Ciemna czekolada dobra dla serca

Ciemna czekolada wpływa korzystnie na serce - donoszą nowe amerykańskie badania. Obniża poziom trójglicerydów, cholesterolu i ciśnienie krwi. A to wszystko dzięki flawonolom zawartych w ziarnach kakaowca.

Zobacz film: "Co jeść po wysiłku fizycznym?"

Naukowcy Uniwersytetu Browna przeprowadzili badania, by potwierdzić swoje wcześniejsze przypuszczenia. Ich zdaniem, ziarno kakaowca pozytywnie wpływa na pracę serca.

W naukowym doświadczeniu udział wzięło 1100 ochotników, którym sprawdzono poziom cholesterolu i insuliny po spożyciu czekolady. Wyniki badań i opis eksperymentu opublikowali w czasopiśmie "Journal of Nutrition".

1. Ciemna czekolada smaczna i zdrowa ****

Wyniki badań potwierdziły przypuszczenia badaczy - ciemna czekolada korzystnie wpływa na organizm, jeśli oczywiście jemy ją z umiarem.

Dr Simin Liu, dyrektor Center for Global Kardiometa na Uniwersytecie Browna, potwierdził, że kakao obniża trójglicerydy i zmniejsza czynniki ryzyka chorób kardiometabolicznych.

Osoby, które brały udział w eksperymencie i spożywały dziennie od 200 do 600 mg flawonoli, miały niższe ciśnienie krwi i wyższy poziom dobrego cholesterolu.

Taki wynik osiągnięto niezależnie od tego, czy jedli tabliczkę ciemnej czekolady czy pili napoje kakaowe w proszku.

2. Zalety jedzenia czekolady

 

Gorzka, ciemna czekolada ma dużo więcej prozdrowotnych właściwości. Działa antynowotworowo. Badacze z Uniwersytetu w Georgotown odkryli, że przeciwdziała tworzeniu się komórek nowotworowych, zatrzymując proces ich podziału.

To nie wszystkie optymistyczne doniesienia. Osoby, które cierpią na chroniczne zmęczenie, a jadły codziennie kilka kostek ciemnej czekolady, czuły się znacznie lepiej.

 

Czekolada zawiera tryptofan, który przekształcany jest w serotoninę - substancję, która wpływa na układ nerwowy. To dlatego po zjedzeniu czekolady czujemy się zrelaksowani i mamy dobry nastrój. 

Kolejne przeprowadzone w Niemczech badania pokazały, że regularne jedzenie czekolady może zmniejszyć ryzyko zawału serca i udaru nawet o 39 proc.

Ponadto ciemna czekolada ma w sobie antyoksydanty, które chronią przed procesami starzenia. Najwięcej przeciwutleniaczy zawierają czekolady, które mają wysoką zawartość kakao, a tym samym są bardziej gorzkie.

Czekolada wpływa również pozytywnie na pamięć. Zawiera witaminy: A, B1, B2, B3, E i PP. A magnez w niej zawarty jest niezbędny jest do prawidłowej pracy naszych mięśni. Poprawia także koncentrację.

Bomby kaloryczne, których powinnaś unikać
Bomby kaloryczne, których powinnaś unikać [11 zdjęć]

Wszyscy wiemy, że cukier jest niezdrowy i powoduje przybieranie na wadze. Jednak pozbycie się go z filiżanki...

zobacz galerię

3. Uwaga na kalorie

Choć badania pokazują, że zawarte w czekoladzie flawonole mają pozytywny wpływ na zdrowie, musimy jednak pamiętać, że jest ona dość kaloryczna. Spożywając 100 gramów czekolady dziennie dostarczamy sobie aż 500 dodatkowych kalorii.

Jeżeli dbamy o smukłą linię, możemy szukać flawonoli w fasoli, morelach czy jabłkach.

Osoby z chorobami układu krążenia powinny unikać czekolady mlecznej oraz białej. W swoim składzie mają nasycone kwasy tłuszczowe, które niekorzystnie wpływają na naczynia krwionośne. Najlepiej jest używać ziaren kakaowca do domowych słodyczy.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Ważne tematy