Ciecierzyca – odżywcze wartości, właściwości

Ciecierzyca należy do grupy roślin strączkowych i bardzo często nazywana jest grochem włoskim. Jednak taka nazwa jest bardzo mylna, ponieważ ciecierzyca nie przypomina w smaku grochu jest lekko słodka, o dyskretnym orzechowym smaku, jest delikatna w smaku i kremowa. Ciecierzyca nie jest jeszcze w Polsce tak popularna jak w krajach Azji czy Bliskiego Wschodu.

Ciecierzyca – wartości odżywcze

Ciecierzyca jest to roślina, która jest doskonałym źródłem białka, a także posiada bardzo duże ilości niezbędnych dla funkcjonowania organizmu aminokwasów. Niektórzy uważają, że może nawet zastąpić mięso. Ciecierzyca jest także źródłem złożonych węglowodanów, nienasyconych kwasów tłuszczowych, a także błonnika. Oprócz tego zawiera bardzo duże ilości witaminy B9 i fosforu.

Zobacz film: "Co się dzieje gdy zjadamy posiłek?"

Jest średniokaloryczna, ponieważ, w 100 g ugotowanych ziaren znajduje się 164 kalorie i 2, 6 g tłuszczu. Zalecana jest także osobom, które cierpią na anemię, ponieważ ciecierzyca jest bardzo bogata w żelazo.

Ziarna ciecierzycy są doskonałym źródłem białka
Ziarna ciecierzycy są doskonałym źródłem białka

Specjaliści zgodnie twierdzą, że ze względu na to, że ciecierzyca posiada dużą ilość wartości odżywczych jest bardzo cenna dla całego organizmu. Systematyczne spożywanie to duże korzyści dla zdrowia, ponieważ wspomaga leczenie cukrzycy, znacznie przyspiesza trawienie, redukuje poziom nie tylko cholesterolu, ale także i glukozy we krwi. Jest także udowodnione, że ma pozytywny wpływ na płodność. Ciecierzyca zmniejsza ryzyko zachorowania na nowotwór jelita grubego. Ma pozytywny wpływ na wygląd skóry, paznokci i włosów, podnosi także odporność organizmu.

1. Ciecierzyca – właściwości

Duży niedobór błonnika pokarmowego może powodować zaparcia. Dlatego ciecierzyca jest bardzo często rozwiązaniem na tego typu problemy, ponieważ zawiera bardzo duże ilości błonnika. Frakcja nierozpuszczalna błonnika po przedostaniu się do organizmu pochłania wodę, która znajduje się w jelitach i powiększa tym samych objętość stolca, co wpływa na perystaltykę jelit i oczywiście wypróżnianie.

To też warto wiedzieć

Z innych właściwości ciecierzycy można wymienić również wiązanie kwasu solnego w żołądku, co jest zalecane dla osób przykładowo z refluksem. Prawidłowa praca jelit może także niwelować dolegliwości związane z żylakami odbytu. Jednak bardzo ważne jest to, aby pamiętać, że ciecierzyca w dużych ilościach może powodować wzdęcia. Jest to spowodowane tym, że w nasionach ciecierzycy znajdują się składniki gazo twórcze, które nie są trawione przez organizm człowieka. Jednak można temu zapobiec przez właściwe przygotowanie ciecierzycy przykładowo przez dodanie odpowiednich przypraw np. oregano.

Ciecierzyca - sprawdź, dlaczego warto ją jeść
Ciecierzyca - sprawdź, dlaczego warto ją jeść [6 zdjęć]

Ciecierzyca (inaczej cieciorka) należy do roślin strączkowych. Uprawia się ją w wielu zakątkach świata,...

zobacz galerię

Błonnik, który znajduje się w ciecierzycy znacznie wydłuża czas żucia, co skutkuje szybkim uczuciem sytości, jest to stan, który utrzymuje się przez dłuższy czas. Dodatkowo błonnik redukuje wchłanianie energii z żywności i przyspiesza wydalanie tłuszczu z całego organizmu. Inne właściwości ciecierzycy to witaminy z grupy B, a także magnez, czyli substancje, które regulują pracę układu nerwowego. Do tego ciecierzyca ma średnią zawartość kalorii, dlatego tak często wybierana jest przez osoby, które przeszły na dietę.

spis treści
rozwiń

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!