Chrom organiczny

spis treści
rozwiń

Chrom to pierwiastek śladowy regulujący gospodarkę węglowodanową i lipidową w organizmie. Suplementacja diety chromem zalecana jest w cukrzycy oraz w chorobach układu krążenia (miażdżyca, podwyższony poziom cholesterolu). Ponadto wspomaga on odchudzanie oraz przyrost tkanki mięśniowej.

1. Chrom w diecie

Zdrowe składniki odżywcze
Zdrowe składniki odżywcze

Umiejętne układanie jadłospisu wpłynie na jakość twoich posiłków, a racjonalna i prawidłowo zbilansowana...

zobacz galerię

Chrom to pierwiastek śladowy, który wzmacnia działanie insuliny oraz reguluje metabolizm tłuszczów, węglowodanów i białek. Jego jony występują w wielu pokarmach spożywczych w postaci soli organicznych. W takiej też postaci są wchłaniane w układzie pokarmowym człowieka.

Zobacz film: "Leki doustne stosowane w cukrzycy"

Bogatym źródłem chromu jest mięso i jego przetwory, a także ryby, owoce morza i jaja. Mniejsze ilości chromu występują w produktach zbożowych oraz niektórych warzywach i owocach.

Produkt Zawartość chromu (µg/100 g) Produkt Zawartość chromu (µg/100 g)
Mięso wieprzowe 10 Orzechy laskowe 12
Wołowina 3 Mąka razowa 21
Małże 128 Gruszki 27
Ostrygi 57 Pomidory 20
Krewetki 26 Brokuły 16
Orzechy brazylijskie 100 Żółtko jaja 6
Daktyle (suszone) 29 Grzyby 17

Przyswajalność chromu w jelitach zwiększają niektóre aminokwasy, czyli glicyna, kwas asparaginowy, oraz witamina C, natomiast ograniczają cukry proste, cynk i żelazo.

W związku z tym, że chrom jest obecny w wielu produktach spożywczych, zróżnicowana i zbilansowana dieta dostarcza wystarczających ilości tego pierwiastka. Dotychczas nie zostało ustalone dzienne zapotrzebowanie na chrom. Jednakże w wielu pracach naukowych przyjmuje się, że młodzież i osoby dorosłe powinny spożywać około 30-100 µg dziennie. Aktualnie nie ma dowodów wspierających potrzebę stosowania suplementacji chromem w ogólnej populacji. Jednakże przyjmowanie wyższych dawek z suplementów diety jest szkodliwe dla zdrowia. Przedawkowanie chromu (>1 mg/dzień) może uszkadzać strukturę DNA.

2. Właściwości chromu organicznego

Pierwiastek ten reguluje metabolizm węglowodanów. W kilku badaniach wykazano, że suplementacja diety chromem zwiększa utratę wagi, a także tkanki tłuszczowej.

Jednakże chrom jest zalecany dla diabetyków, gdyż poprawia insulinowrażliwość komórek oraz obniża stężenie hemoglobiny glikowanej. Podwyższone stężenie glukozy we krwi niekorzystnie wpływa na stan naczyń krwionośnych, zmniejszając ich elastyczność. Chrom działa ochronnie na naczynia krwionośne i tkanki, co zmniejsza ryzyko powikłań cukrzycowych, jak mikroangiopatia.

Chrom poprzez insulinę zwiększa transport glukozy i aminokwasów do komórek mięśni oraz hamuje działanie enzymów katabolicznych, tym samym może działać jako czynnik anaboliczny. Jednakże ta właściwość nie została dotychczas potwierdzona klinicznie.

Bardzo często chrom jest przyjmowany przez osoby otyłe i z nadwagą w celu odchudzenia. Jednakże należy pamiętać, iż proces odchudzania to odpowiednio zbilansowana dieta i zwiększona aktywność fizyczna. Żadne ogólnodostępne farmaceutyki nie przyczynią się do trwałej utraty wagi.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!