Bieganie zimą - w czym biegać, jak biegać

Bieganie zimą wcale nie musi kończyć się chorobą. Bieganie umożliwia utrzymanie kondycji fizycznej, zdrowia i pozbycie się zbędnej tkanki tłuszczowej. Jednak w mroźne dni należy zachować szczególne środki ostrożności i pamiętać o ciepłym stroju sportowym. Aby właściwie zadbać o swoje zdrowie, warto także nauczyć się kilku zasad oddychania na mrozie. Najważniejsza jest dobra zabawa, systematyczność, a nie ekstremalność. W pewnych warunkach lepiej będzie w ogóle zrezygnować z biegania zimą.

1. Bieganie zimą - w czym biegać

Najlepszym ubraniem do biegania zimą jest strój na cebulkę. Kilka cieńszych warstw jest znacznie lepszych niż jedna, grubsza sportowa kurtka. Warto włożyć na siebie 2-3 podkoszulki, a na to odpowiednią ilość bluz. W okresie jesienno-zimowym należy uważać na przegrzanie i mróz. Należy wyposażyć się w czapkę i rękawiczki. Przez głowę traci się najwięcej ciepła, więc czapka jest konieczna dla każdego joggera.

Zobacz film: "Jak ubrać się na jogging jesienią i zimą?"

Biegając zimą nie można zapomnieć o bawełnianych rękawiczkach. Ręce odpowiadają za uczucie zimna. W czasie lekkiego mrozu wystarczą nam zwykłe, bawełniane rękawiczki. W ten sposób ochroni się skórę przed odmrożeniem. Najlepszą metodą zabezpieczenia przed zimnem jest założenie legginsów pod spodnie.

Bieganie zimą nie musi oznaczać przeziębień i choroby
Bieganie zimą nie musi oznaczać przeziębień i choroby (123rf)

Jeśli jest lekki mróz, należy założyć legginsy do kolan, a przy większych mrozach są konieczne nawet długie i ocieplane spodnie. W czasie biegania zimą nastawione na działanie czynników zewnętrznych są kostki i nadgarstki, dlatego skarpetki do biegania powinny być ciepłe i wychodzące wysoko na kostkę. Na stawy należy nałożyć dodatkowe, wełniane opaski. Takie akcesoria chronią przed przegrzaniem.

2. Bieganie zimą - jak biegać

Biegając w zimie, należy chronić drogi oddechowe przed działaniem zimnego powietrza. Warto dopasować tempo biegu tak, aby wdechy przez nos były wystarczające. Zimą wystarczy stopniowo przyzwyczaić organizm do chłodu. Warto pamiętać, że należy biegać wolno. Zimą konieczny jest spokojniejszy trening biegowy, który trzeba przerywać marszem. Wówczas oddech jest spokojniejszy. W przypadku kataru, lepiej nie decydować się na bieganie zimą.

10 powodów, aby biegać
10 powodów, aby biegać [10 zdjęć]

Jeśli zależy ci na zrzuceniu zbędnych kilogramów, włóż wygodne buty i idź pobiegać. 30 minut biegania...

zobacz galerię

Zaraz po bieganiu zimą należy udać się do domu, wypić sobie aromatyczną herbatę, która wpłynie rozgrzewająco na układ oddechowy. Najlepiej skończyć bieganie zimą parę minut od miejsca zamieszkania i szybko się do niego udać, pamiętając jednak, aby po wejściu nie siadać i nie padać na łóżko, ale przez kilka minut pochodzić po domu na stojąco.

W tym czasie najlepiej jak najszybciej przebrać się z przepoconych, chłodnych ubrań i wziąć prysznic, który rozgrzeje ciało.

PYTANIA I ODPOWIEDZI LEKARZY NA TEN TEMAT

Zobacz odpowiedzi na pytania osób, które miały do czynienia z tym problemem:

Wszystkie odpowiedzi lekarzy

Podczas biegania w zimie uważaj na zamarznięte kałuże i inne przeszkody, gdyż wszystkie kontuzje wywołane poślizgnięciem mogą być naprawdę poważne i wymagać rehabilitacji. Gdy spadnie śnieg, niebezpieczeństw pojawia się jeszcze więcej.

Warto zachować umiar w bieganiu zimą. W czasie ostrych mrozów lepiej jest ograniczyć treningi biegowe i posiedzieć kilka dni w domu, ćwicząc tradycyjne pompki czy brzuszki.

spis treści
rozwiń

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!