Beluga – smaczna odmiana soczewicy

Podobna do kawioru, idealna do pikantnych potraw i kolorowych sałatek. Beluga, czyli czarna odmiana soczewicy, skrywa w sobie wiele składników odżywczych. Przygotowana z niej pasta będzie świetnym dodatkiem do tradycyjnych kanapek.

1. Co tkwi w czarnych ziarnach?

Beluga jest jedną z odmian soczewicy – rośliny z rodziny bobowatych. I chociaż ta zielona czy czerwona jest od niej bardziej popularna, odmiana czarna coraz częściej pojawia się w polskich kuchniach. W jej małych ziarenkach znajdziemy wiele składników odżywczych: białko (26 g na 100 g soczewicy), węglowodany (51,9 g na 100 g), błonnik oraz sole mineralne z kwasem foliowym na czele.

Z czarnej soczewicy można przygotować smaczną pastę do kanapek
Z czarnej soczewicy można przygotować smaczną pastę do kanapek (123rf)

Zobacz film: "Co się dzieje gdy zjadamy posiłek?"

W składzie belugi znajdują się również małe ilości tłuszczu (1,9 g na 100 g). Soczewica jest źródłem skrobi, wapnia, fosforu i żelaza. Nazwa „beluga” nawiązuje do kawioru, ponieważ czarne ziarna są do niego bardzo podobne.

- Białko w soczewicy nie jest pełnowartościowe tak, jak białko zwierzęce, ale w połączeniu z produktami zbożowymi aminokwasy się uzupełniają. Powstaje wtedy pełnowartościowy posiłek. Poszczególne odmiany soczewicy różnią się barwnikiem i sposobem przetworzenia. Czerwona jest oczyszczona z powłoki. Czarna zawdzięcza swój kolor antyoksydantom  – mówi dla WP abcZdrowie Kamila Zabłocka, dietetyk.

Poznaj zdrowotne właściwości soczewicy
Poznaj zdrowotne właściwości soczewicy [5 zdjęć]

Soczewica wraca do łask. Ta zapomniana przez pewien czas roślina, określana niegdyś mianem „kawioru biednych”,...

zobacz galerię

Czarne ziarna powinny zainteresować osoby zmagające się z cukrzycą. Mają niski indeks glikemiczny i nie powodują szybkiego wzrostu stężenia glukozy we krwi. Ziarna należą jednak do kalorycznych. W 100 g znajduje się ok. 334 kcal. Ze względu na zawartość kwasu foliowego i żelaza, soczewica polecana jest również przy anemii. Powinny po nią sięgać kobiety starające się o dziecko.

W soczewicy znajduje się także sód i potas. Składniki te nie tylko leczą, ale i działają profilaktycznie, zapobiegając powstawaniu nadciśnienia tętniczego. Zawarty w niej błonnik obniża natomiast poziom złego cholesterolu we krwi.

Przeczytaj koniecznie

2. Przepis na smaczną pastę

Czarna soczewica może być dodatkiem do mięsnych lub warzywnych obiadów, ale nie tylko. Przygotowana z niej pasta, to idealny sposób na urozmaicenie nudnych kanapek.

Do jej przygotowania będziemy potrzebować: szklanki ugotowanej wcześniej belugi, 3/4 szklanki czarnych oliwek, cztery-pięć łyżek czarnego sezamu, łyżkę octu balsamicznego, 3 łyżki oliwy oraz 2 łyżki kminku, szczyptę soli i czarnego pieprzu.

Wszystkie składniki wrzucamy do miski, a następnie łączymy ze sobą przy pomocy blendera. Na koniec doprawiamy do smaku. Pasta smakuje najlepiej na kromce ciemnego, pełnoziarnistego chleba.

Belugę kupimy w sklepach ekologicznych, ze zdrową żywnością oraz w internecie. Opakowanie o wadze 400 g kosztuje ok. 9 złotych.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!