Przejdź na WP

Chcesz być zdrowy? Jedz błonnik

Osoby, które dbają o linię starają się, aby w ich diecie nie zabrakło błonnika. Jednak ten składnik świetnie sprawdzi się także w jadłospisie innych osób. Badania nowozelandzkich naukowców dowodzą, że błonnik nie tylko reguluje przemianę materii, ale też zmniejsza ryzyko wielu poważnych chorób.

Zobacz film: "Najlepsze źródła błonnika"

1. Błonnik – na zdrowie

Dietetycy są zgodni, co do tego, że błonnik jest niezwykle ważny w naszej codziennej diecie. Sprawdza się w jadłospisie osób, które dbają o linię, a także tych, które troszczą się o swoje zdrowie. Błonnik reguluje przemianę materii i zapewnia uczucie sytości, dzięki czemu unikniemy dodatkowych przekąsek między posiłkami.

Jabłka źródłem błonnika
Jabłka źródłem błonnika

Błonnik jest niezbędny do prawidłowej pracy jelit.

zobacz galerię

Aby w naszej diecie nie zabrakło błonnika warto pamiętać o tym, jakie produkty są jego źródłem. Znajdziemy go m.in. w produktach zbożowych, a także warzywach, świeżych owocach np. malinach i te w postaci suszonej – śliwkach i morelach. Ponadto błonnik dostarczymy organizmowi jedząc siemię lnianie, pestki dyni i nasiona słonecznika.

Suszone śliwki to niezwykłe źródło błonnika
Suszone śliwki to niezwykłe źródło błonnika (123RF)

2. Wyniki badań

Okazuje się jednak, że zalet codziennego spożywania błonnika jest więcej niż nam się wydawało. Badania opublikowane niedawno w czasopiśmie "The Lancet" dowodzą, że ten składnik zmniejsza ryzyko zachorowań na nowotwory, a także choroby układu krążenia i cukrzycę. Odpowiadają za nie naukowcy z Uniwersytetu Otago w Nowej Zelandii. To efekt analizy 180 badań obserwacyjnych i 50 badań klinicznych przeprowadzonych przez ostatnich 100 lat.

Zdaniem nowozelandzkich ekspertów, osoby, których dieta była bogata w błonnik były mniej narażone na utratę życia o 15-30 proc. w porównaniu z osobami, które spożywały znacznie mniej tego składnika. I tak np. osoby, które jadły błonnik miały o 22 proc. mniejsze ryzyko udaru, o 16 proc. cukrzycy i raka jelita grubego oraz 30 proc. mniejsze prawdopodobieństwo śmierci z powodu choroby niedokrwienia serca.

Nowozelandzkie badania potwierdzają więc istotną rolę błonnika w naszej diecie. Chcąc zachować zdrowie, dobre samopoczucie i kondycję warto pamiętać o jego codziennym spożywaniu. Nasz organizm na pewno zauważy i odczuje efekty.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Ważne tematy