Bosu - zalety, ćwiczenia

Bosu to urządzenie zaliczane do sprzętu fitness. Wyglądem przypomina przepołowioną piłkę rehabilitacyjną (piłkę fitball). Ćwiczenia na bosu mogą być bardzo różne. Różnią się one w zależności od ustawienia bosu: podstawą do góry lub do dołu. Ćwiczenia z pomocą bosu pozwalają na wzmocnienie mięśni różnych partii ciała, a także wspomagają ćwiczenia koordynacji i równowagi. Takie urządzenie do ćwiczeń zalecane jest w każdym wieku i niezależnie od płci.

1. Bosu - zalety

Bosu to sprzęt do ćwiczeń przypominający połowę piłki do ćwiczeń. Podstawa bosu jest płaska i ma średnicę 60 cm. Jest ona sztywna, natomiast górna cześć zbudowana jest z gumy. Wnętrze bosu, podobnie jak piłka treningowa, napompowana jest powietrzem.

Ćwiczenia na bosu wpływają przede wszystkim na wzmocnienie mięśni, poprawę koordynacji i równowagi. Ćwiczenia z piłką rehabilitacyjną dają podobne efekty, przy czym ćwiczenia z przyrządem, jakim jest bosu, pozwalają na wykonanie większej ilości typów ćwiczeń.

Zobacz film: "Wysiłek fizyczny - codzienna aktywność"

Z pomocą bosu ćwiczymy mięśnie, równowagę i koordynację
Z pomocą bosu ćwiczymy mięśnie, równowagę i koordynację (123RF)

Bosu to urządzenie do wykonywania zarówno ćwiczeń siłowych, jak i ćwiczeń kardio. To powoduje, iż może stanowić element małej domowej siłowni. Ćwiczenia na takim urządzeniu wpływają na zakończenia nerwowe znajdujące się w mięśniach, ścięgnach i stawach. To z kolei wpływa na lepszą efektywność uzyskiwania prawidłowej postawy ciała czy jego elastyczności.

Aby zwiększyć jeszcze efektywność ćwiczeń na bosu, podczas treningu można trzymać w dłoniach ciężarki, hantle. To pozwoli dodatkowo ćwiczyć mięśnie kończyn górnych.

2. Bosu - ćwiczenia

Ćwiczenia na bosu możemy podzielić na dwa rodzaje ćwiczeń, w zależności od ułożenia tego urządzenia do ćwiczeń. Mogą to być ćwiczenia przy płasko ułożonym bosu lub ćwiczenia z okrągłą częścią bosu ku dołowi. Przed przystąpieniem do ćwiczeń należy sprawdzić, czy w bosu znajduje się odpowiednia ilość powietrza, aby podczas wysiłku było prawidłowe napięcie.

10 sposobów na rodzinny fitness
10 sposobów na rodzinny fitness [11 zdjęć]

Zanim nasze życie kręciło się wokół technologii, członkowie rodziny byli bardziej aktywni fizycznie i...

zobacz galerię

Do ćwiczeń z bosu podstawą do dołu zaliczamy:

  • Pompki na bosu z odpychaniem,
  • Pompki jedną ręką na bosu, a drugą położoną na podłożu,
  • Ćwiczenie z obiema rękami na bosu – podpór przodem,
  • Podpór przodem, przy czym jedna ręka na bosu, a później druga ręka,
  • Brzuszki na bosu – polegają na siadaniu na bosu, wykonywaniu brzuszka i wstawaniu na nogi,
  • Scyzoryki w siadzie równoważnym – polega to na tym, iż podczas wykonywania brzuszków nogi i ręce nie dotykają podłoża,
  • Wykroki w przód na bosu z ugięciem nogi wykrocznej,
  • Wykroki w bok do półprzysiadu,
  • Ćwiczenie na równowagę, poprzez stanie na bosu,
  • Podskoki na bosu ze zmianą nóg, raz jedną, a później drugą,
  • Przechodzenie przez bosu w przód, w bok, w tył, ze stawianiem nogi na środku bosu.

Pytania i odpowiedzi ekspertów na ten temat

Pozostałe pytania na ten temat

Ćwiczenia przy ułożeniu bosu płaską częścią ku górze, to:

  • Pompki, podczas których ręce trzymają końce podstawy bosu,
  • Stanie na bosu i utrzymywanie równowagi,
  • Półprzysiady na bosu,

Utrzymywanie równowagi na bosu poprzez stanie na jednej nodze.

Drugi typ ćwiczeń to ćwiczenia na równowagę. Są one trudniejsze od pierwszego typu ćwiczeń na bosu. Chociaż na samym początku są one nieco trudne, to z czasem jednak ćwiczący nabiera wprawy i widoczny jest postęp w utrzymywaniu równowagi.

spis treści
rozwiń

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!