Batony białkowe – dla kogo taka przekąska?

Na rynku pojawia się coraz więcej batonów proteinowych, zawierających dużo więcej białka niż zwykłe słodycze. Czy taka białkowa przekąska jest dla każdego? Czy batony proteinowe są zdrowe? Jaki powinny mieć skład? Kiedy je stosować?

1. Batony proteinowe – szybka przekąska

Batony proteinowe, czyli mające w składzie sporą ilość białka, są najczęściej wybierane przez profesjonalnych sportowców, osoby aktywne fizycznie czy wybierające się na aktywny urlop. Dostarczają białka, czyli składnika budulcowego organizmu, który odpowiada za rozwój mięśni i ich regenerację po wysiłku. Im większa zużycie białka, które następuje w wyniku wysiłku, tym więcej białka potrzebujemy.

Sportowcy dbają więc o to, by ich dieta zawierała produkty – źródła białka, takie jak: jaja, mleko i produkty mleczne, mięso (np. pierś z kurczaka), ryby czy strączki. Oprócz białka w produktach wspierają się także suplementacją – odżywkami białkowymi, które zapewniają szybkie uzupełnienie niedoborów białka w krótkim czasie. Podobną funkcję pełnią batony wysokobiałkowe jako szybka przekąska bogata w białko i węglowodany. Sprawdzają się zwłaszcza wtedy, potrzebujemy czegoś odżywczego na szybko.

2. Skład batonów proteinowych

Batony proteinowe różnią się zawartością białka, które może stanowić 20-40 proc. składu. Liczy się jednak nie tylko ilość, lecz także rodzaj białka. Białko jest ważne, bo zależy od niego stan kości, chrząstek, ścięgien i skuteczna regeneracja układu mięśniowego po wysiłku. Jeśli w składzie batonów białkowych znajduje się białko WPC 80 i izolat białek, możemy po nie śmiało sięgać.

Białko serwatkowe WPC 80 dostarcza pełnego zestawu aminokwasów, także egzogennych, których organizm sam nie potrafi wyprodukować. Z kolei izolaty białek to szybki zastrzyk odżywczych protein, odchudzonych o węglowodany i tłuszcze. Dzięki temu cały baton jest mniej kaloryczny, co jest istotne dla osób będących w okresie redukcji wagi.

Analizując skład batonów wysokobiałkowych, dobrze zwrócić uwagę na obecność witamin wspierających aktywność fizyczną. Witamina C czy witamina E to znane antyoksydanty, a wiemy, że wysiłek powoduje zwiększone wydzielanie wolnych rodników. Przydatne są także witaminy z grupy B, ponieważ biorą udział w reakcjach chemicznych związanych z produkcją i wydatkowaniem energii.

Poprawiają też pracę układu krążenia i układu nerwowego. Ze składników mineralnych ważny jest magnez, niezbędny dla równowagi wodno-elektrolitowej (przeciwdziała odwodnieniu u sportowca) oraz niwelujący zmęczenie.

3. Czy batony proteinowe są zdrowe?

Tak, jeśli zawierają naprawdę wysokiej jakości białko oraz zestaw ważnych witamin i składników mineralnych. Ważne jest także to, czy mają w składzie błonnik. Błonnik to inaczej włókno pokarmowe, które nie ulega trawieniu, ale jest bardzo ważne dla oczyszczania przewodu pokarmowego z toksyn.

Wpływa ono na prawidłowe funkcjonowanie przewodu pokarmowego, co jest ważne dla sportowców. Zaparcia, wzdęcia, ból żołądka potrafią pokrzyżować wiele planów i zaniżyć wyniki – prawie każdy sportowiec przynajmniej raz w życiu tego doświadczył.

Batony białkowe są czasem dosyć kaloryczne, co ma swoje uzasadnienie, ponieważ po wysiłku organizm potrzebuje uzupełnienia energii. Jeśli chcemy zredukować wagę, warto przejrzeć skład batonów białkowych pod kątem zawartości cukru i wybrać batony bez dodatku cukru. Wtedy – pomimo zjedzenia batona – będziemy mogli zmniejszyć całościowy bilans kalorii.

4. Batony proteinowe – dla kogo?

Czy batony białkowe są tylko dla profesjonalistów? Faktycznie, najczęściej sięgają po nie sportowcy, osoby uprawiające sport rekreacyjnie, miłośnicy aktywnych wakacji, osoby chodzące na taniec czy fitness. Takie osoby najbardziej potrzebują szybkiego uzupełnienia białka w diecie: przed treningiem, w trakcie czy po jego zakończeniu. A jeśli nie uprawiamy sportu, czy możemy jeść batony białkowe?

Jeśli, np. cały rok leniuchujemy, ale wybraliśmy się na spontaniczny wypad w góry? Czy nie przedawkujemy białka, które w nadmiarze może nie być zdrowe? Oczywiście, warto spojrzeć na spożycie białka w kontekście całej diety i bilansu kalorycznego. Jednak zdrowa przekąska w postaci batona proteinowego nie zaszkodzi.

Nie trzeba być kulturystą, bo każdy – nawet osoba nieaktywna fizycznie – codziennie białka potrzebuje. Z pewnością baton proteinowy to dużo zdrowsza przekąska niż słodka bułka, pączek czy fast food, bo te dostarczają głównie cukru, a są ubogie w składniki odżywcze.

Dlatego po zjedzeniu hamburgera czy pączka za chwilę jesteśmy głodni, natomiast po zjedzeniu batona proteinowego czujemy się najedzeni. Smaczne i pewne pod kątem składu batony wysokobiałkowe, zawierające 33 proc. białka, można znaleźć tutaj: https://www.sante.pl/sklep/Batony-go-on

Informacja prasowa

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Ważne tematy