Co warto wiedzieć o prawach pacjentów?

Onkolog bez skierowania
Onkolog bez skierowania

Lekarz pierwszego kontaktu nie zawsze jest w stanie pomóc, jeśli objawy pacjenta sugerują nowotwór. Do...

zobacz galerię

Rozpoznanie nowotworu to początek walki pacjenta o zdrowie. Oprócz stresu związanego z chorobą doświadcza on bowiem nierzadko problemów z uzyskaniem informacji lub wypożyczeniem dokumentacji medycznej w celu konsultacji z innym specjalistą. Niestety, łamanie praw pacjentów nie jest w naszym kraju rzadkością ‒ zdarza się, że chęć zasięgnięcia opinii drugiego lekarza spotyka się z niezrozumieniem lub niechęcią ze strony medyków.

spis treści

Zobacz film: "Dlaczego warto wykonywać badania profilaktyczne?"

1. Niepokorny pacjent

Dobra relacja pacjent ‒ lekarz to podstawa w procesie leczenia, zwłaszcza w przypadku chorób nowotworowych. Jeśli chory nie ma zaufania do lekarza prowadzącego, powinien skorzystać z przysługującemu mu prawa do dalszych konsultacji i zasięgnąć porady innego specjalisty. Nie należy obawiać się również zmiany lekarza – szczególnie wtedy, gdy w kontakcie z onkologiem pojawia się uczucie onieśmielenia, a sam lekarz zbywa wątpliwości pacjenta. Lęk przed zadawaniem pytań sprawia bowiem, że pacjent wiele traci, ponieważ nie uzyskuje niezbędnych mu informacji. Po diagnozie warto szukać wiadomości w różnych źródłach i konsultować się z lekarzem, na przykład na temat innych metod leczenia. W obliczu choroby nowotworowej bycie niepokornym pacjentem może nam uratować życie ‒ jak zauważa dr Janusz Medera, prezes Polskiej Unii Onkologii ‒ „jeśli miałoby się okazać, że pacjent jest źle leczony czy niewłaściwie zdiagnozowany, to warto zaryzykować nawet największy gniew lekarza prowadzącego”. Nie należy jednak wpadać z jednej skrajności w drugą. Pacjent, który z góry zakłada złe intencje lekarzy i za wszelką cenę szuka dowodów na błędy w sztuce lekarskiej nie jest pacjentem niepokornym, lecz roszczeniowym.

2. Jak przygotować się do wizyty u onkologa?

Przed konsultacją ze specjalistą warto zrobić listę nurtujących nas pytań. W ciągu jednej rozmowy z całą pewnością nie uda się poruszyć wszystkich kwestii, dlatego należy ograniczyć się do tych najważniejszych i najbardziej pilnych. Podczas kolejnych wizyt pacjent ma okazję do uzyskania dalszych, bardziej szczegółowych informacji. Przed pierwszą konsultacją po postawieniu diagnozy wskazane jest zapoznanie się z podstawowymi wiadomościami na temat danej choroby. Warto zastanowić się również nad obecnością bliskiej osoby w gabinecie. Pacjent ma do tego prawo, choć nie każdy chory sobie tego życzy. Z całą pewnością nie należy jednak zgadzać się na to, by lekarz wypraszał bliską pacjentowi osobę z gabinetu, gdy chory wyraźnie chce, by mu towarzyszyła.

3. Poczucie bezpieczeństwa u pacjentów onkologicznych

Leczenie chorób nowotworowych trwa kilka miesięcy lub nawet lat. W tym czasie pacjenci zżywają się z personelem medycznym, ale w wielu placówkach chorzy mają w tym okresie więcej niż jednego lekarza prowadzącego. Taka sytuacja nie jest korzystna dla pacjentów, zwłaszcza gdy w trakcie każdej wizyty są zmuszeni przedstawiać kolejnym lekarzom historię swojej choroby. Jako pacjenci nie mamy wpływu na taki stan rzeczy, ale wybierając świadomie placówkę medyczną i specjalistę, zwiększamy swoje szanse na leczenie w optymalnie komfortowych dla nas warunkach.

Artykuł powstał na podstawie materiałów programu „Jestem przy Tobie” (www.jestemprzytobie.pl).

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Ważne tematy