatkowo kontrolują poziom cukru we krwi.
  • witaminę E, która powszechnie jest znana jako witamina płodności i młodości. Posiada także silne własności przeciwutleniające dlatego też hamuje procesy starzenia się skóry oraz chroni przed rozwojem nowotworów. Jest ona także bardzo istotna w procesach zapobiegających rozwojowi zakrzepów,
  • witaminę K, która odgrywa kluczową rolę w ustalaniu poziomu wapnia w organizmie a także wpływa na układ krzepnięcia oraz produkcję protrombiny.

Zobacz film: "Oto dlaczego warto kupować banany"

Niezwykłe moce zwykłego owocu – poznaj właściwości banana
Niezwykłe moce zwykłego owocu – poznaj właściwości banana [6 zdjęć]

Ten łatwo dostępny i bardzo lubiany owoc ma imponujące właściwości prozdrowotne. Dowiedz się, jakie są...

zobacz galerię

2. Banan – minerały

Dzlaczego warto jeść banany? Między innymi dlatego, że są one bogatym żródłem minerałów.  Do tej grupy zalicza się potas, który ma zbawienny wpływ na układ krążenia i poziom ciśnienia tętniczego krwi. Ponadto w połączeniu z magnezem i wapniem ułatwia odkwaszanie organizmu gdyż te pierwiastki wykazują działanie alkalizujące.

Sam magnez obecny w bananach jest także ważny dla działania układu nerwowego.  Usprawnia bowiem pracę mózgu a także ułatwia procesy zapamiętywania i wspomaga koncentrację. Zawartość tego pierwiastka w bananie jest porównywalna do jego ilości w garści orzechów włoskich.

Właściwości odżywcze banana wzbogacone są także przez zawartość żelaza, które stymuluje produkcję hemoglobiny we krwi oraz chroni i ułatwia leczenie niedokrwistości.  Ponadto banan zawiera niewielki ilości aminokwasu, tryptofanu, który ma właściwości uspokajające, poprawia nastrój oraz ma wpływ na dobry sen.

Chroni także przed rozwojem depresji. Banan także zawiera pektyny obniżające poziom cholesterolu we krwi i chroniące tym samym przed miażdżycą. Skrobia dodatkowo, łagodzi objawy choroby wrzodowej żołądka oraz zgagi, gdyż powleka narządy układu pokarmowego tworząc swoistą osłonę chroniącą przed sokami trawiennymi.

Rekomendowane przez naszych ekspertów

3. Banan - błonnik

Błonnik jest kolejnym istotnym elementem zwiększającym właściwości odżywcze bananów. Normalizuje on pracę jelit. Ponadto przez swoje lekkie właściwości zapierające ma zbawienne działanie w przypadku wystąpienia biegunki. Banan jest ponadto lekkostrawny dlatego też dodaje się go do pokarmów dla małych dzieci a także osób chorych z problemami trawiennymi.

 

spis treści
rozwiń

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!