Trwa ładowanie...

Biegunka podróżnych - jak sobie z nią poradzić?

Biegunka podróżnych na długo wyczekiwanych wakacjach? Brzmi jak zły sen! Aby tego uniknąć, zastosuj się do kilku ważnych zasad.

Probiotyki wspierające mikroflorę jelit, używanie wody butelkowanej do mycia zębów i unikanie niektórych produktów spożywczych na wakacjach. Sprawdź, jak złagodzić objawy niepokoju żołądka i jelit.

1. Pij wodę z butelki

Aby zmniejszyć ryzyko sensacji żołądkowych na wakacjach, pij wyłącznie wodę z butelek. Używaj jej też do mycia zębów, gotowania i przygotowywania kawy lub herbaty. Nie pij wody w małych, ulicznych restauracjach, jeśli nie masz pewności, że pochodzi ona z butelki. W wielu miejscach na świecie woda z kranu zawiera groźne bakterie i inne drobnoustroje, które mogą wywołać poważne infekcje pokarmowe.

2. Myj ręce

To jeden z najłatwiejszych sposób, aby uniknąć rewolucji jelitowych. Przed każdym posiłkiem czy zjedzeniem przekąski w biegu, umyj dokładnie ręce albo przetrzyj chusteczkami lub płynem antybakteryjnych. W biedniejszych krajach Azji czy Afryki „choroby brudnych rąk” są niestety na porządku dziennym.

3. Unikaj gotowego jedzenia

Jeśli na wakacjach jesz w lokalnych restauracjach, poświęć kilka sekund, aby ocenić w nich jakość jedzenia. Jeśli w knajpce jest duży ruch i je w niej dużo miejscowych, to dobry znak, bo potrawy przygotowywane są najprawdopodobniej na bieżąco. Unikaj restauracji, w których potrawy leżą już przygotowane w dużych naczyniach, zwłaszcza w pełnym słońcu. To niebezpieczne zwłaszcza w przypadku mięsa, które szybko się psuje.

4. Uważaj na świeże warzywa i owoce

To, że w tropikach lepiej kupować pokrojone w kawałki owoce bez skórki, to mit. Często są one krojone dopiero na miejscu, czyli na ulicy, w niezbyt higienicznych warunkach i niedokładnie myte. Jeśli masz ochotę na owoce lub warzywa, kupuj je w całości, dokładnie umyj w domu, najlepiej butelkowaną wodą i samodzielnie obierz. To dużo bezpieczniejsza opcja.

5. Pij dużo płynów

Jeśli pomimo środków ostrożności dopadnie Cię biegunka, pamiętaj, żeby pić dużo wody. Nawet do 2,5 lub 3 litrów dziennie. W trakcie gwałtownej biegunki tracisz dużo wody i cennych pierwiastków, takich jak magnez, potas czy wapń, co może być groźne dla Twojego zdrowia. Dlatego weź środki przeciw biegunce i pamiętaj o uzupełnianiu elektrolitów.

6. Przyjmuj probiotyki

W trakcie biegunki może dojść do zmiany struktury mikroflory jelit. Aby ją wesprzeć, po biegunce warto przyjmować probiotyki. Dlatego w wakacyjnej apteczce zawsze miej probiotyk w kapsułkach lub – w przypadku niemowlaków – probiotyk w kroplach. Po zatruciu pokarmowym najlepiej przyjmować go np. jeszcze przez kilka tygodni po ustąpieniu dolegliwości.

Jednak probiotyk w kapsułkach to nie wszystko. Dobrze włączyć też w tym czasie do diety potrawy z dobrymi bakteriami, np. jogurty probiotyczne czy fermentowane przetwory soi.

Materiał Partnera

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.