Ćwiczenia na haluksy

Haluksy to jedna z najpowszechniejszych deformacji stóp. Dolegliwość ta objawia się nienaturalnym wygięciem dużego palca u stopy w kierunku pozostałych palców. Jednocześnie u podstawy palca po zewnętrznej stronie stopy tworzy się bolesna górka. Jedną z głównych przyczyn tworzenia się haluksów jest noszenie zbyt ciasnego i niewygodnego obuwia. Odpowiednie ćwiczenia na haluksy pomogą zniwelować problem. Są one także podstawą rehabilitacji po operacji haluksów.

1. Przyczyny powstawania haluksów

Przyczyny haluksów to przede wszystkim źle dobrane buty (za ciasne, za małe, o wąskich czubach, na wysokich obcasach). Z tego powodu na haluksy częściej cierpią kobiety niż mężczyźni. Ryzyko powstawania tego schorzenia jest również większe, gdy ktoś w naszej rodzinie też je miał. Istnieje bowiem podejrzenie, iż skłonność do haluksów przekazywana jest dziedzicznie. Niekiedy haluksy towarzyszą chorobom zwyrodnieniowym, takim jak zapalenie stawów, bądź chorobom neurologicznym, na przykład mózgowemu porażeniu dziecięcemu. Schorzenie znacznie utrudnia poruszanie się, sprawia również, że kupienie dobrych butów często jest po prostu niemożliwe.

Zobacz film: "10 urodowych trików, które musisz znać"

2. Ćwiczenia zwalczające haluksy

Dobry sposób na haluksy to ćwiczenia. Dzieli się je na bierne i czynne. Jedno z biernych ćwiczeń wykonuje się w pozycji siedzącej – można siedzieć na podłodze lub krześle. Nogi mają być wyprostowane, stopę należy skierować do goleni, a duży palec u nogi chwycić dłonią. Ćwiczenie polega na odginaniu dużego palca jak najdalej od pozostałych. Ruch należy powtórzyć 30 razy, a następnie to samo zrobić z drugą stopą, jeśli jej także dotyczy problem haluksów.

Jednym z ćwiczeń aktywnych jest ćwiczenie wymagające użycia paska, taśmy lub bandaża. Aby wykonać to ćwiczenie, niezbędny będzie druga osoba. Osoba cierpiąca na haluksy siada na podłodze z nogami wyprostowanymi. Rękami opieramy się o podłogę, tak aby plecy były wyprostowane. Na wierzchniej części stóp kładziemy bandaż (palce u stóp skierowane są do góry). Druga osoba siedzi naprzeciwko i trzyma w dłoniach oba końce bandaża. Ćwiczenie polega na przyciąganiu palców u nóg w naszym kierunku, przy oporze ze strony bandaża. Jednocześnie należy rozstawiać palce na boki – dzięki temu ćwiczenie będzie jeszcze bardziej efektywne.

3. Pooperacyjne ćwiczenia na haluksy

Osoby, które przeszły operację haluksów, powinny codziennie ćwiczyć w ramach rehabilitacji. Jednym z ćwiczeń rehabilitacyjnych zalecanych przez lekarzy jest ćwiczenie mięśnia czworogłowego uda. Wykonuje się je, leżąc na łóżku. Nogi powinny być wyprostowane, a ręce ułożone wzdłuż tułowia. Ćwiczenie polega na napinaniu mięśnia czworogłowego uda, tak aby pięta uniosła się nieco ponad poziom łóżka. W tej pozycji należy wytrzymać przez 5 sekund, po czym przez 5 sekund odpoczywamy. Ćwiczenie powinno być wykonywane codziennie w serii 10 powtórzeń.

Ćwiczenia na haluksy pomogą złagodzić objawy schorzenia i zapobiegną pogarszaniu się problemu. Pomocne mogą się również okazać specjalne wkładki na haluksy, które odginają duży palec od pozostałych.

spis treści
rozwiń

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.