Przyprawa za'atar. Co musisz o niej wiedzieć?

Kuchnie całego świata kuszą nas bogactwem smaków i aromatów. Otwarci na nowe doznania, wprowadzamy do naszej kuchni zagraniczne produkty, które wzbogacają smak tradycyjnych potraw.

Niektóre, oprócz ciekawych właściwości smakowych, mogą przynieść wiele korzyści zdrowotnych. Jednym z nich jest za'atar, czyli przyprawa pochodząca z rejonu Bliskiego Wschodu. Wiele z potraw kuchni arabskiej, w których znajdziemy baraninę, drób, ciecierzycę lub owoce morza, jest wzbogaconych tą aromatyczną przyprawą. Co powinniśmy o niej wiedzieć zanim wprowadzimy ją do swojej kuchni?

spis treści

Zobacz film: "Jak zdrowo jeść i tracić na wadze?"

1. Aromaty Bliskiego Wschodu w jednej przyprawie

Sekretem bogatego smaku i aromatu za'atar, w Polsce nazywanego po prostu zatar, jest mieszanka ziół, które łącząc się, tworzą jego smak.

W składzie znajdziemy przede wszystkim tymianek, sumak, nasiona sezamu, sól, a czasem także oregano, majeranek i kminek. Zatar jest jednak czymś więcej niż zwykłą ziołową mieszanką. Znacznie korzystniej wpływa na organizm niż dodawanie pojedynczych ziół do potraw.

Unikalne połączenie wszystkich składników to sekret długowieczności - wspomaga walkę z wirusami i bakteriami oraz skutecznie hamuje procesy starzenia się organizmu, dzięki czemu na dłużej pomaga zatrzymać młodość. Jaki wpływ na nasze zdrowie mają jego pojedyncze składniki?

2. Sumak

([Krzew z owocami sumak croppedPath=)

Sumak to owoce jagodowe pochodzące z dziko rosnącego krzewu porastającego obszary wokół Morza Śródziemnego. Są koloru bordowego, mają lekko kwaskowaty smak, a wysuszone i sproszkowane są głównym składnikiem mieszanki za'atar. Dodaje się je do prawie każdej potrawy wywodzącej się z tradycyjnej kuchni arabskiej.

Sumak ma bardzo korzystny wpływ na zdrowie. Zawiera kwas galusowy, wykazujący działanie antywirusowe i przeciwgrzybicze. Co najważniejsze, bordowe owoce są w stanie hamować rozwój komórek rakowych w organizmie.

Swoje właściwości zawdzięcza także kwercytynom, które hamują uwalnianie histaminy, dzięki czemu przyprawa jest lekiem przeciwalergicznym.

3. Tymianek

Tymianek to drugi główny składnik za'ataru. Zioło to, znane od tysięcy lat, początkowo służyło jako środek konserwujący w procesie balsamowania, a także w trakcie leczenia chorób górnych dróg układu oddechowego.

Obecnie tymianek znajduje się niemal w każdej kuchni, jednak oprócz wzbogacania smaku pełni również inne funkcje.

Zawartość tymolu i karwakrolu zapewnia mu właściwości antyseptyczne i antybakteryjne. Według najnowszych badań tymianek jest w stanie walczyć nie tylko z zatruciami pokarmowymi, ale może też unieszkodliwiać szczepy bakterii Salmonelli, szczególnie niebezpieczne w czasie wakacyjnych podróży.

Naukowcy z uniwersytetu Leeds Metropolitan odkryli ponadto, że regularne dodawanie tymianku do przygotowywanych potraw może zmniejszyć uporczywe i nieestetyczne objawy trądziku.

4. Nasiona sezamu

Nasiona sezamu również znajdują się w tradycyjnym za'atarze. Aby wzbogacić ich smak, przed dodaniem do mieszanki są prażone na suchej patelni, a następnie miażdżone w moździeżu.

Sezam to jedno z najdłużej uprawianych ziaren na świecie. Znane już od przeszło 5 tysięcy lat, początkowo spożywane było tylko w celach leczniczych przez starożytnych Rzymian i Egipcjan.

Obecnie ziarna sezamu cenione są za wysokie stężenie wapnia – 1 łyżka zapewnia aż 9 proc. zalecanego dziennego spożycia tego składnika mineralnego. To ponadto bogate źródło żelaza, tiaminy, magnezu, manganu i miedzi.

5. Za'atar w twojej kuchni

([Potrawa z Za'atar croppedPath=)

Nie musimy kupować specjalnej mieszanki za'atar w sklepie ze zdrową żywnością – z łatwością zrobimy ją we własnym domu. Wystarczy przygotować 4 łyżki tymianku, 2 łyżeczki sumaku, 2 łyżki sezamu i ½ łyżeczki różowej soli himalajskiej.

Na suchą patelnię należy wysypać sezam i prażyć do momentu, aż zacznie wydzielać charakterystyczny zapach. Następnie zdjąć z ognia i odstawić do przestudzenia.

W moździerzu trzeba utrzeć tymianek, sumak i sól, a na koniec dodać ziarna sezamu, jednak nie można ucierać ich zbyt długo, żeby nie zamieniły się w proszek.

Tak powstałą mieszankę można dodawać nie tylko do potraw kuchni arabskiej. W połączeniu z oliwą z oliwek lub jogurtem greckim za'atar stworzy pyszną pastę do smarowania pieczywa.

Można też dodawać go do panierki do mięsa, pizzy, jajecznicy, omletów, potraw z grilla czy sałatek. Jego wszechstronne zastosowanie sprawi, że z chęcią będziemy go używać w naszej kuchni, a prozdrowotne działanie, które w dodatku poprawi pamięć i koncentrację, zachęci do dodawania go do każdej potrawy.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Ważne tematy