Chcesz schudnąć? Posprzątaj kuchnię

Dieta i ćwiczenia nie przynoszą efektów w postaci zgubionych kilogramów? Być może problem stanowi... bałagan. Brytyjscy naukowcy wykazali, że nieporządek w kuchni może być przyczyną nadmiernego apetytu.

1. Stresujący bałagan

Badacze z Cornell Food and Brand Lab przeprowadzili eksperyment, w którym udział wzięło ponad 100 kobiet. Połowę umieszczono w kuchni, w której panował bałagan – w zlewie były nieumyte naczynia, na blatach piętrzyły się resztki jedzenia, na stole leżały gazety, a w dodatku dzwonił telefon.

Reszta uczestniczek znalazła się w czystej i dobrze zorganizowanej kuchni, w której panowała cisza i przyjemna atmosfera. W obu przypadkach naukowcy zostawili kobietom przekąski w postaci ciasteczek, krakersów i surowych marchewek. Panie zachęcano do częstowania się jedzeniem.

Zobacz film: "Jak ograniczyć węglowodany w diecie?"

Okazało się, że kobiety znajdujące się w brudnej kuchni zjadły dwa razy więcej ciastek od pań, które przebywały w uporządkowanym pokoju. Chaos i nieład sprawiły, że w ciągu 10-minutowego eksperymentu spożyły 65 dodatkowych kalorii.

Skąd taki wynik? Naukowcy sugerują, że rozgardiasz potęguje stres, co z kolei przyczynia się do sięgania po niezdrowe przekąski. Kiedy kobiety nie mogą zapanować nad otoczeniem, zaczynają myśleć, że nie muszą też kontrolować zachcianek i częściej kończy się to jedzeniem wysokokalorycznych produktów.

Badanie przeprowadzano na grupie kobiet, ale autorzy eksperymentu przewidują, że wśród mężczyzn wynik byłby podobny.

Zaskakujące triki na przyspieszenie metabolizmu i zmniejszenie apetytu
Zaskakujące triki na przyspieszenie metabolizmu i zmniejszenie apetytu [10 zdjęć]

Kiedy próbujesz schudnąć, samo liczenie kalorii często nie wystarczy. Tak naprawdę to, jak szybko uda...

zobacz galerię

2. Kuchnia a apetyt

Naukowcy twierdzą, że sprzątanie i utrzymywanie porządku może być skutecznym sposobem na zmniejszenie apetytu i ochoty na „coś słodkiego”. Wystarczy kilka prostych trików, aby odmienić kuchnię i sprawić, że będziemy jeść mniej.

Dobrym sposobem jest usunięcie z blatów wszystkich rodzajów jedzenia, poza owocami. Paczka płatków śniadaniowych pozostawiona „na widoku” zachęca do sięgania po chrupki nawet wtedy, gdy nie czujemy głodu.

Na apetyt wpływa nawet... kolor kuchni. Okazuje się, że najwięcej zjadamy w pomieszczeniach utrzymanych w jasnej kolorystyce. Białe, kremowe i beżowe kuchnie zachęcają do podjadania, ale ciemne pomieszczenia wcale nie są lepsze – czujemy się w nich bardzo odprężeni, spędzamy w nich więcej czasu i więcej jemy. Jeżeli chcemy schudnąć, powinniśmy pomalować ściany w kuchni na zielono, niebiesko albo brązowo.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Ważne tematy