Ciekawostki zdrowotno-dietetyczne - czego nie łączymy

Podstawą zdrowego żywienia jest zbilansowana dieta zawierająca warzywa, nabiał, ryby, oleje roślinne, białe mięso, produkty pełnoziarniste oraz owoce. Oparte na nich menu dostarcza organizmowi witamin, składników mineralnych, białek, tłuszczy i węglowodanów.

Niestety łącząc niektóre produkty, tracimy ich cenne składniki lub wpływamy negatywnie na funkcjonowanie naszego organizmu. Dlatego unikaj poniższych zestawień w jednym daniu (przyjmuje się, że zanim zjesz drugi produkt z pary, powinna minąć minimum jedna godzina):

  • pomidor + świeży ogórek - tracisz witaminę C. Witamina ta odpowiedzialna jest za podniesienie poziomu odporności, uczestniczy w produkcji kolagenu i chroni nas przed zbyt szybkim starzeniem się. W witaminę C bogate są m.in. pomidory, natka pietruszki, papryka. Jeśli któryś z tych składników połączysz w sałatce z ogórkiem, pozbawisz jej witaminy C (odpowiedzialny jest za to enzym zawarty w ogórku – askorbinaza).

  • herbata + cytryna - w liściach herbaty zawarty jest glin, który w połączeniu z cytryną tworzy cytrynian glinu. Związek ten odkłada się w mózgu i może przyczyniać się m.in. do choroby Alzheimera.

  • czarna herbata + mleko - czarna herbata zawiera przeciwutleniacze (antyoksydanty), które to mają znaczenie w zwalczaniu stanów zapalnych w organizmie. Dodanie do niej mleka sprawia, że herbata traci swoje cenne właściwości, ponieważ białka mleka wiążą się z antyoksydantami i uniemożliwiają im wchłonięcie się. Dodatkowo zawarta w herbacie kofeina uniemożliwia wchłanianie się wapnia z mleka.

  • czarna herbata + ciasto drożdżowe - tracisz witaminę B1. Witamina ta poprawia pamięć, zdolność koncentracji i refleks. Obfitują w nią m.in. produkty zbożowe z pełnego przemiału, wieprzowina, groch, fasola, drożdże, orzechy. Jeśli jednak którykolwiek z tych produktów (zwłaszcza ciasto drożdżowe) popijesz czarną herbatą, pozbawisz go witaminy. Herbata zawiera bowiem garbniki, które niszczą tę witaminę.

  • Kawa/herbata + nabiał - tracisz wapń. W kawie i herbacie występuje kwas szczawiowy, który łączy się z wapniem występującym w mleku, jogurcie czy serze. Wapń zostaje związany i nie może już być wykorzystany przez organizm.

Zobacz film: "Jak ograniczyć węglowodany w diecie?"

Najnowszy numer Mojej Harmonii Życia dostępny w sprzedaży
Najnowszy numer Mojej Harmonii Życia dostępny w sprzedaży
  • Dżem + białe pieczywo - białe pieczywo zawiera węglowodany proste, które powodują szybki i nagły wzrost cukru we krwi. Smarowanie białego pieczywa słodką konfiturą lub dżemem przyczynia się do nagłego skoku stężenia cukru w organizmie. Jest to niekorzystne, ponieważ gdy szybko rośnie poziom cukru we krwi, organizm musi pracować na pełnych obrotach. Obciążamy tym sposobem swoją trzustkę, zmuszając ją do nagłego wyrzutu insuliny w celu wyrównania poziomu cukru.

  • Czerwone mięso + czerwone wino - tracisz żelazo. Żelazo zapobiega niedokrwistości, zwiększa wydolność organizmu, pozytywnie wpływa na kondycję. Bogatym źródłem żelaza jest czerwone mięso (również dziczyzna). Wydawać by się mogło, że mięso z czerwonym winem to idealne zestawienie. Niestety trunek ten zawiera garbniki, które ograniczają wchłanianie żelaza w przewodzie pokarmowym.

  • Ryby morskie + warzywa krzyżowe - tracisz jod. Jodu potrzebuje przede wszystkim tarczyca, ale wpływa on również pozytywnie na sprawność umysłową, skórę, włosy, paznokcie. Dobrym źródłem tego pierwiastka są ryby morskie: dorsz, łosoś, śledź. Jednak nie należy ich łączyć z warzywami takimi jak kalafior, brukselka, kapusta, brokuły. Warzywa te zawierają triglikozydy – substancje, które nie pozwalają tarczycy na wykorzystanie jodu.

  • Olej + ryby - ryby zawierają cenne kwasy tłuszczowe omega-3, których działanie mogą zaburzyć kwasy omega-6, których najwięcej znajdziemy w olejach słonecznikowym i kukurydzianym. Kwasy omega-6 posiadają korzystne właściwości dla naszego organizmu: odżywiają skórę, włosy i paznokcie, jednak smażenie ryb powoduje redukcję korzystnego działania kwasów tłuszczowych omega-3.

  • Żółty ser + wędlina - tracisz cynk.Cynk pozytywnie wpływa na naszą odporność, płodność, pamięć i wzrok. Znajdziemy go w mięsie, wędlinach, pestkach dyni, orzechach, roślinach strączkowych. Jeśli jednak dodamy do posiłku żółty ser, zawarty w serze fosfor mocno ograniczy wchłanianie cynku.

  • Ziemniaki + jajko - tracisz wapń. Wapń jest niezbędny, aby mieć zdrowe kości i zęby, zapewnia prawidłowe funkcjonowanie mięśni (również serca), pomaga w utrzymaniu prawidłowego ciśnienia. Źródłem wapnia jest nabiał (mleko i jego przetwory, jaja). Jajek nie powinno się podawać z ziemniakami, ponieważ te ostatnie zawierają szczawiany. Substancja ta hamuje przyswajanie wapnia oraz żelaza, czyli cennych składników zawartych w jajach.

Na powyższych przykładach widać, jak ważne jest odpowiednie komponowanie poszczególnych posiłków. Niektóre połączenia mogą być dla naszego organizmu bardzo niekorzystne, dlatego warto zapamiętać, że tych produktów nie warto ze sobą łączyć lub przynajmniej znacznie ograniczyć ich wspólne spożycie.

Więcej tekstów na temat zdrowego trybu życia znaleźć można w dwumiesięczniku "Żyj naturalnie".

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Ważne tematy