Ćwiczenia na zmęczony kręgosłup

Kręgosłup nigdy nie odpoczywa. My mamy wprawdzie wakacje, ale on ciągle musi nam służyć, bez wytchnienia. Dlatego warto o niego zadbać, nawet kiedy szczęśliwi wyjeżdżamy na urlop. Niektóre ćwiczenia można wykonywać już w samochodzie, na inne zabiegi przyjdzie czas, kiedy dojedziemy do celu.

1. Zdrowy kręgosłup w podróży

Dbanie o zdrowy kręgosłup wcale nie musi być trudne i żmudne. Ćwiczenia kręgosłupa są zaskakująco łatwe i nie wymagają zbyt wiele wysiłku. Trzeba tylko pamiętać o fragmencie ciała, który tak dzielnie nas podtrzymuje. Oto kilka sposobów, które mogą mu pomóc:

  • wygodny fotel – to pierwsza rzecz, o której trzeba pomyśleć. Jeśli twoje siedzenie nie jest odpowiednio wyprofilowane, włóż pod odcinek lędźwiowy wałek z gąbki;
  • ustawienie siedzenia – musisz siedzieć tak, by wszystkie urządzenia były w zasięgu ręki;
  • masaż – na fotelu można zamocować specjalną nakładkę z drewnianych koralików, to bezpłatny masaż, który w dodatku nie pochłania twojego czasu;
  • najpierw tułów, potem nogi – tak wygląda prawidłowe wsiadanie do auta. Minimalizuje to boczne przechyły kręgosłupa;
  • rogalik – specjalna poduszka z gąbki, wkładana pod szyję, na pewno przyda się w długiej podróży;
  • przerwa – jeśli masz do przejechania setki kilometrów, rób przerwy. Na postoju pogimnastykuj się trochę. Skłony tułowia, przysiady, bieg w miejscu doskonale zniwelują bóle kręgosłupa.

Zobacz film: "Back-check"

2. Ćwiczenia na kręgosłup dla pasażera

Siedząc na miejscu pasażera, mamy większą możliwość ćwiczenia kręgosłupa. Aby ciało nie odmówiło nam posłuszeństwa po kilkugodzinnym bezruchu, trzeba mu zapewnić jakąś „rozrywkę”:

  • plecy proste, łopatki ściągnięte i zadzieramy głowę jak najwyżej do góry. Ćwiczenie powtarzamy przez kilka minut bez przerwy;
  • lewa dłoń trzyma prawe udo i ciągnie lewy bark w prawo. Po 20 sekundach napięcia, zmiana. I tak 3 razy;
  • kostka lewej nogi na prawym udzie. Lewa dłoń na lewym kolanie i naciskamy. 20 sekund i jeszcze 3 zmiany;
  • wdech i wyprost, wydech i koci grzbiet. Prostujemy się od najniższego kręgu. Ćwiczymy przez minutę;
  • przedramiona niech będą oparte na udach, broda przyciągnięta do piersi. Rozciągamy kręgosłup, by był jak najdłuższy. Następnie unosimy głowę i powtarzamy ćwiczenie 10 razy;
  • skrzyżuj nadgarstki, wyprostuj plecy, ściągnij łopatki. Przez 20 sekund naciskaj mocno przegub o przegub, a potem odpocznij. Następnie zamień dłonie i powtórz jeszcze 20 razy;
  • lewa dłoń na prawej, palce rozstawione. Zrób 20 dużych ósemek w powietrzu, potem zmień ręce;
  • plecy proste. Stopa uniesiona 20 centymetrów nad ziemią. Na zmianę obciągamy ją i zadzieramy. Po minucie zmiana nogi i powtórka.
  • łączymy przedramiona i unosimy je na wysokość barków. Prawą pietą, uniesioną na wysokość 15 cm, robimy 10 kółek i 10 ósemek w prawo i w lewo. Później zmieniamy nogę i powtarzamy wszystko.

Pamiętaj, że twój kręgosłup nie lubi lenistwa. Jeśli wypoczywasz, rób to w sposób czynny. Nad morzem dużo pływaj, w górach urządzaj sobie wycieczki, u babci na wsi często wsiadaj na rower i zwiedzaj okolicę. Ruch pomoże ci nie tylko utrzymać świetną sylwetkę, ale także zwiększy ruchomość stawów i zapobiegnie bólowi kręgosłupa.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza