Sposoby na wzmocnienie odporności

Brak odporności jest w obecnych czasach bardzo częsty, mimo że ludzie mają możliwość zadbania o swój układ immunologiczny, a wiedza o odporności sukcesywnie się poszerza. Obniżona odporność prowadzi do nawracających przeziębień i innych infekcji, grzybic, alergii (alergia to zaburzenie działania układu odpornościowego) czy chorób autoimmunologicznych. Szczególnie na niedobory odporności narażone są dzieci i osoby starsze, jednak także dorośli ludzie mają problemy z odpornością. Co na brak odporności? Należy zacząć od aktywności fizycznej, aby zahartować organizm, pamiętać o zdrowej diecie oraz ograniczyć stosowanie używek. Aktywność fizyczna, szczególnie ta na świeżym powietrzu, pozwala na zahartowanie organizmu. Nie trzeba od razu trenować profesjonalnie, aby poprawić stan swojego układu odpornościowego. Wystarczy około pół godziny-godzina dziennie przez pięć dni w tygodniu. Według badań, nawet taka częstotliwość ćwiczeń pozwala na znaczące zmniejszenie ilości infekcji atakujących organizm.

Zobacz film: "Podstawowe badania, jakie powinna wykonać każda kobieta"

Regularne ćwiczenia mają także inne zalety:

  • obniżają poziom stresu (stres obniża odporność, szczególnie jeśli to stres chroniczny);

  • ułatwiają zaśnięcie (conocny, głęboki sen to recepta na odporność);

  • dotleniają organizm (a dotleniony organizm jest mniej podatny na infekcje).

Wydawać by się mogło, że przy obecnej obfitości produktów spożywczych na półkach, nie wspominając już o suplementach diety na odporność, nie może dojść do niedożywienia czy niedoborów składników odżywczych, witamin i minerałów. Jednak tak nie jest. Obfitość pożywienia w wielu przypadkach skutkuje tym, że wybieramy produkty niezdrowe, sztuczne, pełne konserwantów, słodkie czy tłuste. Dieta wzmacniająca odporność to dieta zawierająca przede wszystkim warzywa, owoce, produkty pełnoziarniste oraz orzechy. Warzywa i owoce zawierają antyoksydanty, takie jak witaminy C, E i A. Produkty pełnoziarniste to natomiast cenne źródło błonnika, usprawniającego działanie układu pokarmowego. Dobrym sprzymierzeńcem w walce z mikrobami jest jogurt zawierający żywe kultury bakterii, czyli jogurt probiotyczny. Bakterie zawarte w tego typu jogurtach nie pozwalają obcym bakteriom i mikroorganizmom na zaatakowanie układu pokarmowego. Istnieją także przyprawy, które poprawiają odporność:

Produkty, których należy unikać w przypadku braku odporności to:

Bardzo dobrym sposobem nie tylko na podniesienie odporności, ale też na poprawę kondycji i zmniejszenie ryzyka chorób nowotworowych jest rzucenie palenia i unikanie zadymionych miejsc. Podobnie rzecz się ma z alkoholem, chociaż w tym przypadku niewielka ilość czerwonego wina od czasu do czasu raczej nie zaszkodzi (a wręcz przeciwnie: czerwone wino zawiera flawonoidy, będące silnymi antyoksydantami).

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!