Brain food – czym żywi się twój mózg?

Praca umysłowa wymaga od nas określonych kompetencji, ale i siły. Mózg, tak jak całe ciało, potrzebuje odpowiedniego zasilania, by sprawnie funkcjonował. Co ważne, pochłania on około 20 proc. spożywanej przez nas energii. Co jeść, aby poprawić efektywność w pracy?

1. Kilka słów o mózgu

Mózg, aby działał sprawnie i chętnie potrzebuje przede wszystkim glukozy, tlenu i kwasów tłuszczowych. Choć w jego skład wchodzi przede wszystkim tłuszcz (około 60 proc.) i woda, energia potrzebna do jego codziennego funkcjonowania nie jest w żaden sposób magazynowana ani samoczynnie wytwarzana. Musimy dostarczać ją wraz z tym, co jemy. Szacuje się, że około 50 – 60 proc. wszystkich cukrów spożywanych w ciągu dnia pożytkowane jest na procesy myślenia. Przypomnijmy, że węglowodany (najlepiej złożone) powinny stanowić około 55 proc. całej dostarczanej energii.

Zobacz film: "Sól w diecie - ile można spożywać?"

2. Mniam, mniam glukoza

Glukoza to cukier prosty, którego spalanie wymaga obecności tlenu. Dopiero wtedy uwalniana jest energia. Może być ona uzyskana w wyniku rozkładu węglowodanów lub w wyniku trawienia białek z aminokwasów. Równie ważne w diecie dla pracy mózgu są więc i produkty białkowe. Przy czym niektóre aminokwasy są wypierane, gdy posiłek składa się w większym stopniu z węglowodanów. Badania naukowe potwierdziły, że białkowe posiłki wpływają na lepszą zdolność koncentracji i zapamiętywania, ale mogą powodować też rozdrażnienie. Natomiast węglowodany wpływają korzystnie na stabilizację nastrojów i relacje interpersonalne.

3. Mózg lubi dobry tłuszcz

Mózg jako paliwo wykorzystuje również ciała ketonowe pochodzące z tłuszczów. Powstają one, gdy tych ostatnich jest w posiłku dużo przy niskiej zawartości węglowodanów. Przypomnijmy, że sucha masa mózgu to w dużej mierze wielonienasycone kwasy tłuszczowe (jak wspomniano już wyżej – około 60 proc.). Najbardziej pożądane są tu kwasy tłuszczowe omega-3, które znajdziemy m.in. w rybach, orzechach, olejach i roślinach o ciemnych liściach.

Oczywiście konieczność dostarczania glukozy czy tłuszczów nie może być wymówką do objadania się słodyczami (to węglowodany, ale mało wartościowe z punktu widzenia zdrowia), tłuszczami trans czy smażonymi potrawami (tłuszcz traci swoje korzystne walory).

4. Witaminy i minerały – wzbogacone paliwo

Oprócz tego niezbędne jest uzupełnianie wartościowych z punktu widzenia wytężonej pracy umysłowej – witamin i składników mineralnych. Zwróćmy szczególną uwagę na witaminę A, witaminy z grupy B, witaminę C i magnez.

spis treści
rozwiń

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.