Bor - właściwości, objawy niedoboru, dieta

Bor jest pierwiastkiem śladowym. Niewiele o nim się mówi. Nie jest tak „słynny” jak magnez czy żelazo. A jednak spełnia ważną rolę w prawidłowym funkcjonowaniu organizmu. Ten cenny mikroelement znaleźć można m.in. w winogronach, rodzynkach i orzechach.

Według zaleceń ekspertów od żywienia, maksymalna dzienna dawka to 3 miligramy, a 10 miligramów to już porcja toksyczna. Niedobór boru prowadzi do raka prostaty, zaburzeń hormonalnych czy zwyrodnienia stawów. Objawia się także m.in. szybkim biciem serca i skurczami mięśni. Jakie właściwości ma bor i w jakich produktach można go znaleźć?

1. Bor - właściwości

Bor świetnie wpływa na pamięć i funkcje intelektualne. Lepsza jest także koncentracja i szybkość reakcji. Bor poprawia także koordynację ruchową.

Zobacz film: "Podstawowe zasady wzmacniania odporności"

Pierwiastek ten wpływa na prawidłowy metabolizm wapnia, fosforu oraz witaminy D. Dzięki niemu te mikroelementy osiągają właściwy poziom, a witaminy lepiej się wchłaniają. Dzięki temu składnikowi poprawia się gospodarka wapniowa, tym samym maleje ryzyko chorób układu kostnego, szczególnie u osób, u których stwierdzono osteoporozę. Pierwiastek ten także wzmacnia i buduje mięśnie.

Przeczytaj koniecznie

Bor jest potrzebny również kobietom w okresie menopauzy. Dlaczego? Bor zwiększa bowiem poziom estrogenów. Zapobiega także starzeniu się skóry. Związki boru działają antyseptyczne, przeciwgrzybiczne, przeciwzapalne.

2. Bor - objawy niedoboru

Niedobór boru zwiększa ryzyko wielu groźnych chorób. Na początku objawy deficytu tego pierwiastka mogą być mylone z innymi schorzeniami, co utrudnia postawienie właściwej diagnozy. Jego brak prowadzi do zaburzeń hormonalnych, problemów ze stawami, skurczów mięśni, a nawet do nowotworu prostaty.

Powoduje nadczynność tarczycy i przyśpieszone bicie serca. W osób z niedoborem obserwuje się także chorobowe zmiany w układzie kostnym przypominające osteoporozę. Brak boru przyczynia się też do braków witaminy D i wapnia w organizmie.

Jakie witaminy i minerały wpływają pozytywnie na pracę mózgu?
Jakie witaminy i minerały wpływają pozytywnie na pracę mózgu? [7 zdjęć]

Witamina B poprawia pamięć. Gdy czujemy się zmęczeni, może to oznaczać, że nasz organizm ma niedobór...

zobacz galerię

Nadmiar boru, tak jak niedobór boru również nie służy organizmowi. Niedobór boru wywołuje nudności, biegunkę, wysypkę, ból brzucha. Chory czuje się przemęczony i osłabiony, a na skórze może pojawić się wysypka. Obserwuje się także nadmierne wypadanie włosów.

3. Bor - dieta

Bor przyjmujemy z pożywieniem i w suplementacji. Znajdziemy go w orzechach, fasoli i owocach, takich jak jabłka, gruszki, brzoskwinie, morele i winogrona. Występuje także w bakaliach, np. daktylach. Źródłem boru są również jajka.

Rekomendowane przez naszych ekspertów

Suplementację tym pierwiastkiem zaleca się, gdy nasza codzienna dieta jest uboga w minerały albo przyjmujemy leki, które hamują jego przyswajanie. np. mleczan magnezu. Suplementy stosuje się u pacjentów, którzy chorują na białaczkę, reumatoidalne zapalenie stawów czy przy niedoborze witaminy D.

spis treści
rozwiń

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.