Chcesz schudnąć? Znajdź przyjaciela na siłowni!

Po obudzeniu się rano, nie mamy chęci i motywacji do porannej gimnastyki lub biegania. Po pracy jesteśmy zbyt zmęczeni, aby ćwiczyć na siłowni. Po całym dniu siedzącej pracy za biurkiem wiemy, że aktywność fizyczna jest nam wskazana, lecz nie mamy sił i motywacji. Co zatem zrobić, aby zwiększyć chęć do ćwiczeń?

Naukowcy odkryli sposób na zwiększenie ochoty do przebywania na siłowni. Obecność bliskiego znajomego lub przyjaciela, z którym będziemy mogli chodzić na siłownię i z którym będziemy mogli rywalizować może skłonić ludzi do częstszego wykonywania ćwiczeń.

Konkurencja podczas wykonywania ćwiczeń bardziej motywuje do działania
Konkurencja podczas wykonywania ćwiczeń bardziej motywuje do działania (123RF)

Ponadto świadomość tego, iż mamy z kim rywalizować na siłowni i kogoś, kto stanowi dla nas konkurencję dodatkowo nas motywuje. Sprawdza się to w dziewięćdziesięciu procentach przypadków.

Eksperci twierdzą, że rywalizacja podnosi poprzeczkę dla wszystkich i wzmacnia motywację do tego, aby dorównać naszemu rywalowi.

Podczas, gdy okazało się, że przyjazna obsługa w siłowniach nie jest zachęcająca w tak dużym stopniu, jak wykazały wyniki badania.

Naukowcy z Uniwersytetu w Pensylwanii zaprojektowali badanie, w którym wzięło udział 800 absolwentów i  studentów, aby rozpoczęli 11-tygodniowy program treningowy.

15 sposobów na zmotywowanie się
15 sposobów na zmotywowanie się [15 zdjęć]

Jeżeli ciężko ci wstać z rana, wypij filiżankę kawy. Kawa zawiera kofeinę, która pobudzi do działania...

zobacz galerię

Program zawierał zajęcia treningowe, ćwiczenia fitness i doradztwo dietetyczne. Po zakończeniu programu, najlepsi zawodnicy mogli otrzymać nagrody, w przypadku osiągnięcia najlepszych wyników w konkurencjach, takich jak bieganie lub joga.

Uczestnicy nie wiedzieli o tym, że naukowcy podzieli ich na cztery grupy, aby sprawdzić, jak różne zachowania społeczne wpływ na ich poziom ćwiczeń.

W pierwszej z grup uczestnicy mogli zobaczyć wyniki sportowe innych anonimowych uczestników i zobaczyć ile nagród otrzymali za swoje osiągnięcia. Jedna grupa, zwana grupą wsparcia była zachęcana do skorzystania z nagród za wybitne osiągnięcia sportowe i motywowana do działania.

Jak nie stracić motywacji do ćwiczeń?
Jak nie stracić motywacji do ćwiczeń? [10 zdjęć]

Zastąp wyjścia z przyjaciółmi czy rodziną do restauracji, kawiarni lub pubu aktywniejsza formą spędzania...

zobacz galerię

Kolejna grupa obserwowała liderów innych zespołów. Ostatnia grupa była grupą kontrolną i nie poddawano ich żadnym eksperymentom opartych na powiązaniach społecznych i opracowywaniu indywidualnego toku zajęć.

Okazało się, że obecność konkurencji motywuje zespół najbardziej do podjęcia działania, z szybkością uczestnictwa nawet o 90 procent wyższą niż w przypadku grupy kontrolnej.

Uczestnicy będący w grupie wsparcia brali udział średnio w 38 zajęciach w tygodniu, podczas gdy grupa pierwsza uczestniczyła w 35 zajęciach w tygodniu.

„Konkurencyjne relacje wśród uczestników pomagały w wyznaczaniu wysokich celów i dążenie do osiągnięcia ich. Takie relacje pomagają motywować do ćwiczeń, ponieważ sprawiają one, że ludzie mają wyższe oczekiwania co do własnych poziomów wydajności” – powiedział współautor badania Centola Damon.

Członkowie grupy kontrolnej dalej uczestniczyli średnio w 20 zajęciach w tygodniu.

Badanie zostało opublikowane w czasopiśmie „Preventative Medicine Reports”.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Ważne tematy