Trwa ładowanie...

Błonnik wpływa korzystnie na płuca

Badania opublikowane na łamach "Annals of the American Thoracic Society'' wykazują, że dieta bogata w błonnik może zmniejszać ryzyko chorób płuc – jest to kolejny powód, aby zacząć zdrowo się odżywiać.

Zobacz film: "Ciche objawy problemów z płucami"

Badania zostały przeprowadzone na University of Nebraska Medical Center. Na podstawie danych od 2 tys. osób w wieku 40–70 lat zbadano, czy wysokie spożycie błonnika ma znaczenie dla zdrowia układu oddechowego

Uczestnicy wypełnili ankietę dotyczącą diety i stylu życia, a każda sesja była połączona z badaniem lekarskim.Dane zostały podzielone na podstawie ilości spożywanego błonnika – jedna grupa spożywała przynajmniej 17,5 gramów dziennie, druga natomiast mniej niż 10,75 gramów.

Wzięto również pod uwagę takie czynniki, jak palenie papierosów czy waga.

Po dostosowaniu danych do powyższych czynników okazało się, że płuca osób grupy spożywającej duże ilości błonnika były w lepszym stanie niż tych, które spożywały go najmniej.

Zioła działające leczniczo na płuca
Zioła działające leczniczo na płuca [6 zdjęć]

Przy infekcjach płuc nie jesteśmy skazani wyłącznie na preparaty farmakologiczne. Warto w takich przypadkach...

zobacz galerię

W pierwszej grupie 68,3 proc. osób wykazało normalne funkcjonowanie układu oddechowego, natomiast w grupie, która unikała błonnika było ich 50,1 proc. Wyniki sugerują, że dieta bogata w ten składnik niesie wiele korzyści dla zdrowia płuc.

Naukowcy podkreślają przy tym, że badania nie udowadniają związku przyczynowo-skutkowego. Danych nie dostosowano również do aktywności fizycznej. Ponadto nie analizowamo wpływu błonnika na funkcjonowanie płuc przez dłuższy czas.

Jak to się dzieje jednak, że błonnik chroni płuca? Autorzy badań są zdania, że częściowo może chodzić o właściwości przeciwzapalne.

Stany zapalne to przyczyna wielu chorób płuc, a zmniejszenie jego wpływu może wystarczyć, aby poprawić ogólny stan zdrowia układu oddechowego.

Innym powodem może być wpływ błonnika na florę bakteryjną jelit. To z kolei chroni organizm przed infekcjami i wytwarza neutrofile, które chronią płuca.

Od dawna wiadomo, że błonnik pokarmowy przyśpiesza perystaltykę jelit, dzięki czemu zbędne produkty przemiany materii, które zalegają w ostatnich odcinkach przewodu pokarmowego, mają skrócony czas niekorzystnego działania.

Teraz dowiedziono, że ten składnik diety może korzystnie wpływać także na funkcjonowanie układu oddechowego człowieka.

W jakich produktach znajdziesz największe ilości błonnika? Aby wspomagać zdrowie płuc jedz jak najczęściej: suszone śliwki, jabłka, fasolę, truskawki, ziemniaki, nasiona lnu, awokado, banany i migdały.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.