Co warto wiedzieć o prawach pacjentów?

Onkolog bez skierowania
Onkolog bez skierowania

Lekarz pierwszego kontaktu nie zawsze jest w stanie pomóc, jeśli objawy pacjenta sugerują nowotwór. Do...

zobacz galerię

Rozpoznanie nowotworu to początek walki pacjenta o zdrowie. Oprócz stresu związanego z chorobą doświadcza on bowiem nierzadko problemów z uzyskaniem informacji lub wypożyczeniem dokumentacji medycznej w celu konsultacji z innym specjalistą. Niestety, łamanie praw pacjentów nie jest w naszym kraju rzadkością ‒ zdarza się, że chęć zasięgnięcia opinii drugiego lekarza spotyka się z niezrozumieniem lub niechęcią ze strony medyków.

1. Niepokorny pacjent

Dobra relacja pacjent ‒ lekarz to podstawa w procesie leczenia, zwłaszcza w przypadku chorób nowotworowych. Jeśli chory nie ma zaufania do lekarza prowadzącego, powinien skorzystać z przysługującemu mu prawa do dalszych konsultacji i zasięgnąć porady innego specjalisty. Nie należy obawiać się również zmiany lekarza – szczególnie wtedy, gdy w kontakcie z onkologiem pojawia się uczucie onieśmielenia, a sam lekarz zbywa wątpliwości pacjenta. Lęk przed zadawaniem pytań sprawia bowiem, że pacjent wiele traci, ponieważ nie uzyskuje niezbędnych mu informacji. Po diagnozie warto szukać wiadomości w różnych źródłach i konsultować się z lekarzem, na przykład na temat innych metod leczenia. W obliczu choroby nowotworowej bycie niepokornym pacjentem może nam uratować życie ‒ jak zauważa dr Janusz Medera, prezes Polskiej Unii Onkologii ‒ „jeśli miałoby się okazać, że pacjent jest źle leczony czy niewłaściwie zdiagnozowany, to warto zaryzykować nawet największy gniew lekarza prowadzącego”. Nie należy jednak wpadać z jednej skrajności w drugą. Pacjent, który z góry zakłada złe intencje lekarzy i za wszelką cenę szuka dowodów na błędy w sztuce lekarskiej nie jest pacjentem niepokornym, lecz roszczeniowym.

Zobacz film: "Dlaczego warto wykonywać badania profilaktyczne?"

2. Jak przygotować się do wizyty u onkologa?

Przed konsultacją ze specjalistą warto zrobić listę nurtujących nas pytań. W ciągu jednej rozmowy z całą pewnością nie uda się poruszyć wszystkich kwestii, dlatego należy ograniczyć się do tych najważniejszych i najbardziej pilnych. Podczas kolejnych wizyt pacjent ma okazję do uzyskania dalszych, bardziej szczegółowych informacji. Przed pierwszą konsultacją po postawieniu diagnozy wskazane jest zapoznanie się z podstawowymi wiadomościami na temat danej choroby. Warto zastanowić się również nad obecnością bliskiej osoby w gabinecie. Pacjent ma do tego prawo, choć nie każdy chory sobie tego życzy. Z całą pewnością nie należy jednak zgadzać się na to, by lekarz wypraszał bliską pacjentowi osobę z gabinetu, gdy chory wyraźnie chce, by mu towarzyszyła.

3. Poczucie bezpieczeństwa u pacjentów onkologicznych

Leczenie chorób nowotworowych trwa kilka miesięcy lub nawet lat. W tym czasie pacjenci zżywają się z personelem medycznym, ale w wielu placówkach chorzy mają w tym okresie więcej niż jednego lekarza prowadzącego. Taka sytuacja nie jest korzystna dla pacjentów, zwłaszcza gdy w trakcie każdej wizyty są zmuszeni przedstawiać kolejnym lekarzom historię swojej choroby. Jako pacjenci nie mamy wpływu na taki stan rzeczy, ale wybierając świadomie placówkę medyczną i specjalistę, zwiększamy swoje szanse na leczenie w optymalnie komfortowych dla nas warunkach.

Artykuł powstał na podstawie materiałów programu „Jestem przy Tobie” (www.jestemprzytobie.pl).

spis treści
rozwiń

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!