Chcesz mieć zdrowe serce? Jedz codziennie stek albo łososia

Jeden stek dziennie może być receptą na zdrowe serce – tak twierdzą naukowcy z Uniwersytetu Anglii Wschodniej w Norwich. Uzupełnienie diety o produkty bogate w białko działa na układ krążenia tak samo dobrze, jak rzucenie palenia czy większa aktywność fizyczna.

Produkty, które są bogate w białko
Produkty, które są bogate w białko [12 zdjęć]

Pestycydy, metale ciężkie i antybiotyki są często spotykane w masowej produkcji mięsa, drobiu, ryb, nabiału...

zobacz galerię

1. Siła protein

Badacze odkryli, że osoby, które jedzą dużo produktów bogatych w białko, mają niższe ciśnienie i zdrowsze tętnice. To znacząco obniża ryzyko rozwoju groźnych chorób, takich jak zawał serca czy udar mózgu. Naukowcy twierdzą, że to zasługa aminokwasów – podstawowego budulca białek.

Zobacz film: "Nadciśnienie tętnicze - co powinno nas zaniepokoić?"

Brytyjscy badacze wzięli pod lupę 7 aminokwasów i sprawdzili, jak wpływają one na kondycję układu krążenia. W teście uczestniczyło prawie 2 000 kobiet ze wskaźnikiem masy ciała BMI w normie. Naukowcy przyjrzeli się ich diecie, a następnie zmierzyli wartości ciśnienia krwi. Zbadali również grubość i sztywność tętnic.

Okazało się, że kobiety, które spożywały dużo produktów bogatych w aminokwasy, miały prawidłowe ciśnienie, a ich tętnice były bardziej elastyczne. Dzięki temu ryzyko wystąpienia poważnych schorzeń kardiologicznych było u nich niższe.

2. Ciśnienie pod kontrolą

Z danych GUS wynika, że w Polsce choroby układu krążenia są przyczyną ponad 45 proc. zgonów. Statystyki pokazują, że potrzebna jest skuteczna profilaktyka. Naukowcy z Wielkiej Brytanii mają ciekawe wnioski.

Uważają, że zwiększenie ilości aminokwasów w diecie jest tak samo korzystne dla zdrowia, jak rzucenie palenia, ograniczenie ilości spożywanej soli oraz alkoholu. Do tej pory dużo słyszeliśmy o znaczeniu regularnej aktywności fizycznej dla serca, a okazuje się, że podobne efekty możemy osiągnąć poprzez jedzenie odpowiedniej ilości białka każdego dnia.

Aminokwasy są niezwykle ważne dla utrzymania prawidłowego poziomu ciśnienia krwi, a to właśnie jego wysoki wskaźnik może prowadzić do rozwoju miażdżycy, zawału serca czy udaru mózgu.

3. Fasola czy stek?

([Zdjęcie steku croppedPath=)

Proteiny nie tylko dostarczają nam energii i ułatwiają odchudzanie, ale również pozytywnie wpływają na zdrowie układu krążenia. Warto jednak wiedzieć, że nie każdy produkt bogaty w białko będzie działał tak samo.

Naukowcy z Norwich chcieli wiedzieć, które źródła białka mają więcej prozdrowotnych właściwości. W czasie badania zauważyli, że proteiny z produktów roślinnych miały duży wpływ na obniżenie ciśnienia krwi. Z kolei białka znajdujące się w produktach pochodzenia zwierzęcego szczególnie dobrze wpływały na zmniejszenie sztywności naczyń tętniczych.

Dla lepszego zdrowia należy korzystać z obu źródeł białka. Zwiększając ilość ryb, drobiu, mięsa, nabiału, roślin strączkowych i zielonych warzyw (np. szpinaku, brokułów) w codziennym menu, możemy znacząco zredukować groźbę poważnych schorzeń.

Ile białka dziennie powinniśmy spożywać, aby doświadczyć pozytywnego wpływu aminokwasów na zdrowie serca i tętnic? Badacze obliczyli, że wystarczy każdego dnia jeść 75 g steku wołowego, porcję filetu z łososia o wadze 100 g albo wypijać 500 ml mleka.

Nie zapominajmy również o warzywach bogatych w białko, czyli szpinaku, brokułach, fasoli, soczewicy, ciecierzycy. W dobrze zbilansowanej diecie powinny się znaleźć zarówno produkty pochodzenia zwierzęcego, jak i roślinnego.

Masz wysokie ciśnienie? Sprawdź, jakie metody na jego obniżenie mają użytkownicy forum, i podziel się swoją opinią.  

Następny artykuł: Jagody na nadciśnienie

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Ważne tematy