Ciemna czekolada dobra dla serca

Ciemna czekolada wpływa korzystnie na serce - donoszą nowe amerykańskie badania. Obniża poziom trójglicerydów, cholesterolu i ciśnienie krwi. A to wszystko dzięki flawonolom zawartych w ziarnach kakaowca.

Naukowcy Uniwersytetu Browna przeprowadzili badania, by potwierdzić swoje wcześniejsze przypuszczenia. Ich zdaniem, ziarno kakaowca pozytywnie wpływa na pracę serca.

W naukowym doświadczeniu udział wzięło 1100 ochotników, którym sprawdzono poziom cholesterolu i insuliny po spożyciu czekolady. Wyniki badań i opis eksperymentu opublikowali w czasopiśmie "Journal of Nutrition".

Zobacz film: "Co jeść po wysiłku fizycznym?"

1. Ciemna czekolada smaczna i zdrowa ****

Wyniki badań potwierdziły przypuszczenia badaczy - ciemna czekolada korzystnie wpływa na organizm, jeśli oczywiście jemy ją z umiarem.

Dr Simin Liu, dyrektor Center for Global Kardiometa na Uniwersytecie Browna, potwierdził, że kakao obniża trójglicerydy i zmniejsza czynniki ryzyka chorób kardiometabolicznych.

Osoby, które brały udział w eksperymencie i spożywały dziennie od 200 do 600 mg flawonoli, miały niższe ciśnienie krwi i wyższy poziom dobrego cholesterolu.

Taki wynik osiągnięto niezależnie od tego, czy jedli tabliczkę ciemnej czekolady czy pili napoje kakaowe w proszku.

2. Zalety jedzenia czekolady

 

Gorzka, ciemna czekolada ma dużo więcej prozdrowotnych właściwości. Działa antynowotworowo. Badacze z Uniwersytetu w Georgotown odkryli, że przeciwdziała tworzeniu się komórek nowotworowych, zatrzymując proces ich podziału.

To nie wszystkie optymistyczne doniesienia. Osoby, które cierpią na chroniczne zmęczenie, a jadły codziennie kilka kostek ciemnej czekolady, czuły się znacznie lepiej.

 

Czekolada zawiera tryptofan, który przekształcany jest w serotoninę - substancję, która wpływa na układ nerwowy. To dlatego po zjedzeniu czekolady czujemy się zrelaksowani i mamy dobry nastrój. 

Kolejne przeprowadzone w Niemczech badania pokazały, że regularne jedzenie czekolady może zmniejszyć ryzyko zawału serca i udaru nawet o 39 proc.

Ponadto ciemna czekolada ma w sobie antyoksydanty, które chronią przed procesami starzenia. Najwięcej przeciwutleniaczy zawierają czekolady, które mają wysoką zawartość kakao, a tym samym są bardziej gorzkie.

Czekolada wpływa również pozytywnie na pamięć. Zawiera witaminy: A, B1, B2, B3, E i PP. A magnez w niej zawarty jest niezbędny jest do prawidłowej pracy naszych mięśni. Poprawia także koncentrację.

Bomby kaloryczne, których powinnaś unikać
Bomby kaloryczne, których powinnaś unikać [11 zdjęć]

Wszyscy wiemy, że cukier jest niezdrowy i powoduje przybieranie na wadze. Jednak pozbycie się go z filiżanki...

zobacz galerię

3. Uwaga na kalorie

Choć badania pokazują, że zawarte w czekoladzie flawonole mają pozytywny wpływ na zdrowie, musimy jednak pamiętać, że jest ona dość kaloryczna. Spożywając 100 gramów czekolady dziennie dostarczamy sobie aż 500 dodatkowych kalorii.

Jeżeli dbamy o smukłą linię, możemy szukać flawonoli w fasoli, morelach czy jabłkach.

Osoby z chorobami układu krążenia powinny unikać czekolady mlecznej oraz białej. W swoim składzie mają nasycone kwasy tłuszczowe, które niekorzystnie wpływają na naczynia krwionośne. Najlepiej jest używać ziaren kakaowca do domowych słodyczy.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
i bądź na bieżąco!